Svangerskapspenger / sykemelding

Sanrt tre

Elsker forumet
Jeg er ni uker på vei med barn nummer tre:)
Til forskjell fra mine første svangerskap, har jeg denne gang en natttevaktsstilling.
Har sagt fra om at jeg ikke lenger vil gå nattevaktene mine, både pga. dårlig form og risikoen det innebærer å gå natt.
Sjefen min hadde aldri vært borti denne problemstillingen tidligere, og er veldig usikker på hvordan det bør ordnes.

Jeg ringte nav, for å høre hva de hadde å si.
Hun jeg snakket med der, anbefalte meg å søke om svangerskapspenger.

Mener jeg har hørt at svangerskapspenger ikke er like gunstig som sykemelding, fordi man mister en del av feriepengene året etter.
Vet noen om dette stemmer? Hos nav sa de at det var omtrent det samme. Men det gjelder bare om man får utbetalt pengene fra nav. I mitt forrige svangerskap jobbet jeg i kommunen, der reglene for dette er gunstigere enn nav sine ordninger. Nå jobber jeg på sykehuset, og er litt usikker på hvordan deres ordnigner er ifht. sykemelding og feriepenger.

Lurer også på om noen av dere har blitt flyttet over fra nattevakter til dag / kveldsvakter?
(Når man går i en ren nattevaktsstilling).
Jeg lurer på om jeg evnt. må godta at jeg blir satt i en helt annen turnus enn det jeg går i i dag. Altså ta vakter på andre ukedager. Jeg har kun 40 % barnehageplass for guttene mine, og vil få et problem dersom jeg må gå en helt annen turnus....

Håper noen har erfaring med disse problemstillingen:)

(Har ikke skrevet noe her på et par år, så denne tickeren er helt feil:) Klarer ikke å få den bort fra dette innlegget:))

Som gravid har du rett på tilrettelegging, de fleste arbeidsgivere klarer å tilby dag/aftenvakter istedet for natt.. Får du tilbud om dag/aften vakter må du ta tiltakke med det du får - du kan ikke takke nei pga mangel på barnepass.. Du kan selvsagt ikke forvente å få vakter på akkurat samme dager som før..
Nav har rett, svangerskapspenger og sykepenger gir samme rett på feriepenger, man får for de første 48 dagene av sykepenger (men da får man jo også betalt fra arbeidsgiver for de første 16 dagene) og for 64 dager av svangerskapspengene..
Men, jobber du på sykehus og har fast stilling får du uansett full feriepengeopptjening enten du får svangerskapspenger eller sykepenger..
Svangerskapspenger er for friske gravide som har en jobb som er til fare for fosteret der arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge.. Med andre ord kan du kvalifisere til dette OM arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge...

Jeg fikk svangerskapspenger da jeg gikk gravid og fikk betalt rett fra arbeidsgiver (jobbet også på sykehus).. det hadde ikke noe å si på feriepengene.. Jeg trodde det alltid skulle lønne seg med svangerskapspenger fremfor sykemelding.. har noe å gjøre med at du bruker opp sykemeldings"kvoten"... 
Jeg hadde mye nattevakter, men jeg hadde 3-delt, sjefen klarte ikke tilrettelegge slik at vaktene "passet"... (for de kan ikke sette deg inn i en turnus som er helt på trynet.. du skal ha fin flyt og ikke bare bli kastet inn i en ugunstig turnus)... så jeg jobbet bare de faste dag og kveldsvaktene mine, og fikk svangerskapspenger for nattevaktene.. Etterhvert som magen vokste og ble STOR sluttet jeg å jobbe og fikk 100% sv.sk.penger, men det var fordi det var dårlig bemannet og jeg jobbet på et sted som ikke var helt trygt (utagerende pasienter).

Så nei, du skal ikke godta en hvasomhelst turnus... De skal tilrettelegge for deg.. og klarer det ikke det så får de heller gi deg "fri".. 

svangerskapspenger er mer gunstig (OG det riktige ved graviditet) enn sykepenger for du mister ikke retten til sykemelding ved permisjonsstart. du tar ikke av "sykeåret" ditt. har ingen ting og si iforhold til feriepenger osv.

Oceania skrev:
Jeg fikk svangerskapspenger da jeg gikk gravid og fikk betalt rett fra arbeidsgiver (jobbet også på sykehus).. det hadde ikke noe å si på feriepengene.. Jeg trodde det alltid skulle lønne seg med svangerskapspenger fremfor sykemelding.. har noe å gjøre med at du bruker opp sykemeldings"kvoten"... 
Jeg hadde mye nattevakter, men jeg hadde 3-delt, sjefen klarte ikke tilrettelegge slik at vaktene "passet"... (for de kan ikke sette deg inn i en turnus som er helt på trynet.. du skal ha fin flyt og ikke bare bli kastet inn i en ugunstig turnus)... så jeg jobbet bare de faste dag og kveldsvaktene mine, og fikk svangerskapspenger for nattevaktene.. Etterhvert som magen vokste og ble STOR sluttet jeg å jobbe og fikk 100% sv.sk.penger, men det var fordi det var dårlig bemannet og jeg jobbet på et sted som ikke var helt trygt (utagerende pasienter).

Så nei, du skal ikke godta en hvasomhelst turnus... De skal tilrettelegge for deg.. og klarer det ikke det så får de heller gi deg "fri".. 

Ja, de skal tilrettelegge slik at HI får en levelig turnus, men mangel på barnepass er IKKE det som skal være utslagsgivende.. Mange vakter på rad, lite kontinuitet etc skal man selvsagt ikke ha, men HI kan jo ikke kreve å få vakter kun på visse dager pga barnepass...

Gunstig eller ei er ikke problemstillingen her. 

Svangerskapspenger får du innvilget når jobben du utfører innebærer en viss risiko for barnet i magen. Sykemelding får du når du er SYK.

I dette tilfellet er det svangerskapspenger som passer, siden du ikke kan utføre dine plikter på jobben uten at det ligger en viss risiko for barnets velvære.

Jeg gikk også på svangerskapspenger når jeg var gravid da fordi jobben min innebar en god del løfting og VELDIG høyt tempo. Allerede fra uke 15 slet jeg med kraftige kynnere, men jobbet likevel frem til uke 30 selvom jordmor lenge prøvde å få meg på svangerskapspenger. Ser nå at jeg burde hørt på Jordmor og satt meg på rumpa tidligere.

Takk for svar!
Jeg forstår selvsagt at det er mye å kreve at de skal finne vakter til meg som passer oss ifht. barnepass.
Samtidig er det jo umulig for meg å gå på jobb og la en fireåring og en toåring være hjemme alene...
Jeg valgte en nattevaktsstilling nettopp for å slippe full barnehageplass.
Jeg får se hva arbeidsplassen kan ordne, og skulle det bli umulig å få det til å passe, må jeg vel klare å finne alternative løsninger:)

Godt å høre at svangerskapspenger gir samme rett til feriepenger som sykepenger. Da er jo dette en bedre ordning, dersom det skulle bli umulig for arbeidsplassen å tilrettelegge.
(De er veldig opptatt av at dette ikke skal koste de penger. Altså at de må lage til en stilling til meg, og leie inn på mine vakter. Forstår absolutt den problemstillingen.)

Back
Topp