Svangerskapspenger eller "holde ut"

Lilly

Betatt av forumet
Er så usikker på om jeg bør trappe ned på jobbingen eller ikke. Jobber nå 100% og pendler over 8 mil hver dag. Jobber på en barneskole hvor dagene er hektiske, spesielt i tiden framover med vurderinger av IOP osv. Sovner alltid nesten med en gang jeg kommer hjem og orker ikke mer enn å ligge på sofaen. Arbeidsplassen tilrettelegger ved at jeg kan dra hjem tidligere og slipper møter, men ingen planlegger undervisningen for meg eller skriver vurderinger.

Jeg synes det er tungt, men har i ingen store plager bortsett fra at jeg blir så sliten. Lurer på om jeg bør jobbe 80%, slik at jeg får en fridag i uka til å planlegge og skrive rapporter, samt hentet litt energi. Men nå er det jo mai med flere fridager og ferie fra 21. Juni, så jeg vet ikke om det blir dumt. Skal jeg prøve å holde ut? Æsj, den dumme samvittigheten.

Vet ingen kan gi meg svar, men hva ville dere gjort?

Jeg ville snakket med lege om litt sykmelding. Du skal fungere hjemme også mens du er gravid.
Pendler selv, et barn på nesten 2år hjemme, og har vært 20% sykmeldt siden uke 13. Har disse 20% hver onsdag, deler dermed uka i to og bruker dagen til det jeg gjerne skulle gjort på ettermiddagene samt sove:-)

Jeg er 50% sykemeldt pga bekkenløsning og pga jeg ikke fungerer når jeg kommer hjem. Nå er jeg hjemme kl 1, sover alltid en times tid etter jobb, å dagene mine er mye lettere! Hele svangerskapet synes jeg har blitt mye bedre.
Prøv å ikke ha dårlig samvittighet.. Tenk på deg selv å den lille. Jeg hadde snakket med lege. :)

Tror du bør tenke på sykepenger en viss prosent. Svangerskapspenger er til friske gravide som ikke kan jobbe da det utgjør risiko for fosteret. Men hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å trappet ned litt i prosent som du foreslår selv. Og se hvordan det blir da:)

Tror nok jeg også ville tenkt litt på sykmelding. Trenger jo ikke være 100% sykmeldt, men for eksempel 20% :)

Tror du bør tenke på sykepenger en viss prosent. Svangerskapspenger er til friske gravide som ikke kan jobbe da det utgjør risiko for fosteret. Men hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å trappet ned litt i prosent som du foreslår selv. Og se hvordan det blir da:)

Okei :) Da mener jeg sykepenger. Skal til jordmor på torsdag og høre hva hun sier.

Jeg ville snakket med lege om litt sykmelding. Du skal fungere hjemme også mens du er gravid.
Pendler selv, et barn på nesten 2år hjemme, og har vært 20% sykmeldt siden uke 13. Har disse 20% hver onsdag, deler dermed uka i to og bruker dagen til det jeg gjerne skulle gjort på ettermiddagene samt sove:-)

Høres bra ut. Jeg er så sliten etter arbeidsuka at lørdagen også blir ødelagt. Må nok krype til korset.

Det er en liten del av arbeidslivet vårt. Dessuten er det ikke sunt hverken for deg, eller for den lille om du er utslitt hele tiden. Du får tenke på det i stort perspektiv, det er vi flere som er tvunget til å gjøre! Håper disse argumentene hjelper deg litt! :)

Jeg jobber også på en skole og har akkurat begynt på graderte svangerskapspenger. Jeg ville spurt om det hadde jeg vært deg. Skolen får dekket evt vikar av nav fra første dag. De kan til og med tilbakeskrive det 3 mnd. Den store fordelen for deg, er at du ikke bruker av sykepngekvoten din. Du kan få bruk for den etter fødsel. I kommunen jeg jobber har de en jordmor ansatt i hms-avd som kommer til samtale på arbplassen.

Jeg jobber også på en skole og har akkurat begynt på graderte svangerskapspenger. Jeg ville spurt om det hadde jeg vært deg. Skolen får dekket evt vikar av nav fra første dag. De kan til og med tilbakeskrive det 3 mnd. Den store fordelen for deg, er at du ikke bruker av sykepngekvoten din. Du kan få bruk for den etter fødsel. I kommunen jeg jobber har de en jordmor ansatt i hms-avd som kommer til samtale på arbplassen.

Skal til jordmor på torsdag og høre hva jeg bør gjøre. Har en ny, fersk rektor som vet veldig lite om permisjon og hva jeg og skolen har krav på. Håper også at kommunen har jordmor eller noen med mer peiling. Synes det er så dumt at jeg må undersøke alt for å finne gode løsninger. Det er vel de som burde tilrettelegge, ikke jeg.

Hvor mye har du redusert?

Back
Topp