Svangerskapspenger

tyren88

Forelsket i forumet
Junilykke2018
Noen som har det nå?
Jeg har vært en del sykmeldt og prøvd å jobbe fullt, men det går ikke. Er konstant plaget med hodepine og den varer i flere døgn når jeg først er på jobb (sykmeldt 50% nå). Hjelper ikke alltid med Paracet heller og har to andre barn som blir forsømt i det hele.. Har den siste tiden hatt mest administrative oppgaver (er sykepleier) og har styrt pausene mine selv, men jeg fungerer ikke sånn det er nå. Vi er midt i en kommunesammenslåing og det er utrolig mye usikkerhet og stress på jobb og derfor vanskelig å tilrettelegge noe mer for meg. Jeg ser litt svart på det hele, da dette skal være den tiden av svangerskapet hvor jeg skal føle meg best og ha mest energi osv. Har ikke lyst å bruke opp sykmeldingsrettighetene mine og tenker derfor å søke om gradert sv.penger.. Har tidligere hatt alvorlig svangerskapsforgiftning, men har fint blodtrykk nå..
 
For å få svangerskapspenger må jobben din være til fare for barnet, og det ikke er mulig med tilrettelegginger/omplassering. Du kan ikke få svangerskapspenger fordi du ikke vil bruke opp sykemeldingsrettigheten din.
 
Fysisk slitsomt arbeid og arbeid med stor stressbelastning er faktisk en grunn til å få svangerskapspenger, da det kan være til fare for fosteret.

Som jeg skriver, så kan ikke arbeidsstedet tilrettelegge nok til at jeg skal kunne jobbe 100% og da er det mer rett å bruke svangerskapspenger enn sykmelding. Jeg vil selvfølgelig ikke bruke opp sykmeldingsrettighetene mine når jeg egentlig ikke er syk :)
 
Jeg har ikke det men har vurdert det selv. Jobber på sykehjem . Og kjenner flere der som fikk det pga vanskelig å tilrettelegge med tanke på løft osv. Så det skal no vel værtfall være fullt mulig som sykepleier tenker eg :)
 
Jeg håper å få det, venter fremdeles på svar fra nav, men det tar jo så lang tid :banghead:
 
Tok det lang tid for deg å få svar? :) Det må jo være gjeldende fra papirene blir sendt inn? Eller? Hvis ikke så må en jo være sykmeldt i en overgangsfase?

Det gjelder fra papirene er sendt inn. Tar alt fra 4 dager til 50 dager å få svar.
 
jeg gikk på sp i mine tidligere svangerskap og jordmora vurderer det nå. er nå 50% sykemeldt.
JObben min er ikke direkte fare for fosteret men jeg har høyrisikosvangerskap og har mye ansvar på jobben.. det er vanskelig å jobbe 50%.. det er enten alt med masse overtid og helgejobbing eller ingenting. Blir bare sure miner når jeg ikke rekker å bli ferdige innen fristene.. men jeg hadde håpet på å kunne jobbe noe.
Dessverre virker som 50% løsning er også ugunstig for firmaet.
 
Back
Topp