Svangerskapspenger

Twinkle

♥Februar 2015♥
Februarlykke 2015
Aprillykke 2016
Er det noen av dere som har fått det før og hvordan går man frem med dette? :)

Jeg har bare vært sykemeldt en gang før så har ikke greie på noe. Jeg har jo såklart lyst å jobbe absolutt så lenge jeg kan, men nå sitter jeg å gruer meg til å dra på jobb hver gang jeg har vakter. Mye fordi som jeg har sagt tidligere, dette er rehabilitering, dvs at de kommer rett fra sykehuset med slag, brudd osv før de skal hjem og det er så tungt, det er ikke et eneste lett stell. Vi er såklart for få på jobb hver dag, og enda mindre i helgene. Jeg har jobbet der i 6 år men har kun fast hver tredje helg, Utennom dette får jeg vakter jeg ønsker meg i ukedagene. Og hvis jeg sier at jeg er gravid er jeg 100% sikker på sjefen kommer til å slutte å gi meg vakter. Så det er jo og noe jeg går å bekymrer meg for. Jeg hadde et fryktelig stygt fall for 4 år siden som gjør at halbeinet mitt og korsryggen gjør veldig fort vondt, spesielt da på jobb og det har bare blitt værre nå.

Jeg er overhode ikke typen som vil ligge på sofaen hver dag i 9 mnd, jeg elsker å jobbe, men jeg føler rett og slett jeg sliter. De dagene jeg er på jobb ligger jeg i sengen hjemme fra 16-19 og omtrent bare gråter fordi jeg føler meg helt utslitt.

Dette ble fryktelig langt, men jeg bare føler meg så usikker og vet ikke hva jeg skal gjøre rett og slett...

❤️ Desember 2014 ❤️

Taster på appen :)

Svangerskapspenger er vel kun om det er direkte skadelig for baby.
Men du jan ta ut sykemelding.

♡ Termin 10 desember 2014 ♡

Svangerskapspenger e vel et tiltak der arbeidsplass ikkje har mulighet til å tilrettelegge tror eg? Ta en tlf til nav og hør? :)
Eg var sjukemeldt hele sist svangerskap for eg har en tung jobb.. Så d går jo det og :)

Sent from my iPad using BV Forum

Ja. Da blir det sykemelding. Jeg sitter her å bare hylgråter fordi jeg igjen blir tving på pasienter. Som da er utagerende og slår. Ingen vil høre på meg, orker rett og slett ikke mer.

❤️ Desember 2014 ❤️

Ja. Da blir det sykemelding. Jeg sitter her å bare hylgråter fordi jeg igjen blir tving på pasienter. Som da er utagerende og slår. Ingen vil høre på meg, orker rett og slett ikke mer.

❤️ Desember 2014 ❤️

Huff det er ikke noe gøy. Du får nok sykemelding skal du se :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

For all del når de ikke legger til rette for deg så må du gjøre det som er best for deg og babyen din!! Og hvis det er sykemelding som er eneste utvei så er det ikke din feil!!

Jeg har selv blitt sykemeldt begge gangene, men da pga bekkenløsning tidlig i svangerskapet. Viss du har jobbet 6 av 9 måneder har du rett på permisjonspenger. Det samme hvis du blir sykemeldt, det teller som jobb.
Har du som du sier jobbet der i 6 år med ekstravakter utenom det du har fast, tar de gjennomsnittlønnen din de tre siste månedene for å legge til grunnlag hva du får utbetalt når du er sykemeldt (tror jeg?)
Eller så er det din siste utbetaling de har som grunnlag.....

Snakk med fastlegen din og masse lykke til :)

Men vet de at du er gravid? Du sier du ikke vil si noe for da får du ikke vakter (kjenner den følelsen da jeg er deltidsansatt jeg og).
Men de kan jo ikke tilrettelegge for deg viss de ikke vet?

de må tilrettelegge, nav kommer til å kreve det etter en viss tid som sykemeldt :) for kan de tilrettelegge eller ompalssere deg har du ikke krav på sykemelding i like stor grad, men kan de ikke tilrettelegge kan de jo ikke det.. men alt fra kontorarbeid etc skal i realiteten gå :) jeg styrte veldig med dette sist. fikk ikke lov til å sitte på jobb,mens nav mente at jeg kunne da gå på jobb, for var jo i en butikk?! men fikk ikke lov til å sitte, og var ofte alene,så da kunne jeg jo ikke gå på do,ergo sjefen nektet å tilrettelegge nav sa at denne bedriften gir vi en prikk i boken, du må bare syemelde deg... hører med til historien at den utrolig lite smarte sjefen sa høyt forrran kunder; "her blir det ppiller til alle ansatte til jul" "alle blir jo gravide" da var det kun jeg som var det.....

Men vet de at du er gravid? Du sier du ikke vil si noe for da får du ikke vakter (kjenner den følelsen da jeg er deltidsansatt jeg og).
Men de kan jo ikke tilrettelegge for deg viss de ikke vet?

Hun ene vet det. Sa det istad. Da fikk jeg slengt at gravid er ikke en sykdom og at jeg fikk bare stå i det. :p Var jo ikke sånn jeg mente det heller, ville bare at vi kunne hjelpe hverandre jeg. Bitre gamle hjelpepleiere :p

❤️ Desember 2014 ❤️

Hun ene vet det. Sa det istad. Da fikk jeg slengt at gravid er ikke en sykdom og at jeg fikk bare stå i det. :p Var jo ikke sånn jeg mente det heller, ville bare at vi kunne hjelpe hverandre jeg. Bitre gamle hjelpepleiere :p

❤️ Desember 2014 ❤️

Det er dårlig! !!

Det er dårlig! !!

Hadde en kollega sagt til meg at hun var gravid og det var visse ting hun synes var litt vanskelig hadde jeg såklart gjort det jeg kunne fort at hun skulle føle seg komfortabel!

Men etter denne vakta har jeg kun 3 vakter igjen før ul og etter det tenker jeg å snakke med sjefen, forklare situasjonen og høre om vi ikke værsåsnill kan finne en løsning så jeg slipper å bli sykemeldt men samvittighet slipper å grue meg til hvor på jobben jeg ender.

❤️ Desember 2014 ❤️

Hadde en kollega sagt til meg at hun var gravid og det var visse ting hun synes var litt vanskelig hadde jeg såklart gjort det jeg kunne fort at hun skulle føle seg komfortabel!

Men etter denne vakta har jeg kun 3 vakter igjen før ul og etter det tenker jeg å snakke med sjefen, forklare situasjonen og høre om vi ikke værsåsnill kan finne en løsning så jeg slipper å bli sykemeldt men samvittighet slipper å grue meg til hvor på jobben jeg ender.

❤️ Desember 2014 ❤️

Syns det høres ut som en veldig god plan :)

Uff, jeg får vondt av situasjonen din Twinkle.. :( Man skal ikke grue seg til å dra på jobb..Skjønner også at situasjonen er vanskelig med tanke på at du ikke har faste vakter.. Har dessverre ikke noe godt råd til hva du kan gjøre, men kan sende en god klem din vei :)

Det er lenge siden dere skrev på denne tråden nå, så regner med det har ordnet seg for deg? Men det er jo verd å pplyse om det, at vi her i Norge er så priveligert at vi har en ordning som heter svangerskapspenger, og som ikke går utover sykemeldingsperioden. Denne saken ville helt klart gått under svangerskapspenger, så håper det ordnet seg, slik at du slipper å bruke sykemelding på forhold som angår arbeidsplassen, og ikke deg som gravid ;)

Om arbeidsplassen din er farlig for graviditeten og kan påføre deg skader fordi du er gravid, eller skade fosteret og de ikke kan tilrettelegge, kan du ha krav på svangerskapspenger. Dette gjelder ikke om du er syk som følger av svangerskapet. Det er en viss behandlingstid på søknaden om svangerskapspenger, så om du må ut fra jobben NÅ, risikerer du å være uten penger en stund. Du kan ikke være sykemeldt under behandlingstiden.

Back
Topp