Svangerskapspenger

stjernelyst

Flørter med forumet
Hei,
I morgen skal jeg søke svangerskapspenger hos fastlegen. Er kun 5+3.
Ser det er et skjema leder også må fylle ut. Er det noen som har gode erfaringer med dette og tips?

Fikk forrige svangerskap og skal til jordmor og fylle ut skjema på mandag for svangerskapspenger denne graviditeten :)

Jeg er håndverker og derfor trenger jeg svangerskapspenger, men ikke 100% da arbeidsgiver kan tilpasse en del. Gikk fint sist, men det er ganske lang behandlingstid. Man kan få en sykemelding i mellomtiden som kan gjøres om til svangerskapspenger når den blir godkjent.

Snakk gjerne med arbeidsgiver i forkant slik at hen er klar over at det kommer. Til legen forklarer du arbeidsoppgaver som kan være problematisk (les på Arbeidstilsynet sin side om graviditet og tilrettelegging). Så tar din arbeidsgiver stilling til i hvor stor grad de kan eller ikke kan tilrettelegge. :)

For min del litt vanskelig å vurdere hva som er «tunge løft» eller «arbeid i høyden» da dette ikke er definert spesifikt noen plass. Så her må man bare ha en god samtale med arbeidsgiver og bli enige :Heartred

Hvor mange prosent av den opprinnelige lønnen får man i svangerskapspenger? Er det likt som den man skulle ha hatt om man jobbet?

Hei,
I morgen skal jeg søke svangerskapspenger hos fastlegen. Er kun 5+3.
Ser det er et skjema leder også må fylle ut. Er det noen som har gode erfaringer med dette og tips?
Jeg fikk bare beskjed om å slutte å jobbe idet jeg sendte søknaden. Viktig at legen beskriver årsaken riktig så ikke Nav avslår. Legen må få tydelig frem at det er av hensyn til foster, og ikke av hensyn til mor. Nav skal ikke overprøve legens vurdering, kun se til at kravene er oppfylt.

For min del tok det i underkant av et døgn! Jeg maste på arbeidsgiver så de sendte lønnsinformasjon til Nav, uten det kan de ikke behandle søknaden. Så spurte jeg Nav om de hadde mottatt den for å være sikker, og da ble det godkjent med en gang :happy:

Jeg fikk bare beskjed om å slutte å jobbe idet jeg sendte søknaden. Viktig at legen beskriver årsaken riktig så ikke Nav avslår. Legen må få tydelig frem at det er av hensyn til foster, og ikke av hensyn til mor. Nav skal ikke overprøve legens vurdering, kun se til at kravene er oppfylt.

For min del tok det i underkant av et døgn! Jeg maste på arbeidsgiver så de sendte lønnsinformasjon til Nav, uten det kan de ikke behandle søknaden. Så spurte jeg Nav om de hadde mottatt den for å være sikker, og da ble det godkjent med en gang :happy:
Oi så bra! Sist jeg var sykemeldt i svangerskapet og fikk pleiepenger etter barnet var født opplevde vi at Nav brukte max. Behandlingstid. Var litt frustrerende å se at behandlingstiden har økt jevnt over siden. Men ble positivt ved sykepenger, de gikk gjennom automatisk så fort arbeidsgiver fikk sendt innteksmelding. Så kanskje det ikke tar 10 uker nå da.

Oi så bra! Sist jeg var sykemeldt i svangerskapet og fikk pleiepenger etter barnet var født opplevde vi at Nav brukte max. Behandlingstid. Var litt frustrerende å se at behandlingstiden har økt jevnt over siden. Men ble positivt ved sykepenger, de gikk gjennom automatisk så fort arbeidsgiver fikk sendt innteksmelding. Så kanskje det ikke tar 10 uker nå da.
Pleiepenger har ekstreeemt lang behandlingstid, det er ett velkjent problem :hungover:

Okei takk! Arbeidsgiver må vel òg fylle ut søknad?

Okei takk! Arbeidsgiver må vel òg fylle ut søknad?
Arbeidsgiver leser det jordmor/lege skriver om hva som skal til for at du kan være trygt i arbeid, og så krysser de av for om de kan tilrettelegge (eventuelt hvor høy prosent) eller om de ikke kan tilrettelegge.

Sendte inn søknad i går, står at det for tiden er 10 ukers behandlingstid i, men jordmor sa jeg burde være sykemeldt i mellomtiden så gjør Nav bare om på pengene i etterkant.

Back
Topp