Svangerskapspenger etc.

Bkno1655672

Blir mamma for en liten jente 12. Oktober
Hei.

Jeg er ferdig utdannet lærling 31. Juli 2015 og har termin 12. Oktober. Jeg skal ut i svangerskapspermisjon i midten av September men går derfor uten arbeid i August.

Yrkesopplæringen vil ikke forlenge lærekontrakten min og de jobbene jeg har søkt på vil ikke ansette meg for 1 og en halv måned.

Jeg lurer derfor på om jeg mister retten til svangerskapspenger, foreldre penger osv. da jeg ikke er i jobb i August. Det står på NAV at du må være i jobb de siste 6 av 10 mnd.

Håper dere som leser forstår innlegget mitt og kan hjelpe meg.

Hei. Denne tråden var feilposta, så eg flytta den til Generelt for deg. Der får du nok litt fleire svar :-)

Kan du melde seg som arbeidsledig? Da har du flere rettigheter som gravid. Hvis det å være læring er likestilt med jobb så har du vel jobbet 6 mnd av de 10 siste før du skal ha perm? Du må telle tilbake ifra perm begynne og ikke termin;)

Meld deg arbeidsledig fra 1 august, men søk om foreldrepenger i så tidlig du kan. Nav ser nemlig på inntekten din når du søker, og dagpenger er vel bare 60 % av inntekten. Om du får dagpenger når du søker så får du mindre enn ved lærlingelønnen din. Anbefaler det Facebook siden nav foreldrepenger, der kan du stille spørsmål og får svar stort sett samme dag :)

Back
Topp