Svangerskapspenger, trenger råd..

• Trådstarter Trådstarter Luna30
  • Opprettet Opprettet
L

Luna30

Guest
Noen som har blitt sykemeld å fått svangerskapspenger gjennom jordmor og kan fortelle litt om det?
Jordmoren her sier at jeg kan bare sende henne en mld så skal hun fikse det, sliter litt på jobb om dagen, blir urettferdig behandlet, får ikke ferien jeg skal ha når jeg vil, jobber to helger etter hverandre, sover lite, vondt i hode nesten hver dag... Vet ikke om dette er grunn til å sykemelde seg, men jordmoren sier at hun trenger ikke en grunn fra meg for å sette i gang prosessen...

Vet at jeg må til sjefen for å få fylt ut del to av søknaden, gruer meg veldig til det, hun eier ikke medfølelse og tenker seg ikke om før hun sier noe... i tillegg til at jeg gråter og blir veldig hormonell av å snakke om dette.. Må hun vite grunnen?

Noen råd?

Har ingen erfaring med å gå via jordmor, men via lege er det ganske greit.
Sånn jeg har forstått det så er svangeskapspenger avhengig av informasjon fra jobb for å bli godkjent, så hvorfor ikke dra til lege og få sykemelding?
Jobb har ikke krav på å få vite hva som er galt.
Men det er mulig de må det ved svangeskapspenger, da det handler om manglende mulighet for å kunne tilrettelegge for gravide om jeg ikke tar feil?

Noen som har blitt sykemeld å fått svangerskapspenger gjennom jordmor og kan fortelle litt om det?
Jordmoren her sier at jeg kan bare sende henne en mld så skal hun fikse det, sliter litt på jobb om dagen, blir urettferdig behandlet, får ikke ferien jeg skal ha når jeg vil, jobber to helger etter hverandre, sover lite, vondt i hode nesten hver dag... Vet ikke om dette er grunn til å sykemelde seg, men jordmoren sier at hun trenger ikke en grunn fra meg for å sette i gang prosessen...

Vet at jeg må til sjefen for å få fylt ut del to av søknaden, gruer meg veldig til det, hun eier ikke medfølelse og tenker seg ikke om før hun sier noe... i tillegg til at jeg gråter og blir veldig hormonell av å snakke om dette.. Må hun vite grunnen?

Noen råd?
Svangerskapspenger og sykemelding er vel to forskjellige ting? Sykemelding leveres nå elektronisk til arbeidsgiver så du trenger ikke møte opp personlig for å levere den. Fyller ut skjema på nav.no. Men jeg kan ingenting om svangerskapspenger. Hvis du da må møte med sjefen, har dere ikke verneombud som kan være med i møte, eventuelt noen fra fagforening.

Hei ☺️

Jeg er i permisjon med svangerskapspenger og kan fortelle litt om det. Om du kan få det eller ikke, kommer veldig an på hvor du jobber. Det er et tilbud til friske gravide som i teorien kan, men ikke får lov å jobbe på sin arbeidsplass pga fare for forplantningsskader, f.eks ved utageringer eller farlige kjemikalier. For at det skal søkes må du ha en jobb som potensielt er farlig for fosteret, og sjefen din må først forsøke å tilrettelegge for deg (fjerne deg fra farlig arbeid), og eventuelt prøve å omplassere deg til en annen arbeidsplass der fosteret ikke er i fare hvis tilrettelegging ikke er mulig eller tilstrekkelig. De tar hensyn til babyens helse, og ikke mors. Hvis det er mors helse som gjør at hun ikke kan være i arbeid, være seg både psykiske og fysiske forhold, må hun sykemeldes. Og da får en sykepenger.

Jeg syns ikke sjefen din høres noe hyggelig ut, og kjenner jeg blir skuffet av å vite at en leder behandler ansatte sånn :sorry: Her hadde nok jeg tatt kontakt med fastlegen og bedt om sykemelding, da trenger du som nevnt ikke å møte opp å levere den eller forklare deg. Ift svangerskapspenger går det ikke an å starte den prosessen uten å involvere leder, da han/hun må skrive under på skjemaet og være med i vurderingen om det i det hele tatt skal søkes.

Ønsker deg en god helg og en god klem ♥️

Jeg ville fått en sykemelding av fastlege om jeg var deg. Virker kanskje ikke som det er jobben i seg selv som gjør at du kan ha rett på svangerskapspenger? Ønsker deg lykke til, man skal ha så gode dager som mulig som gravid mener nå jeg:love7

Back
Topp