Svangerskapspenger..

Drømmer&håper88

Glad i forumet
Jeg hadde møte med sjefen min på fredag, han sier at det er vanskelig med tilrettelegging for meg fremover... Jeg har fått det til nå, men er 40% sykemeldt... Og han sa rett ut om det ikke var vits at jeg var på jobb engang... På måten han sa det var det så han oppfordret meg til å sykemelde meg 100%.. Jeg vil gjerne jobbe med NOE liksom.. :( skal snakke med legen i dag.. Og høre hva han sier.
Kan man gå ut i svangerskapspermisjon og få krav på svangerskapspenger? Eller lønner det seg at jeg heller går sykemeldt 100% fremover? Er 11+3 i dag. Jeg kan fortsatt ha krav på foreldrepenger når jeg går ut i permisjon når den tid kommer, hvis jeg går sykemeldt eller får scangerskapspenger til den tid?:)

Sykepenger og svangerskapspenger regnes som inntekt og det blir tatt med når de regner ut hvor mye foreldrepenger du skal ha.
Men det er jo veldig rart at sjefen din mente at du bare skulle sykemelde deg 100% om du ønsker å jobbe det du klarer. Uansett, hvis det er prøvd med tilrettelegging og det ikke funker så ville jeg søkt om svangerskapspenger i stede for å sykemelde meg. For det har noe med når man er sykemeldt over så og så lang tid i forhold til evt ny sykemelding senere. Jeg var sykemeldt hele svangerskapet mitt sist, når jeg var dårlig en gang etter at jeg var ferdig med permisjon var legen veldig tvilende på å gi meg sykemelding siden jeg hadde vært sykemeldt så lenge sist gang.

Jøss.. Hva jobber du med? En arbeidsplass er vel pliktig til å tilrettelegge for deg, de må vel klare det så du kan komme deg på jobb pitte litt? :)

Svangerskapspenger får man jo bare om det ikke lar seg gjøre å utføre den jobben du har fordi det kan være fare for fosteret, med belastning på mor eller lignende. Her kan du lese om svangerskapspenger på Nav sine sider. Både svangerskapspenger og sykepenger likestilles med vanlig lønnet arbeid når foreldrepenger beregnes.

Håper du får jobbe det du ønsker og klarer. Om ikke så er det sjefen som må svare for seg i samtale med Nav. Du kan forresten få graderte svangerskapspenger også. Det må ikke være 100%

Lykke til!

Trodde man hadde rett på svangerskapspenger når tilrettelegging ikke går? Mulig jeg husker feil.. Men vet at man har rett på det når det kan være fare for fostret.

Svangerskapspenger får man jo bare om det ikke lar seg gjøre å utføre den jobben du har fordi det kan være fare for fosteret, med belastning på mor eller lignende. Her kan du lese om svangerskapspenger på Nav sine sider. Både svangerskapspenger og sykepenger likestilles med vanlig lønnet arbeid når foreldrepenger beregnes.

Håper du får jobbe det du ønsker og klarer. Om ikke så er det sjefen som må svare for seg i samtale med Nav. Du kan forresten få graderte svangerskapspenger også. Det må ikke være 100%

Lykke til!
Oki, takk:) men hvis jeg blir sykemeldt 100% så har jeg fortsatt krav på enten 80 eller 100% foreldrepenger etter om jeg tar 9 eller 12 mnd permisjon?:)

Hvis du når ikke skal tilbake i jobb før svangerskap og permisjon er over, så burde du vel få svangerskapspenger...
jeg fikk i hvertfal det sist, men var litt lengre på vei. mellom 5-6 mnd ca...

Jeg jobber i matbutikk og hadde svangerskapspenger sist fordi sjefen ikke kunne tilrettelegge godt nok!! Du som jobber med verditransport har hvertfall krav på svangerskapspenger, med mye tunge løft og fare for å bli rana f.eks..
Velg svangerskapspenger fremfor sykemelding!! Så mister du ikke retten på å bli sykemeldt etter fødsel/når du er tilbake i jobb igjen dersom du f.eks skulle trenge det! Du har like mye krav på foreldrepenger enten du jobber, er sykemeldt eller går på svangerskapspenger!

Søk om svangerskapspenger! Så lenge det ikke er mulig å tilrettelegge, så har du krav på svangerskapspermisjon!
Som skrevet over her, så er det dette som er rett, siden du ikke er syk, men "bare" er gravid!
Jeg gikk ut i svangerskapspermisjon for ei uke siden (7+6), men var sykemeldt før det pga kvalme og oppkast..
Var igjennom en liten kamp i forrige svangerskap, men denne gangen ordna det seg uten problemer! Bare send meg en om om du lurer på noe!

Jeg jobber i matbutikk og hadde svangerskapspenger sist fordi sjefen ikke kunne tilrettelegge godt nok!! Du som jobber med verditransport har hvertfall krav på svangerskapspenger, med mye tunge løft og fare for å bli rana f.eks..
Velg svangerskapspenger fremfor sykemelding!! Så mister du ikke retten på å bli sykemeldt etter fødsel/når du er tilbake i jobb igjen dersom du f.eks skulle trenge det! Du har like mye krav på foreldrepenger enten du jobber, er sykemeldt eller går på svangerskapspenger!
Tusen takk for svar:)

Søk om svangerskapspenger! Så lenge det ikke er mulig å tilrettelegge, så har du krav på svangerskapspermisjon!
Som skrevet over her, så er det dette som er rett, siden du ikke er syk, men "bare" er gravid!
Jeg gikk ut i svangerskapspermisjon for ei uke siden (7+6), men var sykemeldt før det pga kvalme og oppkast..
Var igjennom en liten kamp i forrige svangerskap, men denne gangen ordna det seg uten problemer! Bare send meg en om om du lurer på noe!
Er sykemeldt 60% til 5/5, så skal snakke med legen igjen etter det, for skal snakke med min sjef når jeg kommer på jobb på fredag, om hva som evnt skjer fremover igjen for å legge litt press på dem.. For å få de til å prøve å tilrettelegge litt for meg, vil gjerne jobbe og ikke bare sitte hjemme, er sååå kjeedelig:/

Er sykemeldt 60% til 5/5, så skal snakke med legen igjen etter det, for skal snakke med min sjef når jeg kommer på jobb på fredag, om hva som evnt skjer fremover igjen for å legge litt press på dem.. For å få de til å prøve å tilrettelegge litt for meg, vil gjerne jobbe og ikke bare sitte hjemme, er sååå kjeedelig:/
Håper de kan tilrettelegge da! Du kan jo få f.eks 60% svangerskapspenger også!
Les det som står inne på Nav.no om det, og kanskje dere har en håndbok også, der det står om permisjoner osv?
Legg press på de!!

Håper de kan tilrettelegge da! Du kan jo få f.eks 60% svangerskapspenger også!
Les det som står inne på Nav.no om det, og kanskje dere har en håndbok også, der det står om permisjoner osv?
Legg press på de!!
Er noe som sier meg at de ikke gidder/vil tilrettelegge heller for å spare penger, ( er en HELT utrolig bedrift spør du meg...) virka sånn på sjefen..
Skal sjekke på nav:)

De de jo tilbakebetalt fra Nav uansett da! Men utrolig irriterendes at han skal være sånn. Ta det opp med legen din da! Og skal du ut i svangerskapspermisjon, så får du med ett skriv fra legen, som arb.giver skal skrive under på, om det er mulig å tilrettelegge eller ei..

De de jo tilbakebetalt fra Nav uansett da! Men utrolig irriterendes at han skal være sånn. Ta det opp med legen din da! Og skal du ut i svangerskapspermisjon, så får du med ett skriv fra legen, som arb.giver skal skrive under på, om det er mulig å tilrettelegge eller ei..
Ja det er veldig irriterende... Snakka med legen i dag, er sykemeldt 60% til 5/5, så får vi se hva som skjer etter det:)

Ja det er veldig irriterende... Snakka med legen i dag, er sykemeldt 60% til 5/5, så får vi se hva som skjer etter det:)
JM har mer peiling på hvordan man går frem med tanke på svangerskapspenger, enn hva legen har. Med tungt fysisk arbeid har du krav på svangerskapspenger. Det tar ca en måned for Nav å behandle kravet om svangerskapspenger, og du får da tilbakebetalt penger for den tiden du da har vært vekk.

Så snakk heller med JM om dette.

JM har mer peiling på hvordan man går frem med tanke på svangerskapspenger, enn hva legen har. Med tungt fysisk arbeid har du krav på svangerskapspenger. Det tar ca en måned for Nav å behandle kravet om svangerskapspenger, og du får da tilbakebetalt penger for den tiden du da har vært vekk.

Så snakk heller med JM om dette.
Ja, enig i dette jeg også :)
Men så kommer jo det an på når tid hun skal til jm da! Her i kommuna er det ikke vanlig å dra til jm før i uke 14, og for min sin del så kan ikke jeg være i jobb så lenge, så derfor ble det tatt opp med legen!
Men nå har jeg jo andre i min bedrift som har vært gravide før da, som har vært igjennom det samme, så for meg var veien ganske enkel å gå!!

Håpe det ordner seg for deg! Synd sjefen ikke er så villig til å tilrettelegge for deg :(

Back
Topp