Svangerskapspenger

LilleMy&miniMe

Glad i forumet
Marsboere 2020
Hei!
Noen som har fått svangerskapspenger isteden for sykemelding?
Eller foretrekker dere sykemeldign?
 
Tror det er veldig strengt med regler for å få svangerskapspenger. Er ikke noe man bare velger
 
Er som Eliz ikke noe man velger selv.
Skulle gjerne hatt svangerskapspenger fremfor sykemelding, men tviler på at det vil gå gjennom.
Har ikke vært praktisert på min jobb
 
Jeg har fått beskjed av både jordmor og lege at jeg "må" over på svangerskapspenger etterhvert, det er pga belastninger i jobben. Det er ingenting med meg som tilsier at jeg ikke kan forsette å jobbe normalt, er ikke syk, så da blir sykemelding feil men svangerskapspenger det riktige.
 
Fikk det med forrige... men min nye jordmor ser ikke helt grunn for hvorfor jeg skal gå under det... egentlig rart for fikk godkjent svangeskapspenger den gangen. Nå forløpig sykemeldt... men føler det er mer riktig med svangerskapspenger
 
Fikk svangerskapspenger sist, og kommer til å be om det da jobb ikke kan tilrettelegge etc.

Dette blant annet for og ikke bruke opp sykemeldingskvota (kommer til å være sykmeldt fra mai i år til termin)
 
Hvis du har rett på svangerskapspenger så er det bedre å gå på det enn sykemelding.
For om du blir syk etter fødsel så bruke du av sykemeldingkvota om du er sykemeldt.

Jeg går på svangerskapspenger grunnet at jeg har mye fysisk arbeid, og ulike farer på jobb.

Har også grunnlag for det fordi jeg ikke er syk, men jobben her ikke mulighet til å tilrettelegge ved å sette med på en andre oppgaver, eller tilrettelegge kortere dager da det blir for lange dager for meg og vanskelig å ta pause.

Jeg har venninne som fikk svangerskapspenger som sykepleier fordi hun ble så kvalm når hun ga medisin og skulle vaske pasienter. Jobben hadde ikke mulighet til å ha en ekstra på jobb akkurat på disse oppgavene så da skrev jobben at de ikke kunne tilrettelegge for henne. Da gikk hun over til svangerskapspenger og de fikk inn en vikar.

Hvis du er usikker ift noen fysiske jobber, så kan man ringe arbeidstilsynet å høre om man går under en arbeidsgruppe som har rett på. SV. Peng.
Det gjorde jeg. Min jobb (mannlige kollega) har egentlig ikke helt forståelse for svangerskapspenger da de tenker det er det samme som sykemelding. Men jeg har krav på det og derfor velger jeg det. Og de kan ikke tilrettelegge uansett så.

Men første gang jeg gikk på svangerskapspenger så måtte jeg forklare hvorfor jeg søker det til legen, det er så få som gjør det så ikke alle jordmødre og leger har nok info om det. Min jordmor visste ingenting, så hun ba meg gå til legen. :)
 
Veldig mange som har rett på svangerskapspenger som ikke er klar over det og bruker opp sykemeldingskvoten.
 
Fikk det med forrige... men min nye jordmor ser ikke helt grunn for hvorfor jeg skal gå under det... egentlig rart for fikk godkjent svangeskapspenger den gangen. Nå forløpig sykemeldt... men føler det er mer riktig med svangerskapspenger
Prøvd å gå til legen? Min jordmor skjønte heller ikke så jeg måtte til legen og tok med info om svangerskapspenger og forklarte hvorfor jeg fikk det sist og da skrev ho under :)
 
Prøvd å gå til legen? Min jordmor skjønte heller ikke så jeg måtte til legen og tok med info om svangerskapspenger og forklarte hvorfor jeg fikk det sist og da skrev ho under :)
Tusen takk for svar!
Har faktisk tenkt på å gå til lege med saken. Skal prøve å få meg time ila uka.
Var hos en annen jordmor og nevnte det at min jm skjønte ikke hvorfor jeg ønsket å søke om sv.peng (har krav på), men hun sa at hun ikke er enig og at man kan søke... så evnt skal jeg ta kontakt med jm en gang til. Hvis jeg ikke får time hos lege.

Nå er høstferie over og jeg gruer meg. Har små blødd i flere uker, går greit når jeg slapper av pg er flink med å ta pauser. Men det funker ikke med pauser på jobb...
men jeg er jo ikke syk for det!
Krysser fingrene at jeg blir møtt med forståelse i uka som kommer, først og fremst av rektor.. hun må jo være enig på mitt krav om sv.peng.
 
Tusen takk for svar!
Har faktisk tenkt på å gå til lege med saken. Skal prøve å få meg time ila uka.
Var hos en annen jordmor og nevnte det at min jm skjønte ikke hvorfor jeg ønsket å søke om sv.peng (har krav på), men hun sa at hun ikke er enig og at man kan søke... så evnt skal jeg ta kontakt med jm en gang til. Hvis jeg ikke får time hos lege.

Nå er høstferie over og jeg gruer meg. Har små blødd i flere uker, går greit når jeg slapper av pg er flink med å ta pauser. Men det funker ikke med pauser på jobb...
men jeg er jo ikke syk for det!
Krysser fingrene at jeg blir møtt med forståelse i uka som kommer, først og fremst av rektor.. hun må jo være enig på mitt krav om sv.peng.
Håper det ordner seg! Høres virkelig ut som svangerskapspenger er det rette her :) Lykke til<3
 
Prøvd å gå til legen? Min jordmor skjønte heller ikke så jeg måtte til legen og tok med info om svangerskapspenger og forklarte hvorfor jeg fikk det sist og da skrev ho under :)
skal snakke med henne igjen neste gang jeg skal dit å si ståa! Så syns jeg hun burde hjelpe å søke det :)
 
Back
Topp