Svangerskapspenger

Bkno3553130

Flørter med forumet
Er det noen med diabetes eller andre sykdommer som har fått innvilget svangerskapspenger på grunn av faktorer på jobb som ikke kan tilpasses? Jeg er i uke 25 nå og bare det å gå over gulvet kjennes tungt. Jobben min er fysisk krevende til tider, er nødt til å bøye meg, løfte og div. tunge og anstrengende bevegelser i løp av en arbeidsdag. Det er ikke mulig å tilretttelegge og jeg lurer på om dette kan være grunnlag for å få svangerksapspenger selv om jeg har en sykdom fra før? Den påvirker selvsagt også, men hovedutfordringen er at arbeidsdagen er fysisk krevende med bl.a løft av gjenstander inn og ut av bil. Noen som har opplevd lignende situasjon før?

Har ikke hatt lignende. Men har hatt sykemelding først, og deretter svangerskapspenger, da. (Fikk mye smerter av å gjøre normale ting på jobb. Sykemeldt først, men jm vurderte det til at hun fryktet prematur fødsel om jeg fortsatte).
Du kan nå bare søke :)

Svangerskapspenger får man om det er fare for fosteret, ikke plager for mor. Da er det sykemelding du trenger. Jeg ville hørt med legen om sykemelding og hvis hun eller jordmor mener det er grunnlag for svangerskapspenger så må de uansett fylle ut søknaden. Løft og slik kan være grunnlag. Det tar laaaaaaang tid å få svar, jeg venter enda, så ikke vent på det for å få løftet på byrden på jobb. En eventuell sykemelding kan bli «erstattet» i ettertid av svangerskapspenger når den er behandlet. (Det tar 2-3 mnd for nav å behandle den..)

Fikk det i fjor pga svangerskapsdiabetes. Skal søke i år også. Viktig å få frem hva som gjør jobben kombinert med sykdommen vanskelig, f.eks. vanskelig å regulere blodsukkeret(som er uheldig for fosteret), vanskelig med faste regelmessige måltider, pauser ved behov osv. Men tunge løft og fysisk krevende arbeid kvalifiseres for svangerskapspenger. Så gjerne kombiner det :shy:

Back
Topp