Svangerskapspenger!?!

Selma1986

Flørter med forumet
Har noen erfaring med dette? Jeg blir nå antakeligvis 100% sykmeldt pga bekkensmerter og vondt i korsrygg. Vi får ikke tilrettelagt på jobben, da jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage. Er det noen som er i samme situasjon og som kan fortelle litt om svangerskapspenger? Er det nav som betaler det ut?

Hvis du blir sykmeldt trodde jeg i utgangspunktet det er sykepenger du har krav på?
Trodde at svangerskapspenger er noe man kan ha krav på om man feks. jobber med giftige gasser/ risikofullt arbeid.

Hvis jeg har forstått det riktig skal du ha svangerskapspenger hvis du egentlig er frisk nok til å være på jobb, men hvis forhold på jobben kan være skadelig for gravide, og de ikke greier å tilrettelegge slik at det er trygt for den gravide å være der. Hvis du ikke greier å jobbe pga smerter e.l. høres det ut som om sykemelding er det riktige. Men jeg er ingen ekspert, så jeg garanterer ikke at dette er helt riktig. Jeg vil tro at det står noe på nav sine nettsider om dette.

Jeg får 100% svangerskapspenger fordi jobben ikke har mulighet til og tilrettelegge for meg. For min del er de engstlige for at mye stress vil påvirke babyen. Mistet en liten gutt i 28. Uke for fem år siden og derfor mener de at stress på jobb ikke er bra for meg når jeg er gravid.
Har ei venninne som får svangerskapspenger pga bekkenløsning, så jeg tror Nav gjør stor forskjell rundt omkring. I utgangspunktet skal sv.skapspenger kun gis hvis forhold på jobben kan utgjøre en fare for babyen.

Er du syk får du sykepenger. Enkelt og greit. Bekkenproblemer er syk. ;)

Jeg får også svangerskapspenger fordi jobben ikke kan tilrettelegges for meg, pga stress sinte pasienter som kan slå,sparke ja alt å tunge løft. Men hør med legen din om du kan gå under svangerskapspenger fordi da mister du ikke noe rett på sykepenger. Ring nav å legen din å hør. :)

Hvis jeg har forstått det riktig skal du ha svangerskapspenger hvis du egentlig er frisk nok til å være på jobb, men hvis forhold på jobben kan være skadelig for gravide, og de ikke greier å tilrettelegge slik at det er trygt for den gravide å være der. Hvis du ikke greier å jobbe pga smerter e.l. høres det ut som om sykemelding er det riktige. Men jeg er ingen ekspert, så jeg garanterer ikke at dette er helt riktig. Jeg vil tro at det står noe på nav sine nettsider om dette.
Er også 100% sykmeldt nå pga risikosvangerskap ifht tvillinger, bekken og kynnere. Men Jeg får sykepenger og ikke svangerskapspenger. Når jeg har født skal jeg jo ha permisjon, så da vil jeg jo "tjene" opp igjen sykepenge-rettighetene igjen! Tror det er riktig slik Løvesnuppa har sagt det, legen min sa det samme :) Men det kan vel hende man har litt forskjellig praksis rundt om i landet, selv om det ikke skal være sånn... Legen skal ha greie på dette :)

Jeg er også sykmeldt med bekken og ryggplager, så her får jeg sykepenger..:)
Jobber også på et sted som ikke har mulighet til å omplassere meg eller tilrettelegge..

Jeg har hatt 100% svangerskapspenger fra januar, dette fikk jeg siden jobben ikke kunne tilrettelegge slik jordmor sa. Jordmor sa til meg at det lønner seg å ta ut svangerskapspenger foran sykepenger om det er mulig...

Tusen takk for svar alle sammen! :) Høres ut som om det er sykemelding som er det riktige da ja!

Back
Topp