Svangerskapspenger

Vigoi8

Blir kjent med forumet
Pga jobben min med rus og psykiatri er «til fare» for barnet har jeg forstått det sann at så fort jeg blir gravid vil jeg få svangerskapspenger når jeg går gravid. Noen som har vært gjennom det samme og som vet fra når man får det? Hvordan går man fram? Ble dere sykmeldt først, i så fall fra når? Regner med det er lang behandlingstid hos NAV som alt annet. Ser man kan få 6 ganger grunnbeløp, hva betyr det? Typ full lønn?

hehe, mange spørsmål her. Blir glad for alle svar :)

Pga jobben min med rus og psykiatri er «til fare» for barnet har jeg forstått det sann at så fort jeg blir gravid vil jeg få svangerskapspenger når jeg går gravid. Noen som har vært gjennom det samme og som vet fra når man får det? Hvordan går man fram? Ble dere sykmeldt først, i så fall fra når? Regner med det er lang behandlingstid hos NAV som alt annet. Ser man kan få 6 ganger grunnbeløp, hva betyr det? Typ full lønn?

man får svangerskapspenger hvis jobben man man har er til fare for barnet og det ikke går ann å tilrettelegge, eks få administrative oppgaver fremfor direkte pasient kontakt. Du kan få svangerskapspenger fra og med den dagen det utgjør en fare for barnet. Er det fare fra dag en så kan du få det fra dag en. Det er lege eller jordmor som fyller ut søknadsskjema. Så må arbeidsgiver fylle ut at tilrettelegging ikke er mulig. Ja det er saksbehandlingstid. Grunnbeløp brukes for å beregne ulike ytelser. 1g er rett i overkant av 100 000 og 6g er 638 394. Nav dekker kun lønnsutgifter opp til 6g. Noen arbeidsgivere dekker resten av lønnnen hvis man tjener mer, noen har også dette kontrakts eller tariffestet. Hvis ikke mister man resten av lønnen. Husk også at man kun får feriepenger av de første 64 dagene med svangerskapspenger.

I mitt tilfelle søkte jordmor om 60 % svangerskapspenger i uke 6 pga risikosvangerskap. Fikk 40% tilrettelagt på jobb. Arbeidsgiver betalte full lønn i saksbehandlingstiden og fikk etterbetalt av nav. Ble ikke sykemeldt først for jeg var ikke syk og kvalifiserte derfor ikke til sykepenger. Måtte siste trimester gå over til 100% svangerskapspenger. Min arbeidsgiver dekket lønn utover 6g. Jeg forhandlet meg også frem til opptjening av feriepenger hele perioden med svangerskapspenger.

Hvis du har et yrke som er til fare for foster kan du søke svangerskapspenger. Lege eller JM må fylle ut et skjema og sjefen må og skrive på det. Så søker du. Du kan gå ut av jobb i det du søker eller fra den datoen dere blir enig om. Du tenger ikke vente på godkjent søknad før du går ut. Søknadstiden variere vel opp til 6 uker stortsett. etter det jeg har fått med meg. Legen kan gi tilbakevirkende kraft på sykemelding om du skulle få avslag.
6g er maks det man kan få utbetalt fra nav. Det vil si rett over 600 000 i dag om jeg ikke husker feil. Tjene man over det får man ikke dekker over 6 g så fremt ikke arbeidsgiver dekke. The r du 450 000 vil du ikke merke noe på lønne. Jobber du i stat eller offentlig vil de storsett betalte som vanlig til deg og de får refusjon fra nav. Jobber du privat virksomhet i en ofte få penger fra nav og ikke arbeidsgiver.

Jeg går på svangerskapspenger. Men jeg ble sykemeldt først, av andre grunner. Mine farer for svangerskapet, var økende stress pga sesongen og ugunstige arbeidsstillinger. Tok veldig kort tid fra søknad til innvilget. Type, maks to uker? Noe sånt.

Og ja, du får full lønn; med mindre lønnen din er over 6G.

Så snart du blir gravid, tar du kontakt med lege eller JM. De skriver tilretteleggingsskjema, og arbeidsgiver må skrive fra hvilken dato du må gå ut av arbeid, på det. Så.. dersom det er farlig fra dag 1, så skriver JM/lege "dato for behov for tilrettelegging = *dagens dato*" også skriver arbeidsgiver *dagens dato* på dato du må ut fra arbeid. Så sender du bare inn, og kommer ikke på jobb.. :)

(Så fremt det ikke kan tilrettelegges, that is.)

Back
Topp