Svangerskapspenger?

JLAC

Forelsket i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Noen som har fått svangerskapspenger? Mine sykepenger stanses i august pga at jeg da har vært gradert sykmeldt av og på i 1 år. Stresser meg veldig! Har nå begynt å lure på om jeg har rett på svangerskapspenger, eller om man ikke kan det når man har mistet retten til sykepenger? Jobber i helsevesenet og treffer pasienter daglig, det er også en stressende jobb med stor arbeidsbelastning, som gjør at formen blir desto verre. Har kvalme og oppkast hver dag samt bekkenløsning og nå i det siste daglig hodepine. Noen som har erfaringer de vil dele, eller som vet hvordan det fungerer?
 
Så lenge det er fare for barnet at du går på jobb har du rett på svangerskapspenger. Dersom du derimot er syk har du det ikke. Du må nesten legge det frem for jordmor og spørre.
 
Jobber også i helsevesenet. Fikk svangerskapspenger basert på arbeidsbelastningsplager.

Men man er pålagt å forsøke med tilrettelegging før man får innvilget svangerskapspenger, så ville snakket med jordmor og arbeidsgiver god tid i forveien!
 
Nye anbefalinger er at helsearbeidere ikke skal ha pasientkontakt fra uke 28, så du kan få jordmor til å søke for deg med tanke på smitterisiko, arbeidsbelastning, turnus etc. Om de skriver at du er syk, får du avslag, for da er det sykemelding som skal gjelde. I forrige graviditet skrev fastlegen alt dette med belastning og turnus osv, men han tok også med at jeg hadde hyperemesis og bekkenløsning, og da fikk jeg avslag! Jordmor skal søke denne gangen, men hun skrev så klart feile datoer på søknaden, så har enda ikke fått den av henne og sendt inn :facepalm: Her har jeg begynt å jobbe 20% (2 halve dager i uken - da uten pasientkontakt) og så skriver jordmor at jobben ikke har mulighet til å tilrettelegge for mer enn det, søker da på 80% sv.skapspenger. Håper jeg får søknaden godkjent :angelic::angelic:
 
Jeg har søkt mtp arbeidsstillinger, få pauser og stress. Ikke fått det gjennom enda, og stresser litt fordi legen sendte sykemelding samtidig; men de sier at de overprøver ikke legens eller JM sin vurdering om at jobben er til skade for baby. Så, snakk med lege eller JM, og hør om det kan være aktuelt.
 
Takk for svar! Ja, skal høre med lege og jordmor. Håper det går. Hvis ikke må jeg over på AAP og få 60% av lønnen i hele permisjonen
 
Viktigste er at i søknad fra jordmor eller lege at det står klart at arbeidet er belastende/skadelig for barnet og ikke deg, det er høl hue siden det er to sider av samme sak men slik er det.
 
Jeg har søkt mtp arbeidsstillinger, få pauser og stress. Ikke fått det gjennom enda, og stresser litt fordi legen sendte sykemelding samtidig; men de sier at de overprøver ikke legens eller JM sin vurdering om at jobben er til skade for baby. Så, snakk med lege eller JM, og hør om det kan være aktuelt.
Har du fått svar på søknaden? :)
 
Ja :)
Fikk innvilget 2. Juni. :)
Åh, så bra! :) Her skrev fastlegen en hvor han begrunnet med hyperemesis.. men nå skal jordmor skrive et hvor hun begrunner med stress og hvordan det kan medføre premature rier etc samt korona smitte risiko, så håper det blir innvilget
 
Åh, så bra! :) Her skrev fastlegen en hvor han begrunnet med hyperemesis.. men nå skal jordmor skrive et hvor hun begrunner med stress og hvordan det kan medføre premature rier etc samt korona smitte risiko, så håper det blir innvilget

Hvis det begrunnes med mors sykdom blir det avslått.. Det må gå på "fare for baby". Stress er en sånn risiko, så det tror jeg du vil få innvilget på. :) Var strengt tatt dét jeg fikk for. Stress, dårlig med pauser og ingen mulighet til å sitte + dårlige arbeidsstillinger.
Hvordan tilrettelegge: masse masse pauser og unngå masse kunder x)
Det går ikke an på en bensinstasjon :p
 
Ja :)
Fikk innvilget 2. Juni. :)
Hvor lang var behandlingstiden til deg ca? Jeg søkte i dag og er spent på når jeg får svar, for legen valgte å ikke sykemelde meg i mellomtiden…
 
Hvor lang var behandlingstiden til deg ca? Jeg søkte i dag og er spent på når jeg får svar, for legen valgte å ikke sykemelde meg i mellomtiden…

Du skal jo ikke egentlig sykemeldes i mellomtiden, bare gå ut av jobb.. er lengre behandlingstid på sykepenger enn svangerskapspenger. :p
Tok 10-12 dager med svangerskapspenger.. sykepenger tok 4 uker eller noe, da jeg skulle gå på det.. o_O
 
Du skal jo ikke egentlig sykemeldes i mellomtiden, bare gå ut av jobb.. er lengre behandlingstid på sykepenger enn svangerskapspenger. :p
Tok 10-12 dager med svangerskapspenger.. sykepenger tok 4 uker eller noe, da jeg skulle gå på det.. o_O

Rart hvor stor forskjell det er i behandlingstid rundt om! Når jeg søkte om svangerskapspenger tok det nesten 4 uker før jeg fikk svar, og enda noen uker til før jeg fikk utbetalt noe.. :wtf:
 
Du skal jo ikke egentlig sykemeldes i mellomtiden, bare gå ut av jobb.. er lengre behandlingstid på sykepenger enn svangerskapspenger. :p
Tok 10-12 dager med svangerskapspenger.. sykepenger tok 4 uker eller noe, da jeg skulle gå på det.. o_O
Kan forsåvidt forstå det, men nå har jeg jo bare søkt, ikke fått innvilget. Så hvis NAV gir avslag så står jeg uten inntekt i behandlingstiden da i verste fall:woot: tviler jo på at jeg får avslag med den jobben jeg har, men likevel da?:) Får satse på kjapt svar ihvertfall:)
 
Rart hvor stor forskjell det er i behandlingstid rundt om! Når jeg søkte om svangerskapspenger tok det nesten 4 uker før jeg fikk svar, og enda noen uker til før jeg fikk utbetalt noe.. :wtf:

Tror det handler mye om flaks - samt hvor kjapt arbeidsgiver sender lønnspapirer og sånt.. Gikk heldigvis overraskende raskt her. Fikk første betaling noen dager etter, og.
 
Kan forsåvidt forstå det, men nå har jeg jo bare søkt, ikke fått innvilget. Så hvis NAV gir avslag så står jeg uten inntekt i behandlingstiden da i verste fall:woot: tviler jo på at jeg får avslag med den jobben jeg har, men likevel da?:) Får satse på kjapt svar ihvertfall:)

De sier at de ikke overprøver det hvis lege/JM har funnet ut at det er farlig for baby. Men om legen har formulert seg dumt, som om at det er MOR som blir dårlig, så kan man få avslag.
Uansett, da er det snakk om å fylle ut ny søknad med annen formulering. Hvis det ikke går, kan sykemeldingen tilbakedateres til da du var hos legen. :)
Det ordner seg nok ❤️
 
Tror det handler mye om flaks - samt hvor kjapt arbeidsgiver sender lønnspapirer og sånt.. Gikk heldigvis overraskende raskt her. Fikk første betaling noen dager etter, og.

Ja, det kan godt hende. Arbeidsgiver sendte inntektsmelding samme dag som søknaden, så var ikke det det stod på hos meg hvertfall. Men den ble da innvilget tilslutt :p
 
Ja, det kan godt hende. Arbeidsgiver sendte inntektsmelding samme dag som søknaden, så var ikke det det stod på hos meg hvertfall. Men den ble da innvilget tilslutt :p

Teit :p
Men kanskje mye å gjøre. Jeg bor i Nordland. Her er det akkurat nå veldig veldig lite permitteringer f.eks (ingen nedstengning) og det er ikke så mye gravide og fødende heller .. så.. selv om saksbehandlingstiden på svangerskapspenger her er 'opp til 4 uker', tok det altså under 2 :)
 
Sniker.

Jeg søkte i mai, og fikk svar med innvilget søknad tre dager etterpå. Hadde blitt forespeilet 4 uker behandlingstid av nav, men gikk altså superfort.
 
Back
Topp