Kommer vel litt an på hvilke jobb du har, hvilke retningslinjer de har og på hvilke måte jobben utgjør en risiko. Og om tilrettelegging/omplassering kan forsøkes.
Jeg er spesialsykepleier i akuttpsykiatrien og har hatt 100% svangerskapspenger siden juli, gikk rett ut i full perm. Ingen tilrettelegging/omplassering mulig.
Jeg fikk lov til (fikk beskjed om at jeg måtte) jobbe frem til 12+0, med argument om at fosteret før det lå veldig beskyttet bak skambeinet og ikke ville bli skadet ved eventuell voldshendelse. Dette mente leder. Bedriftsjordmor var uenig og sa at jeg ikke skulle ha pasientkontakt i det hele tatt og at stressbelastningen på jobb var potensielt like skadelig som faren for fysisk vold, spesielt i første trimester. Jeg kunne gått ut i uke 8 når denne trekantsamtalen ble holdt, men valgte å jobbe til uke 12 og fikk da mye bedre tilrettelegging av leder slik at jeg kunne gjøre det.
Årsaken i søknaden var formulert til fare for skade på foster pga fysisk vold samt fare for mulig vekstavvik grunnet særdeles stressende og utforutsigbart arbeidsmiljø. Hvis argumentet er mulig tidlig fødsel må det vel bli opp til en fagkyndig å vurdere når denne faren inntrer, noe som gjerne er litt senere i svangerskapet. Lurt å koble på leder allerede for å vurdere tilrettelegging/omplassering hvis det er mulig. Masse lykke til