Svangerskapspenger?

Bkno5378672

Første møte med forumet
Hei, lurer på hva som er faktisk grunnlag for å få dette?
MÅ det virkelig være farlig/skadelig for fosteret?

Er det grunn nok at det er vanskelig for arb.giver å tilrettelegge for den gravide? Plages med kvalme og bekkenløsning. Og det blir svært vanskelig for arb.giver å tilrettelegge i den jobben jeg har ifht hvilken jobb jeg egentlig skulle gjort om jeg kunne jobbet normalt.

Har sett det er noen som får pga vanskelig tilrettelegging ifht bekkenløsning.

Hvorfor får dere svangerskapspenger?

Hentet fra arbeidsmiljøloven:

"Arbeidsmiljøforhold som kan vere uheldige for den gravide kvinna, og i blant også for barnet (lista er ikkje fullstendig):

langvarig arbeid i ståande stilling
arbeid som inneber tunge løft og fysisk tungt arbeid
vibrasjon/risting
arbeid som krev god balanse, smidigheit eller snøggleik (stillas, leiderar)
arbeid ved høge temperaturar
arbeid med risiko for surstoffmangel
ulagleg arbeidstid, skiftarbeid og nattarbeid
lange arbeidsreiser
arbeid utan moglegheit for kvilepausar
Arbeidstilsynet har utarbeidd ei eiga rettleiing om risikoforhold knytte til svangerskap og fødsel. Denne rettleiinga ligg i menyen til høgre."

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78194#Arbeidsmiljøet_under_svangerskap

Det er litt forskjell på hvordan lege/jordmor praktiserer det, så ville snakket med en av dem:)

Selv går jeg på svangerskapspenger pga løsemidler og tungt fysisk arbeid

Takk, tror legen min er litt for streng på reglene, og mener det må være direkte fare for fosteret.

Brukes løsemidler på jobb, og står/går det meste av tiden. Vanskelig for arb.giver å tilrettelegge...

Har time til jordmor, så tror det skal ordne seg

Takk, tror legen min er litt for streng på reglene, og mener det må være direkte fare for fosteret.

Brukes løsemidler på jobb, og står/går det meste av tiden. Vanskelig for arb.giver å tilrettelegge...

Har time til jordmor, så tror det skal ordne seg
Legen min brydde seg ikke om de tunge løftene osv heller, men løsemidler var det nulltoleranse for heldigvis. Det er jo faktisk skadelig for fosteret. Men jeg og fikk hjelp av jordmor istedet, for legen visste ikke helt hvordan det skulle gjøres:p
Du kan jo printe ut det som står i arbeidsmiljøloven og ta med, sånn i tilfelle:) håper det ordner seg for deg.

Rart at legene er så uvitende/lite nøye på løsemidlene... Håper det ordner seg nå via jordmor ja☺️

Diskuterte også med sjefen i dag, og hun var enig i at dette var den beste måten å gjøre det på, både for meg, spiren og bedriften.

Kravene er vel at det ikke kan tilrettelegges for den gravide. Om arbeidet fører til stress/plager for den gravide, vil det jo gå utover fosteret. Dersom det kan være farlig/skadelig for fosteret eller mor, og det ikke kan tilrettelegges, skal du ha krav på svangerskapspenger. Sånn som jeg har forstått det :)

Har du fått snakket med jordmor?

Hei. Jeg har vært sm en del ganger ilp perioden - og er fortsatt det Pga hyperemesis og risiko for tidlig fødsel. Nå har arb giver sende meg skjema for å fylle ut mtp svangerskapspenger. Arbgiver har betalt vanlig lønn under perioden og skjemaer er for å få det refundert fra NAV. Men vil dette gå ut over mine feriepenger for neste år, selv om det er arb giver som betaler og ikke NAV?

Hei. Jeg har vært sm en del ganger ilp perioden - og er fortsatt det Pga hyperemesis og risiko for tidlig fødsel. Nå har arb giver sende meg skjema for å fylle ut mtp svangerskapspenger. Arbgiver har betalt vanlig lønn under perioden og skjemaer er for å få det refundert fra NAV. Men vil dette gå ut over mine feriepenger for neste år, selv om det er arb giver som betaler og ikke NAV?

Det kommer helt an på arbeidsgiver.
Nav tilbakebetaler arb.giver kun får 12 uker e.l, så arb.giver er ikke pliktig til å utbetale noe mer enn dette.

Back
Topp