Svangerskapspenger vs sykemelding

Bolle3

Flørter med forumet
Jobber som miljøterapeut, og har vært sm siden uke 14 pga dyptsittende morkake og blødninger ift det.

Jobber på et dagsenter med psykisk utviklingshemmede og er noen tyngre brukere. Er også en bruker som kan være utagerende...Har snakket med sjefen om tilrettelegging.

Hørt om andre som har jobber der det er utagering at de bruker svangerskapspenger. Men da er de friske og kan ikkje være på jobb pga utagering ect...

Har svangerskapspenger mer fordeler enn sykemelding? Får en kortere permisjon dersom en er sjukemeldt hele svangerskapet? Er jo ikkje min "feil" at eg har dyptsittende morkake....[emoji18]

Svangerskapspenger får man dersom man er frisk, men ikke kan jobbe pga at arbeidet du utfører kan være skadelig for fosteret. Du er vel midt imellom egentlig, og kan vel igrunn be om å få hjelp til å sende inn søknad om svangerskapspenger ut sv.skapet istedet for å være sykemeldt. Sykemelding påvirker vel feriepenger bl.a. tror jeg?

Jeg fikk sv.skapspenger fra uke 28 sist sv.skap, da jeg jobbet nattskift. I kombinasjon med at jeg hadde ryggplager (jobber i helsevesen), ble sv.skapspenger mest gunstig for meg. Jeg hadde møte med leder på jobb og jordmor i bedriftshelsetjenesten, og der ble vi enige om dette. Dersom din bedriftshelsetjeneste har jordmor ville jeg kontaktet henne. Mange leger sykemelder istedet for å hjelpe til med søknad om sv.skapspenger, muligens fordi det er enklere, -og fordi de kan lite om og bruker sv.skapspenger sjeldnere enn sykemelding...

Back
Topp