Svangerskapspenger

Hei!
Jeg søkte om svangerskapspenger i slutten av juni. Hadde ferie i sommer og var sykemeldt i august i påvente av svar på svangerskapspengesøknaden.
Fikk innvilget svangerskapspenger fom den datoen jeg søkte i juni. MEN siden jeg hadde vært i arbeid (hatt ferie) OG vært sykemeldt i perioden så sendte de brev nå om OPPHØR av svangerskapspenger!!
Så jeg må søke på nytt nå!
Blir så sinna på dette firkantede systemet!!
Hvordan skal man tørre å være borte fra jobb før søknaden innvilges. Det er jo ingen garanti for det?!
Flere som har opplevd dette?
Jeg søkte også i juni. Har ikke fått det invilget enda. Går fortsatt å venter uten penger fra noen. Hele systemet er til å bli skremt av. Vet ikke hvor mange meldinger og telefoner jeg har tatt til de.

Det er utrolig firkantet. Min lege har skrevet sykemelding for hele perioden isteden nå. Det ble det enkleste. Forferdelig mye unødvendig styr!
Håper virkelig det ikke blir noe styr med foreldrepengesøknaden..

Det er utrolig firkantet. Min lege har skrevet sykemelding for hele perioden isteden nå. Det ble det enkleste. Forferdelig mye unødvendig styr!

Huff, det skulle jo virkelig ikke være nødvendig å måtte bruke sykepenger istedenfor svangerskapspenger - bare fordi NAV har så tungrådd system!

Vet det er noen fordeler med å få svangerskapspenger kontra sykepenger i sykemelding. Usikker på hvorfor det er bedre, men jordmor mente jeg først måtte prøve meg på svangerskapspenger. Så får jeg heller sykemelde meg om det ikke blir godkjent. Gruer meg til å søke om foreldrepenger.

Vet det er noen fordeler med å få svangerskapspenger kontra sykepenger i sykemelding. Usikker på hvorfor det er bedre, men jordmor mente jeg først måtte prøve meg på svangerskapspenger. Så får jeg heller sykemelde meg om det ikke blir godkjent. Gruer meg til å søke om foreldrepenger.

Det har noe med at når du får svangerskapspenger bruker du ikke opp sykepenge-kvoten din. Så dersom du blir syk i permisjonstida har du fortsatt mulighet å få sykepenger. Vet ikke om det er flere fordeler.

Hos meg tok det 3 dager fra jeg sendte søknad til jeg fikk at de var innvilget:happy: Det var rundt midten av august

Hei!
Man bruker ikke av sykemeldingsdagene sine pluss at for meg ble det prinsipp å ikke være med i sykemeldings-statistikken når jeg ikke er syk :)
Ellers så har ikke arbeidsgiver plikt til å betale de første 16 dagene slik som de gjør i en sykemelding.

Noen som fortsatt har svangerskapspenger under behandling hos NAV?

Virker som at jobben ikke har klart å sende den inn enda [emoji849] hvertfall ikke registrert på mine sider hos nav enda. Sukk!! Er en mnd siden jeg leverte den på jobben og de sa de skulle ta seg av resten.

Virker som at jobben ikke har klart å sende den inn enda [emoji849] hvertfall ikke registrert på mine sider hos nav enda. Sukk!! Er en mnd siden jeg leverte den på jobben og de sa de skulle ta seg av resten.
Så kjedelig. Etter mye frem og tilbake. Feil informasjon tror jeg at ALT er sendt inn. Så nå håper jeg det ikke tar så mange dager før jeg får svar. Har ventet siden juni.
Så da ordnet fastlegen både 100% sykemelding og søknad om svangerskapspenger samtidig? Teit at de skal bruke så lang tid da... Jeg kan jo ikke jobbe mens jeg venter så....

Endelig fikk jeg invilget svagerskapspengene!! Får etterbetalt fra 2.juni [emoji3] og fikk et bedre grunnlag enn jeg kunne håpe på. Da blir det enkelt å søke om fødselspermisjon med det grunnlaget [emoji4]

Så bra! [emoji847]
Hva mener du på ett bedre grunnlag? Får man ikke vanlig lønn?

Så bra! [emoji847]
Hva mener du på ett bedre grunnlag? Får man ikke vanlig lønn?
Hvis man ikke har hatt en fast 100% jobb, men jobbet som vikar, i deltid eller som selvstendig, så kan det være litt spenning knyttet til beregningen.

Hvis man ikke har hatt en fast 100% jobb, men jobbet som vikar, i deltid eller som selvstendig, så kan det være litt spenning knyttet til beregningen.

Skjønner! Tenkte jeg ikke på

Det stemmer. Jeg fikk beregnet ut i fra de 3 siste årene jeg har jobbet offshore, noe som ble høyere enn det jeg har jobbet som vikar siste mnd før jeg gikk ut i svangerskapspermisjon [emoji4]

Back
Topp