Svangerskapspenger

Solsikke20

Forelsket i forumet
Himmelbarn
Februarbarna 2023
Marsboerne 2023
Starter i morgen på den tredje uken i ny jobb (100% vikariat i barnehage). Jeg er nå i uke 14 med nytt barn etter dødfødsel tidligere i år, og kjenner at stressnivået mitt er veldig høyt. Det går utover søvn, trigger migrene og naturligvis andre hverdagslige plikter man trenger å gjøre.

Arbeidsgiver vet om forhistorien min, og følte egentlig at det var en trygghet. Men nå føler jeg at hun ser litt «forbi» meg etter at jeg fortalte om graviditeten.

Det har gjort at jeg ikke tør å ta en samtale om at jeg har det tungt psykisk. Føler veldig på at andre er raske med å tenke at «det går bra» med meg fordi jeg smiler og kan snakke om det døde barnet uten å gråte - og kommer meg jo alltid igjennom arbeidsdagen. Dette blandet med følelsen av at graviditeten er i veien for meg.

Jordmor nevnte svangerskapspenger, men slik jeg forstår så må man se etter muligheter for tilrettelegging fra arbeidsgiver. Dvs. at jeg må ta denne samtalen jeg så veldig gruer meg til. Er det mulig at jordmor kan ta kontakt med arbeidsgiver for meg?

Og når det gjelder søknad om svangerskapspenger på grunnlag av psykososiale forhold - hvilke tilretteleggings forslag blir presentert for arbeidsgiver i søknaden? Og om noen her også har fått innvilget svangerskapspenger på dette grunnlaget (generelt psykososiale forhold eller etter dødfødsel) - hva ble prøvd av tilrettelegging? Hvordan var prosessen fram mot svangerskapspenger?

Skulle så gjerne pratet med noen som enten har opplevd noe av det samme, eller som har fått sv.penger pga. psykososiale forhold.

TAKK! for at du leste alt, og for at du orker p hjelpe meg❤️

Hei, og kondolerer.
Vi mistet jenta vår i uke 24 i fjor etter spontan prematur fødsel/livmorhalssvikt. Jeg er nå gravid igjen i uke 19 ved hjelp av IVF og kjenner på mange av de samme følelsene som deg.
Jeg søkte svangerskapspenger etter anbefaling fra jordmor med begrunnelse i psykososiale forhold (har kontorjobb - men er leder med tilhørende ansvar), samt risiko for å oppleve livmorhalssvikt igjen.

Jordmor presenterte ingen mulige tilretteleggingsalternativer for arbeidsgiver, men «anbefalte på det sterkeste svangerskapspenger». Jeg opplevde ingen «diskusjon» med arbeidsgiver knyttet til dette, og det ble signert på søknadsskjemaet at tilrettelegging ikke var mulig, fra en gitt dato.
Gikk vel rundt 10 dager fra jeg søkte (husk komplett søknad - arbeidsgiver må sende inntektsmelding!) til svangerskapspenger var innvilget.

Lykke til!

Snakk med lege og jordmor ❤️ Har selv hatt en dødfødsel og kjenner etterhvert mange som har opplevd det samme.. alle har fått godkjent svangerskapspenger ved forhistorikk mistet barn under svangerskap, fødsel eller tiden etterpå uavhengig av arbeid. Så det skal du helt sikkert ha rett på. LUB har noen egne sider om svangerskapspenger etter mistet barn også.

Hei, og kondolerer.
Vi mistet jenta vår i uke 24 i fjor etter spontan prematur fødsel/livmorhalssvikt. Jeg er nå gravid igjen i uke 19 ved hjelp av IVF og kjenner på mange av de samme følelsene som deg.
Jeg søkte svangerskapspenger etter anbefaling fra jordmor med begrunnelse i psykososiale forhold (har kontorjobb - men er leder med tilhørende ansvar), samt risiko for å oppleve livmorhalssvikt igjen.

Jordmor presenterte ingen mulige tilretteleggingsalternativer for arbeidsgiver, men «anbefalte på det sterkeste svangerskapspenger». Jeg opplevde ingen «diskusjon» med arbeidsgiver knyttet til dette, og det ble signert på søknadsskjemaet at tilrettelegging ikke var mulig, fra en gitt dato.
Gikk vel rundt 10 dager fra jeg søkte (husk komplett søknad - arbeidsgiver må sende inntektsmelding!) til svangerskapspenger var innvilget.

Lykke til!
Først av alt - tusen takk for svar! Og utrolig leit å høre at vi sitter på mye av samme opplevelse. Jeg fødte også jenta vår i uke 24.

Jeg går hos en utrolig forståelsesfull jordmor som tok sv.penger opp i en samtale der vi pratet om den psykiske belastningen jeg nå kjenner. Det er første gang noen har «sett meg» føltes det ut som.
I mitt tilfelle er det ingen kjente risikoer for at det samme skal skje igjen. Så da er også det et argument som faller bort. Er så innmari redd at arbeidsgiver skal stille seg på bakbeina og tenke at jeg utnytter det som har skjedd til min fordel nå. Forferdelig å tenke sånn, men jeg føler på ingen måte at verken arbeidsgiver eller noen kolleger har et ønske om å forstå hvordan jeg har det når jeg har nevnt det.

Hadde du en samtale med arbeidsgiver i forkant av at du leverte søknaden sjefen din skulle skrive under på? Blir jo dumt å bare levere skjemaet til sjef uten forvarsel, men jeg syntes denne situasjonen er helt grusom:(

Snakk med lege og jordmor ❤️ Har selv hatt en dødfødsel og kjenner etterhvert mange som har opplevd det samme.. alle har fått godkjent svangerskapspenger ved forhistorikk mistet barn under svangerskap, fødsel eller tiden etterpå uavhengig av arbeid. Så det skal du helt sikkert ha rett på. LUB har noen egne sider om svangerskapspenger etter mistet barn også.
Tusen takk for svar, og så lei meg over å høre om opplevelsen din❤️
Jeg lurer mest på hva som ble skrevet som argumentasjon fra jordmor, og om det alltid kreves mulig tilrettelegging før man får innvilget 100% sv.penger? Vet du noe mer om dette?

Tusen takk for svar, og så lei meg over å høre om opplevelsen din❤️
Jeg lurer mest på hva som ble skrevet som argumentasjon fra jordmor, og om det alltid kreves mulig tilrettelegging før man får innvilget 100% sv.penger? Vet du noe mer om dette?

Jeg mener det er at det formuleres som at påkjenningen ved å være gravid etter en dødfødsel er så stor at det vil skape for mye stress for den gravide å stå i arbeid samtidig. Men jeg vet ikke om det er nøyaktig den ordlyden som brukes, men det er noe i den retningen. Sannsynligvis har jordmor vært borti lignende tilfeller før om ikke legen har det.
Står litt om det her også:

Skjemaet er det jordmor som skal fylle ut og ja arbeidsgiver har plikt og rett til å kunne signere på at tilrettelegging er mulig hvis de er villig/kan tilrettelegge. Det er jordmor som begrunner hvorfor arbeidet er en risiko for fosteret og arbeidsgiver som sier noe om tilrettelegging er mulig, eventuelt hvordan og i hvilken grad. ☺️ Tror det letteste du gjør bare er å sende en melding feks til lederen din og beskrive situasjonen og si at jordmor oppfordrer til svangerskapspenger og send over eller lever skjemaet.

Jordmor kan skrive denne søk aden for deg og begrunne hvorfor du skal ha det. Tror ikke det er ofte det blir avslag.
Jeg fikk innvilget på bakgrunn av stress og jobbing uten pauser.
Var aldri noe spm om tilrettelegging..

Jordmor kan skrive denne søk aden for deg og begrunne hvorfor du skal ha det. Tror ikke det er ofte det blir avslag.
Jeg fikk innvilget på bakgrunn av stress og jobbing uten pauser.
Var aldri noe spm om tilrettelegging..
Takk for svar! Jeg har i dag fått sendt inn søknaden til Nav. Husker du hvor lang tid det tok fra innsending av søknad til du fikk svar?

Back
Topp