Svangerskapspenger

Bølle_frø

Glad i forumet
Sensommerbarna 2016
Noen av dere som går på dette? Eller som har gått på det før ved tidligere svangerskap?

Hvordan blir det med foreldrepenger? Søker man på samme måte som om man hadde vært i jobb? Vet nav er egentlig det beste stedet å spørre, men prøver her å tilfelle noen kanskje har vært innom dette :)

Går på svangerskapspenger nå :) er det samme som når du jobber ja :)

Noen av dere som går på dette? Eller som har gått på det før ved tidligere svangerskap?

Hvordan blir det med foreldrepenger? Søker man på samme måte som om man hadde vært i jobb? Vet nav er egentlig det beste stedet å spørre, men prøver her å tilfelle noen kanskje har vært innom dette :)

Når du er inne på det, når kan man søke om dette? Mener noen sa tidligst uke 26? :-)

Når du er inne på det, når kan man søke om dette? Mener noen sa tidligst uke 26? :)
Så snart du får terminbelreftelse, stort sett rundt uke 27, kan du søke :)

Ja det er vel tidligst fra uke 26 jeg også har skjønt. Så lenge du har fått terminbekreftelse :) men var det fra jordmor man får dette eller får man det hos legen også? Har ikke ny jordmortime før enn jeg er i uke 28 tror jeg det ble. Vil søke så fort som mulig siden nav er så trege :p

Ja det er vel tidligst fra uke 26 jeg også har skjønt. Så lenge du har fått terminbekreftelse :) men var det fra jordmor man får dette eller får man det hos legen også? Har ikke ny jordmortime før enn jeg er i uke 28 tror jeg det ble. Vil søke så fort som mulig siden nav er så trege :p
Mener du skal kunne få av legen også

Mener du skal kunne få av legen også

Okei :-) Visste ikke at vi skulle få en slik bekreftelse jeg, hehe. Jeg går kun hos lege, så må nesten få det av henne da? Trodde terminen som ble skrevet ned på OUL var bra nok jeg, hehe

Okei :) Visste ikke at vi skulle få en slik bekreftelse jeg, hehe. Jeg går kun hos lege, så må nesten få det av henne da? Trodde terminen som ble skrevet ned på OUL var bra nok jeg, hehe

Hehe, nei ikke jeg heller. Det har jeg lært ved å lese litt her og der :p ja må da få det av legen også! Vet ikke hvorfor det er sånn jeg. Men mulig det er et eget "skjema" kanskje man får av legen som skal legges ved søknaden der det står termin du fikk på oul og at legen skriver under som en slags bekreftelse på at det er sant? Jeg aner virkelig ikke :p tenkte jeg skulle spørre legen neste gang jeg skal dit :)

Hehe, nei ikke jeg heller. Det har jeg lært ved å lese litt her og der :p ja må da få det av legen også! Vet ikke hvorfor det er sånn jeg. Men mulig det er et eget "skjema" kanskje man får av legen som skal legges ved søknaden der det står termin du fikk på oul og at legen skriver under som en slags bekreftelse på at det er sant? Jeg aner virkelig ikke :p tenkte jeg skulle spørre legen neste gang jeg skal dit :)
Allright :p Men da er det sånn som det er da, hehe. Jeg skal gjøre det samme! Takk for tips. Legen min vimser litt, så you never know!

Det stemmer at lege eller jordmor må gi deg et skriv for å bekrefte at du er minst 26 uker på vei. Dette skrivet legges ved søknaden. Det har ikke noe med at de endrer termindato å gjøre, men de må altså bekrefte hvor langt du har kommet.

Jeg vil tro at grunnen til denne praksisen er at de ikke ønsker masse søknader fra tidlig i svangerskapet, som det så må endres på fordi noe går galt etc.

:-)

Jordmor eller lege skal melde fra til Nav en eller annen gang etter uke 26. Teknisk sett så melder de fra om at svangerskapet har passert 26 uker.

Jordmor eller lege skal melde fra til Nav en eller annen gang etter uke 26. Teknisk sett så melder de fra om at svangerskapet har passert 26 uker.

Åja så de gjør det for oss altså? Trodde vi fikk et ark eller noe i den retning som skulle legges ved i søknaden jeg. Men da er det jo greit.

Noen av dere som var sykmeldte før dere fikk sv.penger?
Jeg ble 50% sykemeldt i går. Legen presser på for at jeg skal over på 100% sykemelding. Jeg spurte om det å gå på svangerskapspenger i stedet, men for meg så gjaldt ikke det for jobben kunne jeg gjort om jeg var frisk nok. Har kontorjobb, men med pendling, stress osv så går det på helsen laus :(

Jeg var sykmeldt først, fikk svangerskapspenger fra søknadsdato, var 8 uker behanflingstid. Fikk svar etter 4-5 uker.

Godt å høre at du fikk det selv om du var sykmeldt først. Da er det håp for meg å. De bruker lang tid ja!
Jeg venter fortsatt på svar. Her er det 6 ukers behandlingstid. Dessverre så mangler de visstnok nok opplysninger som jeg må ettersende. Så da går det vel enda lengre tid :(

Jeg ble 50% sykemeldt i går. Legen presser på for at jeg skal over på 100% sykemelding. Jeg spurte om det å gå på svangerskapspenger i stedet, men for meg så gjaldt ikke det for jobben kunne jeg gjort om jeg var frisk nok. Har kontorjobb, men med pendling, stress osv så går det på helsen laus :(

Så synd du ikke kan få muligheten til å søke om sv.penger, kjedelig å bruke av sykedager/sykepenger kvoten din :( skulle tro stress som gikk på helsen løs var god nok grunn til å søke?

Godt å høre at du fikk det selv om du var sykmeldt først. Da er det håp for meg å. De bruker lang tid ja!
Jeg venter fortsatt på svar. Her er det 6 ukers behandlingstid. Dessverre så mangler de visstnok nok opplysninger som jeg må ettersende. Så da går det vel enda lengre tid :(

Så synd du ikke kan få muligheten til å søke om sv.penger, kjedelig å bruke av sykedager/sykepenger kvoten din :( skulle tro stress som gikk på helsen løs var god nok grunn til å søke?
Iht legen så er plagene mine reelle nok, men at svangerskapspenger blir brukt der jobben er helsefarlig for den gravide eller barnet. Tror kanskje der er forskjellig praksis rundt om kring :( men, får satse på at jeg ikke blir sykemeldt etter permisjonen :)

Back
Topp