Svangerskapspenger

Freckles

Flørter med forumet
Noen her som har fått innvilget svangerskapspermisjon? Når og hvilken grunn hadde dere isåfall?
Jeg jobber med aktive rusmisbrukere, og kommer til å gå ut i svangerskapspermisjon. Legen min mente jeg skal ha det fra uke 20. Dette pga fare for utagering og vold mot magen som da vokser. Jeg tenker imidlertid at jeg vil ut fra uke 12. Det er da ikke noen særlig fare med slag og lignende, men vi kan utsettes for Nikotinrøyk, og vi blir nødt til å gå inn i boligene til brukerne. Spesielt til sommeren, da det er mindre bemanning på jobb. I tillegg har det vært mye branntilløp den siste tiden, som bekymrer meg. Deg er vel fra fosterstadiet, altså fra uke 12, hvor oksygentilførselen er spesielt viktig.
Skal snakke med legen igjen om dette. Vet andre på arbeidsplassen min har gått ut i svangerskapspermisjon fra 12. Uke.
Ser også for meg en bør søke i god tid, siden NAV kan være ganske trege...

Sent from my iPhone using BV Forum

Svangerskapspenger kan innvilges dersom man ikke kan utføre sitt vanlige arbeid og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. Arbeidsgiver har plikt på å se på muligheter for og tilrettelegge til annet arbeid dersom det lar seg gjøre.

Arbeidsgiver må dokumentere at det ikke er mulig å tilrettelegge og at svangerskapspenger dermed er eneste mulighet.

Svangerskapspenger kan innvilges dersom man ikke kan utføre sitt vanlige arbeid og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. Arbeidsgiver har plikt på å se på muligheter for og tilrettelegge til annet arbeid dersom det lar seg gjøre.

Arbeidsgiver må dokumentere at det ikke er mulig å tilrettelegge og at svangerskapspenger dermed er eneste mulighet.

Joda, er klar over dette. Lurte bare på om noen har fått invilget, og hva de isåfalkl jobber med, osv? :)

Joda, er klar over dette. Lurte bare på om noen har fått invilget, og hva de isåfalkl jobber med, osv? :)

Jeg har ikke fått innvilget det selv, men har jobbet på en barneverninstitusjon hvor mange fikk det innvilget. Bakgrunnen var at beboerne kunne utagere og at det kunne være til fare for fosteret/babyen. De fleste søkte vel fra rundt uke 12.

Alt avhenger jo hva legen skriver og hva arbeidsgiver skriver. I noen tilfeller ble det delvis tilrettelegging og delvis svangersksapspenger. Har ikke inntrykk av at det er så voldsomt strengt og har ikke opplevd at de som søkte ikke fikk det innvilget.

Jeg fikk innvilget svangerskapspenger. Jobber som frisør. Men begynte med 20% og gikk opp til 40% sv.skapspenger ca 2mnd før perm. Grunnen til at det ble innvilget var at det var fare for lav fødselsvekt og for tidlig fødsel pga jobben.

Sent from my C5503 using BV Forum mobile app

Jeg mottar svangerskapspenger. jobber med rusavhengig ungdom med rus og psykiatri lidelser, og får svangerskapspenger med bakgrunn i fare for utagering o.l. Er nå 22 uker på vei, og avgjørelsen om svangerskapspenger ble tatt etter sykemelding min, ca i uke 14-15 :)

Jeg fikk innvilget svangerskaps penger fra uke 24.. (Tror det var da) pga en veldig fysisk og tung jobb, og lange arb.dager 12-16timer over 14 dager. Arb.giver har to valg da, enten finne alternativt arbeid eller innvilge søknaden. I min jobv var det ikke muligheter for alternativt arbeid.

Back
Topp