Svangerskapspenger IA bedrift?

Karamellmamma

Betatt av forumet
Noen med erfaringer? Jobber som sykepleier og får tilrettelegging. Alt stresset rundt som er i hjemmesykepleien,alltid manko i personalet,dårlig samvittighet og generelt stress kan ikke tilrettelegges og er der uansett,sånn er kulturen på jobb. Stress er ikke bra for fosteret. Noen i lik situasjon som har fått svangerskapspenge eller har erfaringer..?

Noen med erfaringer? Jobber som sykepleier og får tilrettelegging. Alt stresset rundt som er i hjemmesykepleien,alltid manko i personalet,dårlig samvittighet og generelt stress kan ikke tilrettelegges og er der uansett,sånn er kulturen på jobb. Stress er ikke bra for fosteret. Noen i lik situasjon som har fått svangerskapspenge eller har erfaringer..?

Er i lik situasjon, men har ikke fått svangerskapspenger. Foreløpig går jeg utenom grunnbemannibgen, det fungerer bra noen dager men ikke alle. Som du sier; er der uansett... Er 17+2 nå og har tenkt til å se det an ut mnd. Sliter også med bekkenløsning, så mulig det gjør at det blir sykemelding og ikke svangerskapspenger?.. vet egentlig lite om det.

Er i lik situasjon, men har ikke fått svangerskapspenger. Foreløpig går jeg utenom grunnbemannibgen, det fungerer bra noen dager men ikke alle. Som du sier; er der uansett... Er 17+2 nå og har tenkt til å se det an ut mnd. Sliter også med bekkenløsning, så mulig det gjør at det blir sykemelding og ikke svangerskapspenger?.. vet egentlig lite om det.
Jeg går også utenom grunnbemanning, men det er jo alltid sykdom og lite folk å ta av, så nesten alltid minus i personalet. Blir vel ikke riktig å bli sykemeldt så lenge man er frisk, men at stress rundt kan påvirke fosteret. Det er jo godt dokumentert at stress kan forårsake blant annet lav fødselsvekt, for tidlig fødsel og premature rier.. Noen dager er ok, mens andre er stressende. Og selv med tilrettelegging er miljøet rundt påvirkende pga stress og høyt tempo. Er det sånn at du kan jobbe med administrativt som tiltaksplaner og sånn...?

Jeg går også utenom grunnbemanning, men det er jo alltid sykdom og lite folk å ta av, så nesten alltid minus i personalet. Blir vel ikke riktig å bli sykemeldt så lenge man er frisk, men at stress rundt kan påvirke fosteret. Det er jo godt dokumentert at stress kan forårsake blant annet lav fødselsvekt, for tidlig fødsel og premature rier.. Noen dager er ok, mens andre er stressende. Og selv med tilrettelegging er miljøet rundt påvirkende pga stress og høyt tempo. Er det sånn at du kan jobbe med administrativt som tiltaksplaner og sånn...?

Nei, for meg er det ikke nødvendigvis stresset som er værst, men all gåing, ståing og løfting pga bekkenløsning. Ja, det er det som er meningen hvertfall, men ofte kommer det andre oppgaver som må prioriteres og før jeg veit ordet av det har stått og gått i 4 timer og bekkenet er ubrukelig.. Når jeg kommer hjem er det sofatjeneste resten av dagen.

Du har krav på god tilrettelegging. Dersom arbeidsplassen din ikke kan tilrettelegge eller ikke kan tilrettelegge tilstrekkelig har du krav på svangerskapspenger. Jeg fikk det sist da jeg jobbet i bv. institusjon med risiko for vold, osv. Men vær i dialog med jordmor/ lege vedr. dette de er dreven på å søke om slikt :-)

Type bedrift har ingenting å si sånn sett, da det ikke er bedriften som avgjør om du får svangerskapspenger. Hvis jordmor eller lege kan bekrefte at tilrettelegging ikke er mulig og at det er fare for fosteret, vil NAV med stor sannsynlighet godta søknaden.

Ved forrige svangerskap var det snakk om svangerskapspenger på slutten for meg, men siden jeg hadde bare 4 vakter igjen (jobbet 40%) ble jeg heller rådet til å ta egenmelding siden jeg uansett snart skulle ut. Jobber også i hjemmetjenesten. Så klarer ikke jobben å tilrettelegge, så har du krav på svangerskapspenger. Er det ikke en bedriftsjordmor du kan be om råd med?

Back
Topp