Svangerskapspenger - fare for koronasmitte

Jeg jobber som frisør. Er sykemeldt nå, men tanken på å skulle ut i jobb er kjempeskummel siden vi jobber så tett på kunden..

Tviler på at noen får svangerskapspenger pga korona utenom de som eventuelt jobber i helsevesenet og av en eller annen grunn ikke kan omplasseres til en jobb hvor de ikke er i kontakt med smittede :) Jobber selv som lærer, og vi er vel kanskje de som er i kontakt med flest (så godt som voksne) mennesker i løpet av ei uke uten noe særlig form for smittevern.. Hvis alle gravide lærere skulle gått over på svangerskapspenger tror jeg ikke ting hadde gått rundt :eek:

Gravide regnes jo ikke som risikogruppe så det skal vel holde hardt å bruke det som grunnlag

Jobber som sykepleier i hjspl. Her tilrettelegges det så godt som mulig, men tror ikke det er grunnlag for svpenger i seg selv så lenge det kan tilrettelegges for andre oppgaver.

Tviler på at noen får svangerskapspenger pga korona utenom de som eventuelt jobber i helsevesenet og av en eller annen grunn ikke kan omplasseres til en jobb hvor de ikke er i kontakt med smittede :) Jobber selv som lærer, og vi er vel kanskje de som er i kontakt med flest (så godt som voksne) mennesker i løpet av ei uke uten noe særlig form for smittevern.. Hvis alle gravide lærere skulle gått over på svangerskapspenger tror jeg ikke ting hadde gått rundt :eek:
Samme her, og sv. penger er ikke et alternativ. Nettopp fordi det ikke er noe forhøyet risiko ved å være gravid. Jeg møter mange mennesker hver dag på jobb, men vi får bare stå i det som alltid :rolleyes: tror også at skolene hadde fått store problemer hvis det var tilfellet ja..

Sniker fra januar. Er også lærer og i risikogruppen også uavhengig av graviditet, men fikk ikke svangerskapspenger da det må være fare for fosteret. Så endte med sykemelding i fire måneder..

Sniker fra August 2021
https://stami.no/anbefalinger-koronasmitte-og-gravide-i-arbeid/

hmmm når jeg leser statens arbeidsmiljøinstitutt sine vurderinger så tenker jeg at det er mange som burde fått innvilget svangerskapspenger. Som lærer i voksenopplæring og mellom 40-50 nærkontakter uten 1metersrregel i uken, så føler jeg meg utsatt.
Jeg synes ikke det står spesielt tydelig at mange burde fått innvilget det her. Det står at man bør følge gjeldende smittevernsregler.
Jeg har 100 nærkontakter noen av dagene i uken på jobb, men velger å stole på myndighetenes uttalelse om at det ser ut til at gravide ikke opplever noe verre sykdomsforløp enn andre. Alle er jo utsatt i sånne yrker, graviditet eller ikke. Tror det er vanskelig å få innvilget svangerskapspenger på det grunnlaget.
https://www.helsenorge.no/koronavirus/gravide-og-ammende/

Back
Topp