Svangerskapspenger

Katiee

Forelsket i forumet
Jormortime i dag!! Rotehode meg stilte opp en time for sent, var siker på at jeg hadde notert riktig tid i kalenderen men heldigvis hadde hun tid til meg allikevel.
Hun var så flink å hyggelig altså.
Hørte hjertelyden, målte blodprosent (var veldig bra, så slipper jerntabletter:)) og måling og veiing.
Men hun sa sporenstreks at jeg burde søke om svangerskapspenger, at det var mye bedre enn å gå sykemeldt.
Hun fyllte ut skjemaet så skal arbeidsgiver fylle ut litt så sender vi det til nav.
Ble veldig glad da hun sa at jeg kunne benytte denne ordningen og at flere burde gå på svangerskapspenger i stedet for sykepenger, men at legene ofte bare sykemeldte istedet.
Vi ble enig om at vi skulle søke om 50%.
Såååå nå håper jeg alt får som smurt og at det ikke blir noe tull med arbeidgiver/nav/lønningskontor.
 
Kommer nok til å gjøre det jeg og etterhvert. Vet du hvor lang tid det tar? Er man da 50% sykemeldt til papirene i orden? Må du jobbe 100% til du får beskjed om alt alt er i boks?
 
Legen min hadde ikke hørt om svangerskapspenger en gang, så det ble visst ikke på tale. Fikk det pga bekkenet sist svangerskap, men da hadde jeg en annen lege i en annen kommune. Håper jordmor heller vil hjelpe meg med det. Men her var det visst ikke vanlig å få time hos jordmor før 4 uker etter OUL, og det fikk jeg jo så sent, er 20 uker på vei da, så fikk ikke time hos jm før 11.mars, det er jo en evighet å vente! :p
 
Legen min hadde ikke hørt om svangerskapspenger en gang, så det ble visst ikke på tale. Fikk det pga bekkenet sist svangerskap, men da hadde jeg en annen lege i en annen kommune. Håper jordmor heller vil hjelpe meg med det. Men her var det visst ikke vanlig å få time hos jordmor før 4 uker etter OUL, og det fikk jeg jo så sent, er 20 uker på vei da, så fikk ikke time hos jm før 11.mars, det er jo en evighet å vente! :p
Herlighet. Greit at legen ikke har hørt om det, men det går da ikke an å nekte fordet? Da må jo legen undersøke og så hjelpe deg å søke!
 
Han sa at det ikke var noen forskjell, det er Nav som betaler ut samme sum uansett og det har ingen innvirkning på foreldrepenger i permisjon. Men at svangerskapspenger skal brukes om arbeidet man utfører er til skade for fosteret, ikke nødvendigvis for mor.
 
Han sa at det ikke var noen forskjell, det er Nav som betaler ut samme sum uansett og det har ingen innvirkning på foreldrepenger i permisjon. Men at svangerskapspenger skal brukes om arbeidet man utfører er til skade for fosteret, ikke nødvendigvis for mor.
Det har jeg hørt og, at det var for de som har risky arbeid på en måte.. :)
 
Syntes nesten svangerskapspenger blir misbrukt jeg. Det er jo for om det er fare for fosteret, ikke for sykdom hos mor.

Det er 2 mnds ventetid og den har tilbakevirkende kraft. Så trenger ikke sykemeld i mellomtiden, men tror man kan det :)
 
Han sa at det ikke var noen forskjell, det er Nav som betaler ut samme sum uansett og det har ingen innvirkning på foreldrepenger i permisjon. Men at svangerskapspenger skal brukes om arbeidet man utfører er til skade for fosteret, ikke nødvendigvis for mor.
Jordmor hadde nettopp fått ny informasjon om hva som kunne skade fosteret og sykdom/stress kunne absolutt skade forsteret. Og fortalte at om man gikk sykemeldt hele svangerkskapet så mister mann rett til sykemelding senere om man skulle trenge det da man har 'brukt opp' store deler av sykemeldingsperioden. Nav betaler det samme, men svangerskapspenger skal betales til bedriften og ikke direkte til den gravide slik at man ikke taper feriepenger ol. (Da nav bare betaler for 12 uker feriepenger)
Jeg forstår ikke alt selv, men skal prøve å sette meg inn i det.
 
Jeg har fått innvilget svangerskapspenger fra nå av halveis i svangerskapet. Gått sykemeldt siden uke 6 pga hyperemsis og morkakeproblematikk, og er nå uke 18. Men jeg får det fordi jeg er sykepleier som jobber på natt med 40 pasienter helt alene, og enda flere pasienter om jeg har bakvakt. Arbeidsgiver har ikke mulighet eller bemanning for å flytte meg over på dag, og kan heller ikke tilrettelegge for meg på natten, da jeg går alene, og må gå i 10 timer i strekk uten hvile. Vi har også utagerende pasienter iblant som er risiko for meg og babyen, derfor fikk jeg det innviglet. Ellers hadde jeg bare gått sykemeldt siden legen og jordmødre ikke vil jeg skal jobbe, og jeg heller ikke kan det. Så svangerskapspenger er for de som ikke kan få tilrettelegging på jobben sin, samt har en jobb som er risiko for fosteret. Er man syk og dårlig er bedre å gå sykemeldt. For er man syk og dårlig skal og må man jo til lege og sjekke form og fornye sykemelding uansett. Man skal gå sykemeldt opp mot et år for å bruke opp sykekvoten sin. Og når man er i permisjon i 10 mnd etterpå, så har man på den tiden opparbeidet seg retten til sykepenger og ny sykekvote uansett, så det er ingen problem å gå sykemeldt i svangerskapet for de som bekymrer seg for det :)

Svangerskapspenger er det få som vet man har krav på, men NAV gir det ut til kun de arbeidsgiverne som bekrefter at de ikke kan tilrettelegge på noe som helst vis, ofte etter å ha prøvd en periode, og at det befinner seg en risiko for foster og mor. Man får sin vanlige lønn fra jobb hver måned, men arbeidsgiver får refusjon av Nav i form av svangerskapspenger istedenfor sykepenger for arbeidstakers fravær.
 
Back
Topp