Svangerskapspenger

frk k

Flørter med forumet
Noen som er satt på det? Har blitt anbefalt det en stund nå og i går fant jeg ut at tiden var inne for å roe helt ned og ta en pause fra jobb. Jordmor har ordnet dette Så nå sitter jeg her å lurer på hva jeg skal finne på helt til babyen kommer

Svangerskapspenger er vel bare noe man får om man er i en jobb som kan være til fare for deg eller foster og som ikke kan tilrettelegges?
Kontorjobb her så liten fare, men er 50% sykemeldt da.
Vi driver å flytter og totalrenoverer da så nok å bruke tiden på før babyen kommer.

Hadde jeg ikke vært delvis sykmeldt ville jeg fått gradert uttak av svangerskapspenger, jobben kan ikke tilrettelegge slik at jeg kan være 100% i jobb og ha såpass lite elevkontakt som jeg behøver.

Men siden jeg er delvis sykemeldt behøver jeg ikke svangerskapspenger, får tilrettelegging med ekstra kontortid og jobber kun med en ikkeutagerende elev. Håper å fortsette i 40% jobb enda i mange uker, ellers ville jeg nok kjedet meg veldig. Så håper formen min holder seg stabil!

Det er egentlig slik at det skal være fare for babyen for at man skal få svangerskapspenger... Det vil si at man jobber i et miljø hvor man utsettes for skadelige kjemikalier for eksempel, eller man jobber på et sted med fare for slag etc mot magen osv... Men kan ikke jobben tilrettelegge slik at du har mulighet for å være i jobb så er det mulig å søke om svangerskapspenger, og mange får det... Jeg har selv gått sykemeldt nesten hele svangerskapet og jobb kan ikke tilrettelegge for meg slik at jeg har mulighet for å være der og dermed skal vi nå søke om svangerskapspenger den siste tiden... Værdt å prøve og i verste fall får man bare et avslag :)

Jeg kunne ikke få tillrettelegging mer så da ble det sånn. for å si det enkelt så får man svangerskapspenger når det er fare for tidlig fødsel/fare for barnet. Da sykemelder man babyen istedenfor mammaen

Back
Topp