Svangerskapspenger vs sykemelding

Studenten

Studenten
Kan noen forklare meg forskjellen? Jeg har prøvd å lese, men klarer ikke helt å forstå meg på det. Jeg har en jobb hvor jeg står mye og er en fysisk belastning. Så bekkenet gjør vondt (sykemeldt nå da, pga kvalme), kan jeg da ha rett på svangerskapspenger og ikke sykepenger?

For meg virker begge det samme nesten.

Svangerskapspenger er typisk for de som er frisk, men ikke kan jobbe når de er gravid fordi jobben kan være skadelig eller lignende. Gjelder vel blant annet sjøfolk og flyvertinner etter uke etellerannet. Hvis du blir syk av jobben, er vel gjerne sykemelding mer riktig. Men det finnes jo helt sikkert grensetilfeller. [emoji4] Hør med legen din.

Jeg skal over på svangerskapspenger etterhvert, pga stressende jobb som ikke er bra.

Jeg skal over på svangerskapspenger etterhvert, pga stressende jobb som ikke er bra.

Hva vil stressende jobb si da? Jeg prøver bare å se om jeg kan ha rett på det jeg også :) her er det hektiske dager hvor det går i ett. Jeg er til og med til disponibel for sjefen når det er matpause (betalt) Noen ganger har jeg måttet spise på 15 min, for det har blitt travelt. En gang hadde vi en pasient vi brukte en time på, jeg var så utslitt etter en time med stress og full konsentrasjon og måtte sette meg ned i 5 min, men det var det ikke tid til. :(

Hva vil stressende jobb si da? Jeg prøver bare å se om jeg kan ha rett på det jeg også :) her er det hektiske dager hvor det går i ett. Jeg er til og med til disponibel for sjefen når det er matpause (betalt) Noen ganger har jeg måttet spise på 15 min, for det har blitt travelt. En gang hadde vi en pasient vi brukte en time på, jeg var så utslitt etter en time med stress og full konsentrasjon og måtte sette meg ned i 5 min, men det var det ikke tid til. :(

Hun har risikosvangerskap - med tvillinger. Er nok derfor. For de aller fleste er det sykemelding og sykepenger som er aktuelt.

Men det er opp til lege. For deg spiller det ingen rolle for summen du får er den samme:)

Hun har risikosvangerskap - med tvillinger. Er nok derfor. For de aller fleste er det sykemelding og sykepenger som er aktuelt.

Men det er opp til lege. For deg spiller det ingen rolle for summen du får er den samme:)

Ja, jeg har et risikosvangerskap, men hadde jeg båret på en hadde jeg også kommet til å gått over på svangerskapspenger. Jordmoren min er veldig klar på at sykemelding best å unngå hvis svangerskapspenger kan brukes.

Jeg jobber i helsevesnet. Vold og utagering, stressende situasjoner og hektiske hverdager. Jeg elsker jobben min, men stress er ikke bra for hverken baby eller et naturlig forløp i svangerskapet- uavhengig om du bærer på en eller 2.
Går du til Jordmor, Studenten?

Aha :) ja, jeg vet summen er det samme. Men man bruker jo opp sykedagene med å gå såpass lenge sykemeldt.

Om jeg husker rett kan du gå sykemeldt totalt ett år i løpet av to år. Vet ikke om reglene har endret seg etter jeg var leder.
Men det betyr at ved å gå sykemeldt store deler av svangerskapet så spiser du av dette året.
Det betyr også at når du begynner å jobbe igjen og tiden går, vil du være tilbake på null etterhvert.

Noen må arrestere meg om jeg tar feil :)

Svangerskapspenger: (altinn)

Hvis en gravid kvinne må slutte i arbeidet fordi hun har en arbeidssituasjon som kan skade fosteret, og hun ikke kan omplasseres til annet arbeid, kan hun ha rett til svangerskapspenger. Det må gå fram av lov eller forskrift at hun er pålagt å slutte. Slike bestemmelser finnes i arbeidsmiljøloven, luftfartsloven, sjømannsloven og flere andre lover og forskrifter. Selvstendig næringsdrivende og frilansere har de samme rettighetene på dette området som arbeidstakere.

Svangerskapspenger regnes ut på samme måte som sykepenger, og NAV betaler svangerskapspenger fram til tre uker før termin. Fra da av får hun foreldrepenger. Det gjelder ikke noen arbeidsgiverperiode hvor arbeidsgiveren betaler, slik det gjør for sykdom. NB:

Arbeidsmiljøloven krever at arbeidsgiver legger arbeidet til rette på en måte som tar hensyn til den enkeltes forutsetninger. Graviditet forandrer disse forutsetningene. Ofte er det nok å tilpasse rutiner og ta alminnelig hensyn til tilstanden. Andre ganger må den gravide settes til helt andre oppgaver på et annet sted i bedriften.

Det er den gravides lege eller jordmor som skal vurdere om det er forhold på arbeidsplassen som kan skade fosteret. Arbeidsgiver skal deretter vurdere tiltak eller omplassering. Dersom det ikke er mulig, kan NAV yte svangerskapspenger.

Når det er tilstrekkelig av hensyn til fosteret at arbeidstakeren reduserer arbeidstiden, kan hun få graderte svangerskapspenger og beholde lønn for den tiden hun er på jobb. Hvis det er kvinnen selv som er syk eller har redusert arbeidskapasitet, er det aktuelt med vanlig, eventuelt gradert, sykmelding.

Ved Svangerskapspenger blir ikke sykepengerettighetene dine rørt, og du får feriepenger inntil 64 dager. For sykepenger er det de første 48 dagene.
.
Hvis en gravid kvinne må slutte i arbeidet fordi hun har en arbeidssituasjon som kan skade fosteret, og hun ikke kan omplasseres til annet arbeid, kan hun ha rett til svangerskapspenger. Det må gå fram av lov eller forskrift at hun er pålagt å slutte. Slike bestemmelser finnes i arbeidsmiljøloven, luftfartsloven, sjømannsloven og flere andre lover og forskrifter. Selvstendig næringsdrivende og frilansere har de samme rettighetene på dette området som arbeidstakere.

Svangerskapspenger regnes ut på samme måte som sykepenger, og NAV betaler svangerskapspenger fram til tre uker før termin. Fra da av får hun foreldrepenger. Det gjelder ikke noen arbeidsgiverperiode hvor arbeidsgiveren betaler, slik det gjør for sykdom.

Arbeidsmiljøloven krever at arbeidsgiver legger arbeidet til rette på en måte som tar hensyn til den enkeltes forutsetninger. Graviditet forandrer disse forutsetningene. Ofte er det nok å tilpasse rutiner og ta alminnelig hensyn til tilstanden. Andre ganger må den gravide settes til helt andre oppgaver på et annet sted i bedriften.

Det er den gravides lege eller jordmor som skal vurdere om det er forhold på arbeidsplassen som kan skade fosteret. Arbeidsgiver skal deretter vurdere tiltak eller omplassering. Dersom det ikke er mulig, kan NAV yte svangerskapspenger.

Når det er tilstrekkelig av hensyn til fosteret at arbeidstakeren reduserer arbeidstiden, kan hun få graderte svangerskapspenger og beholde lønn for den tiden hun er på jobb. Hvis det er kvinnen selv som er syk eller har redusert arbeidskapasitet, er det aktuelt med vanlig, eventuelt gradert, sykmelding.

Når det gjelder sykepenger har man 50 uker totalt uavhengig av antall år. Eks jobbet i 5 år vært sykemeldt totalt 40 uker. Man må ha jobbet 26 uker for å tjene seg opp nye sykepengerettigheter når man har brukt opp de 50 ukene. Det spiller ingen rolle om du er 10% eller 100% sykemeldt.

Fikk selv svangerskapspenger pga hyperemisis og hjerterytmeforstyrrelser i mitt svangerskap. Kunne ha jobba med hjemmekontor, men jobben ville ikke innfri det ettersom jeg skulle ut i perm kort tid etter. Noe jeg er glad for nå ettersom jeg er sykemeldt i permisjonen ut mars. Far har overtatt min permisjon.

PS: husk at både lege og arbeidsgiver inkludert deg selv må skrive under på skjemaet. Det er ofte lang ventetid, så jeg var sykemeldt i påvente av på det omgjort til svangerskapspenger. På NAV sine sider finner du oversikt over saksbehandlingstid

Har du vært sykemeldt (inntill ett år), må du være "frisk" i et halvt år før du igjen kan sykemeldes. Har en hjemme som strever med depresjon og vært 50-100% sykemeldt over lang tid (opp mot et år) før han har måtta være frisk i et halvår før det er på igjen....meh...
Skifta lege og får litt bedre oppfølging nå da, så får tro det går/blir bedre etterhvert [emoji5]

Ja, jeg har et risikosvangerskap, men hadde jeg båret på en hadde jeg også kommet til å gått over på svangerskapspenger. Jordmoren min er veldig klar på at sykemelding best å unngå hvis svangerskapspenger kan brukes.

Jeg jobber i helsevesnet. Vold og utagering, stressende situasjoner og hektiske hverdager. Jeg elsker jobben min, men stress er ikke bra for hverken baby eller et naturlig forløp i svangerskapet- uavhengig om du bærer på en eller 2.

Her er det min sjef som anbefaler svangerskapspenger sammen med jordmor. Jobbet også i helsevesenet, men vi har ikke så mye utagering og vold, men alltid for lite folk, uheldige arbeidssituasjoner, tunge løft og manko på hjelpemidler (mange pasienter nekter å søke om hjelpemidler).

Nei, ikke enda. Skal få bestilt meg time. Takk for info :)

Sniker fra oktober17:) da jeg gikk gravid sist fikk jeg svangerskapspenger i min jobb som lærer. Jeg har blant annet valgfaget sal&scene. Jordmor skrev da i papirene til NAV at pga. fysisk krevende arbeid knyttet til min stilling som pedagog, søkte vi 20% svangerskapspenger. Da var det bare for arbeidsgiver å bekrefte at dette stemte:)

Back
Topp