Svangerskapspenger: (altinn)
Hvis en gravid kvinne må slutte i arbeidet fordi hun har en arbeidssituasjon som kan skade fosteret, og hun ikke kan omplasseres til annet arbeid, kan hun ha rett til svangerskapspenger. Det må gå fram av lov eller forskrift at hun er
pålagt å slutte. Slike bestemmelser finnes i arbeidsmiljøloven, luftfartsloven, sjømannsloven og flere andre lover og forskrifter. Selvstendig næringsdrivende og frilansere har de samme rettighetene på dette området som arbeidstakere.
Svangerskapspenger regnes ut på samme måte
som sykepenger, og NAV betaler svangerskapspenger fram til tre uker før termin. Fra da av får hun foreldrepenger. Det gjelder ikke noen arbeidsgiverperiode hvor arbeidsgiveren betaler, slik det gjør for sykdom. NB:
Arbeidsmiljøloven krever at arbeidsgiver legger arbeidet til rette på en måte som tar hensyn til den enkeltes forutsetninger. Graviditet forandrer disse forutsetningene. Ofte er det nok å tilpasse rutiner og ta alminnelig hensyn til tilstanden. Andre ganger må den gravide settes til helt andre oppgaver på et annet sted i bedriften.
Det er den gravides lege eller jordmor som skal vurdere om det er forhold på arbeidsplassen som kan skade fosteret. Arbeidsgiver skal deretter vurdere tiltak eller omplassering. Dersom det ikke er mulig, kan NAV yte svangerskapspenger.
Når det er tilstrekkelig av hensyn til
fosteret at arbeidstakeren reduserer arbeidstiden, kan hun få graderte svangerskapspenger og beholde lønn for den tiden hun er på jobb. Hvis det er
kvinnen selv som er syk eller har redusert arbeidskapasitet, er det aktuelt med vanlig, eventuelt gradert, sykmelding.
Ved Svangerskapspenger blir ikke sykepengerettighetene dine rørt, og du får feriepenger inntil 64 dager. For sykepenger er det de første 48 dagene.
.
Hvis en gravid kvinne må slutte i arbeidet fordi hun har en arbeidssituasjon som kan skade fosteret, og hun ikke kan omplasseres til annet arbeid, kan hun ha rett til svangerskapspenger. Det må gå fram av lov eller forskrift at hun er
pålagt å slutte. Slike bestemmelser finnes i arbeidsmiljøloven, luftfartsloven, sjømannsloven og flere andre lover og forskrifter. Selvstendig næringsdrivende og frilansere har de samme rettighetene på dette området som arbeidstakere.
Svangerskapspenger regnes ut på samme måte
som sykepenger, og NAV betaler svangerskapspenger fram til tre uker før termin. Fra da av får hun foreldrepenger. Det gjelder ikke noen arbeidsgiverperiode hvor arbeidsgiveren betaler, slik det gjør for sykdom.
Arbeidsmiljøloven krever at arbeidsgiver legger arbeidet til rette på en måte som tar hensyn til den enkeltes forutsetninger. Graviditet forandrer disse forutsetningene. Ofte er det nok å tilpasse rutiner og ta alminnelig hensyn til tilstanden. Andre ganger må den gravide settes til helt andre oppgaver på et annet sted i bedriften.
Det er den gravides lege eller jordmor som skal vurdere om det er forhold på arbeidsplassen som kan skade fosteret. Arbeidsgiver skal deretter vurdere tiltak eller omplassering. Dersom det ikke er mulig, kan NAV yte svangerskapspenger.
Når det er tilstrekkelig av hensyn til
fosteret at arbeidstakeren reduserer arbeidstiden, kan hun få graderte svangerskapspenger og beholde lønn for den tiden hun er på jobb. Hvis det er
kvinnen selv som er syk eller har redusert arbeidskapasitet, er det aktuelt med vanlig, eventuelt gradert, sykmelding.
Når det gjelder sykepenger har man 50 uker totalt uavhengig av antall år. Eks jobbet i 5 år vært sykemeldt totalt 40 uker. Man må ha jobbet 26 uker for å tjene seg opp nye sykepengerettigheter når man har brukt opp de 50 ukene. Det spiller ingen rolle om du er 10% eller 100% sykemeldt.
Fikk selv svangerskapspenger pga hyperemisis og hjerterytmeforstyrrelser i mitt svangerskap. Kunne ha jobba med hjemmekontor, men jobben ville ikke innfri det ettersom jeg skulle ut i perm kort tid etter. Noe jeg er glad for nå ettersom jeg er sykemeldt i permisjonen ut mars. Far har overtatt min permisjon.