Svangerskapspenger

Martec91

Blir kjent med forumet
Hei. Hvordan gå frem for å få svangerskapspenger? Jeg er vikar på et sykehjem, har jobbet endel tidligere selv om jeg er vikar siden det alltid er ledig vakter. Nå er jeg uke 6 gravid, mega dårlig og bare spyr. Kan ikke ta vare på pasienter når jeg nesten ikke klarer å ta vare på meg selv :depressed: Eneste jeg tenker jeg har rett på siden jeg har samboer er svangerskapspenger. Evt hva annet?

Svangerskapspenger er noe du kan få om jobben kan være til fare for fosteret, og jobben ikke får tilrettelagt. Det høres mer ut som at sykmelding er riktig for deg, men jeg aner ikke rettighetene dine når du er vikar? :)

Svangerskapspenger er noe du kan få om jobben kan være til fare for fosteret, og jobben ikke får tilrettelagt. Det høres mer ut som at sykmelding er riktig for deg, men jeg aner ikke rettighetene dine når du er vikar? :)
Tror ikke jeg kan være sykmeldt hvis jeg er vikar?

Joda, du kan sykemeldes om du er vikar :)

E31ADA9E-C600-41A3-87CC-79F15BEC9E87.png

Sykemelding. Du har samme rettigheter som vikar, da beregnes et gjennomsnitt av siste 3 mnd du har jobbet eller 12 mnd. Men vær obs på at du må ha jobbet 4 uker rett før sykemeldingen og at du må på nytt jobbe deg opp til rett på sykepenger hvis du prøver jobbe igjen.

Jeg er selv sykemeldt pga fysisk sykdom fra en fast stilling + vikar.

Sykemelding er riktig ja ☺️ Ikke noe kjekt å jobbe på sykehjem når man er så dårlig.

Svangerskapspenger er et tilbud til friske gravide som i teorien kan, men ikke får lov til å jobbe på sin arbeidsplass fordi den kan utgjøre fare for fosteret. Som utageringer eller farlige gasser. Jobben må alltid prøve å tilrettelegge/omplassere først.

Back
Topp