Svangerskapspenger og tilrettelegging

Kikkymiki

Blir kjent med forumet
Hei. Jeg har vært sykemeldt i ett år og må tilbake til jobb mens jeg var sykemeldt så har jobben prøvd å tilrettelegge uten å lykkes jeg sliter med betennelser på begge armer og prolaps i ryggen. Jeg jobber på et fabrikk hvor vi produserer alt av brød boller pølsebrød kaker det er en fabrikk for å si det sånn. Det var veldig rart at dem ikke ville prøve å tilrettelegge til meg mens jeg var sykemeldt på grunn av betennelser men nå plutselig når jeg er gravid i fem og halv måneder gravid så har dem funnet en jobb som jeg kan gjøre. Sitter på en stol i 5 timer hver dag og lime på etiketter på kakebokser. Jeg sliter med mye vann i kroppen har veldig mye hovne bein etter 10 minutter så er beina mine enda verre. Det er også mye støv og støy på jobben. Men det som irriterer meg mest er at dem ikke Tilrettelegge til meg når jeg var sykemeldt. Nå som jeg har brukt opp sykepenger så har jeg ikke noe valg en å jobbe. Har fått så sykt stor mage at folk tror jeg skal fød nå. Jeg

Vedlegg

• IMG_1528.jpeg
    IMG_1528.jpeg
    589,1 KB · Visninger: 20
Det er nok litt fordi de er lovpålagt å tilrettelegge for deg mens du er gravid.
Hva ønsker du - at de ikke tilrettelegger sånn at du kan få svangerskapspenger i stedet fordi det ikke er mulig å tilrettelegge?

Det er nok litt fordi de er lovpålagt å tilrettelegge for deg mens du er gravid.
Hva ønsker du - at de ikke tilrettelegger sånn at du kan få svangerskapspenger i stedet fordi det ikke er mulig å tilrettelegge?
Nei det er ikke det jeg sier. Var dem ikke pålagt å tilrettelegge til meg når jeg var sykemeldt med betennelse i begge armene? Hvorfor fikk jeg ikke det samme tilrettelegging når jeg faktisk trengte det? Som jeg skrev i min post så skal jeg prøve å jobbe så lenge jeg klarer men hva om jeg ikke klarer mer og jeg har brukt opp syke pengene mine.

Nei det er ikke det jeg sier. Var dem ikke pålagt å tilrettelegge til meg når jeg var sykemeldt med betennelse i begge armene? Hvorfor fikk jeg ikke det samme tilrettelegging når jeg faktisk trengte det? Som jeg skrev i min post så skal jeg prøve å jobbe så lenge jeg klarer men hva om jeg ikke klarer mer og jeg har brukt opp syke pengene mine.

Jeg skjønner :)
Det er nok rett og slett fordi de er mer pliktig å tilrettelegge når du er gravid, fremfor sykmeldt av andre årsaker. Men helt enig, de burde såklart prøve å tilrettelegge uansett. Men når en arbeidstaker er gravid så MÅ man etter lov, og det vil raskere bli fulgt opp dersom man ikke tilrettelegger for en gravid arbeidstaker fremfor «bare» en sykmeldt arbeidstaker..

Tror jeg ville snakket med jordmor; kan hende det går an å skrive et nytt tilretteleggingsskjema, hvor du må taes ut av arbeid..

Når en har brukt opp sykepengerettighetene sine, så blir det å søke arbeidsavklaringspenger om ikke svangerskapspenger er aktuelt.

Har du prøvd støttestrømper på beinene dine for å få ned hevelsen? Kanskje du kan ha en krakk når du er på jobb så beinene dine kommer litt opp fra bakken? :)

I utgangspunktet skal det være fare for barnets helse for å få svangerskapspenger (vold, kjemikaler eller truende for tidlig fødsel), men synes ikke det høres ut som om arbeidsoppgavene et det nå, har andre på samme arbeidsplass fått det?

Har selv gått på svangerskapspenger i svangerskapet etter tidlig dødfødsel for å holde moderat sengeleie, men er nok ikke så vanlig det heller.

Lykke til med tilrettelegging. Så fint at de tilrettelegger nå og synd de ikke har fått det til tidligere. Håper du finner noen gode råd for å ikke ha så mye vann i kroppen og føttene.

Last edited:
Er nok lettere for arbeidsgiveren å tilrettelegge for en gravid kropp, enn for betennelse i begge armer. Kan man ikke bruke begge armene er det jo ikke så mye man får gjort.

Om jobben er fysisk krevende eller det er mye stress så kan det også brukes i søknaden. Men det høres ut som om de har fått tilrettelagt ok for deg.

Snakk med arbeidsgiveren din. Du kan også søke graderte svangerskapspenger og jobbe feks 50% av din vanlige stilling. Det koster ikke arbeidsgiveren noe at du får svangerskapspenger og det gjør det lettere for de å tilretteleggge de timene du er på jobb.

Er nok lettere for arbeidsgiveren å tilrettelegge for en gravid kropp, enn for betennelse i begge armer. Kan man ikke bruke begge armene er det jo ikke så mye man får gjort.

Om jobben er fysisk krevende eller det er mye stress så kan det også brukes i søknaden. Men det høres ut som om de har fått tilrettelagt ok for deg.

Snakk med arbeidsgiveren din. Du kan også søke graderte svangerskapspenger og jobbe feks 50% av din vanlige stilling. Det koster ikke arbeidsgiveren noe at du får svangerskapspenger og det gjør det lettere for de å tilretteleggge de timene du er på jobb.
Jeg skal høre med min jordmor og fastlegen. Har allerede to jenter som er gravide og jobber i samme firma som meg og dem begge fikk svangerskapspenger fra uke 14 og 15. Jeg snakka med hun enne på hvem grunnlag hun fikk svangerskapspenger, og hun svarte meg pågrunna natt arbeid, støy og stress, og at jobben ikke kunne finne en riktig stilling for henne. Får ta det som det kommer. Jeg prøver i hvert fall å jobbe. Liker bare ikke når sjefen kommer og stresser meg og sier du må klare å gjøre så mye i løpet av arbeidsdagen din og jeg får bare ta en pause.

Jeg skal høre med min jordmor og fastlegen. Har allerede to jenter som er gravide og jobber i samme firma som meg og dem begge fikk svangerskapspenger fra uke 14 og 15. Jeg snakka med hun enne på hvem grunnlag hun fikk svangerskapspenger, og hun svarte meg pågrunna natt arbeid, støy og stress, og at jobben ikke kunne finne en riktig stilling for henne. Får ta det som det kommer. Jeg prøver i hvert fall å jobbe. Liker bare ikke når sjefen kommer og stresser meg og sier du må klare å gjøre så mye i løpet av arbeidsdagen din og jeg får bare ta en pause.

Om to andre har fått svangerskapspenger på samme arbeidsplass, så tenker jeg du har rett på det og. Forklar dette med at sjefen legger press på deg for å holde høyt tempo og. Det er jo ikke bra.

Her er en liste fra Arbeidstilsynet sine sider om "andre uheldige forhold"
  • langvarig arbeid i ståande stilling
  • arbeid som inneber tunge løft og fysisk tungt arbeid
  • vibrasjon/risting
  • arbeid som krev god balanse, smidigheit eller snøggleik (stillas, leiderar)
  • arbeid ved høge temperaturar
  • arbeid med risiko for surstoffmangel
  • ulagleg arbeidstid, skiftarbeid og nattarbeid
  • lange arbeidsreiser
  • arbeid utan moglegheit for kvilepausar
  • fare for å bli utsett for vald
Les mer her

Om to andre har fått svangerskapspenger på samme arbeidsplass, så tenker jeg du har rett på det og. Forklar dette med at sjefen legger press på deg for å holde høyt tempo og. Det er jo ikke bra.

Her er en liste fra Arbeidstilsynet sine sider om "andre uheldige forhold"
  • langvarig arbeid i ståande stilling
  • arbeid som inneber tunge løft og fysisk tungt arbeid
  • vibrasjon/risting
  • arbeid som krev god balanse, smidigheit eller snøggleik (stillas, leiderar)
  • arbeid ved høge temperaturar
  • arbeid med risiko for surstoffmangel
  • ulagleg arbeidstid, skiftarbeid og nattarbeid
  • lange arbeidsreiser
  • arbeid utan moglegheit for kvilepausar
  • fare for å bli utsett for vald
Les mer her
Takk for svar❤️

Back
Topp