Svangerskapsoppfølging

S-40436650

Andre møte med forumet
Blir litt forvirra. Hvem gjør hva?
Jeg er henvist til sykehuset for tidlig UL uke 11.
Jeg kontaktet jordmor, men der var det kun samtale, fikk time i UKE 11 der og. Men hun tok ikke blodprøver
Så da må jeg til fastlegen for blodprøver i uke 11/12 sier jordmor. På nett står det at jordmor og tar blodprøver, så trodde jeg slapp å dra til fastlegen for det. Hva er vanlig, og er det i hele tatt noen prosedyrer på hvem som gjør hva?

Jeg kontaktet jordmor, men der var det kun samtale, fikk time i UKE 11 der og. Men hun tok ikke blodprøver
Så da må jeg til fastlegen for blodprøver i uke 11/12 sier jordmor. På nett står det at jordmor og tar blodprøver, så trodde jeg slapp å dra til fastlegen for det. Hva er vanlig, og er det i hele tatt noen prosedyrer på hvem som gjør hva?
Er valgfritt om man vil ta svangerskapsoppfølging til jordmor eller lege, men tror det er mest vanlig å dra til lege for å ta blodprøver, eventuell glukosebelastning og sånt, mens resten av oppfølgingen kan jordmor ta dersom du ønsker det. Jeg har brukt jordmor i alle svangerskapene men har alltids tatt blodprøver hos lege, da jordmor her ikke tar det:)

Er valgfritt om man vil ta svangerskapsoppfølging til jordmor eller lege, men tror det er mest vanlig å dra til lege for å ta blodprøver, eventuell glukosebelastning og sånt, mens resten av oppfølgingen kan jordmor ta dersom du ønsker det. Jeg har brukt jordmor i alle svangerskapene men har alltids tatt blodprøver hos lege, da jordmor her ikke tar det:)
Det var det samme her, jordmor tok ikke blodprøver. Fant ut nå at fastlegen hadde et opplegg for første oppfølging med blodprøver. Rart hun ikke nevnte det når jeg var der og informerte om at jeg var gravid. Kanskje hun antok andre gjorde det. Men nå havnet jeg inn i hennes opplegg også i uke 12. Jordmor har satt av en hel time til spørsmål, og info, men tar ingen tester. Det tullete er at den ene antar den andre gjør det, og jeg kan ikke ha oversikten, da jeg ikke vet hva som skal inngå i dette. Men har sluppet forsøket på å styre dette, og får bare møte opp. Er ikke så farlig om de mister noe info. Det er deres kontroll og ikke min. Jeg vet jeg ikke røyker, drikker, og hva jeg skal spise, og ingen slår meg her hjemme ( så at det var slike ting som ble kartlagt). Viktigste for meg er oppfølging av det medisinske i svangerskapet, og min sykdom som kan påvirke svangerskapet og her er det fastlege og sykehuset som må på ballen. Og så klart er det jo det jeg vil ta opp med både jordmor og fastlegen.

Jeg hadde time hos fastlege ca uke 6, han sa da at det er noen kontroller han må ha meg inn på pga blodprøver ol, og noen jordmor vil ha meg inn på, og så noen jeg selv kan velge hvor han anbefalte jordmor. Så i uke 12 skal jeg til begge + UL på sykehuset, og uke 16 eller 18 skal jeg til begge, men resten tar jeg hos jordmor tenker jeg :) Han satt opp en oversikt over alle ukene jeg skal ha kontroller, men husker ikke det nå i farta.

Det var det samme her, jordmor tok ikke blodprøver. Fant ut nå at fastlegen hadde et opplegg for første oppfølging med blodprøver. Rart hun ikke nevnte det når jeg var der og informerte om at jeg var gravid. Kanskje hun antok andre gjorde det. Men nå havnet jeg inn i hennes opplegg også i uke 12. Jordmor har satt av en hel time til spørsmål, og info, men tar ingen tester. Det tullete er at den ene antar den andre gjør det, og jeg kan ikke ha oversikten, da jeg ikke vet hva som skal inngå i dette. Men har sluppet forsøket på å styre dette, og får bare møte opp. Er ikke så farlig om de mister noe info. Det er deres kontroll og ikke min. Jeg vet jeg ikke røyker, drikker, og hva jeg skal spise, og ingen slår meg her hjemme ( så at det var slike ting som ble kartlagt). Viktigste for meg er oppfølging av det medisinske i svangerskapet, og min sykdom som kan påvirke svangerskapet og her er det fastlege og sykehuset som må på ballen. Og så klart er det jo det jeg vil ta opp med både jordmor og fastlegen.

Har du leste her?
Ganske fin oversikt her synes jeg :)

Har du leste her?
Ganske fin oversikt her synes jeg :)

Takker Der står det jordmor eller lege, men i praksis så var det jo ikke slik. Jordmor tok ikke blodprøver, så da ble det jordmor og fastlege. Men grei oversikt over totalen en skal. Hvem som gjør hva må en jo få oversikt over lokalt, siden det er variasjoner i hvordan det praktiseres.

Takker Der står det jordmor eller lege, men i praksis så var det jo ikke slik. Jordmor tok ikke blodprøver, så da ble det jordmor og fastlege. Men grei oversikt over totalen en skal. Hvem som gjør hva må en jo få oversikt over lokalt, siden det er variasjoner i hvordan det praktiseres.

Ja, dette varierer. Hos oss tar jordmor blodprøve :)

Ringer du legesenteret så tar helsesekretæren blodprøve , det er ikke sånn at du må ha time inne hos legen .jeg skal også ringe for time for blodprøve til uke 12 . :)

På min innkallelse for TUL står det at jeg skal ta med meg helsekort og blødprøvesvar blant annet. Så jeg tenker at da må man gå til legen for å ta de prøvene før man skal på TUL.

Jeg skal til jordmor i morgen for første gang, og lurer egentlig på om det er noe jeg bør spørre om? Håper jeg får tatt en blodprøve for å sjekke om jeg mangler vitaminer, men det er det eneste jeg kommer på.

Pleier partner å være med på første kontroll hos jordmor? Hva har dere gjort eller har planer om?

Pleier partner å være med på første kontroll hos jordmor? Hva har dere gjort eller har planer om?
Jeg fikk barn sist under korona, da var det ikke lov med partner, så nå syns jeg bare det er rart om han skal være med på de vanlige kontrollene :wacky: Men hvis han har lyst og det føles riktig tenker jeg det er greit. Første time er bare masse formaliteter uansett, mer naturlig å ta han med på de som begynner i uke 24. Og ultralyd såklart. Det var rart sist at han ikke kunne være med på

Samboer var med på ganske mange timer da vi ventet nr 1, tror han var med på første:bored: Med nr 2 tror jeg bare han var med på 1 eller 2 når det nærmet seg slutten av svangerskapet, så får vi se hva vi orker denne gangen, har enda ikke vært på første kontroll men tror ikke han blir med før det eventuelt nærmere seg fødsel/termin:confused005

Tusen takk for alle svar ❤️ Tar med mannen min på første kontroll hos jordmor, så tar vi det derfra! Høre litt hva jordmor også tenker han «burde» være med på osv :D

Har første jordmortime 9+3 og legetime hos fl 11+2. Mannen skal ikke til jordmor men jeg husker fra forrige gang at det var også ikke noe spesielt der. “Røyker du? Snuser du? Drikker du? Hva er adressen? Hade!” Er mest opptatt å bestille OTUL time.
Men vi hadde privat ul 6+1 og der var mannen med. Og så har vi ivf-ul 9+0 og er sikkert at han ønsker å være med der også. Og Panorama i DK. Der får vi 4d ul så det blir mer gøy.

Sniker
Min mann har kun vært med på TUL og fødselskurs, alle kontroller ellers har jeg gått alene. For meg ville det bare være rart hvis han skulle være med hos jordmor feks. Han blir dårlig bare av å se en nål, hehe, stakars mann, så nei, sparer han for unødvendig stress. Jeg forteller og forklarer han alt hjemme, men han er ikke med på noe.

Jeg tenkte at det var greit å gå til fastlegen i alle fall første gang, så hun er orientert om svangerskapet. Jeg var til første kontroll i går, og det var bare for å lage helsekortet, ta blodprøver, blodtrykk, urinprøve (ta med selv!) og så kunne jeg spørre hvis jeg lurte på noe. Fastlegen sa at neste kontroll er i uke 24, da bør jeg også gjerne komme til legen, for da er det sjekk av blod og urin, ellers kan jeg ta de senere kontrollene hos jordmor om jeg vil, sa hun. Så da gjør jeg sikkert det!

Ps, jeg tar med barnefar på ul og kanskje på seneste kontrollene hos jm, om han har mulighet… tenker jeg. Men jeg kan jo spørre ham hva han tenker :laughing001

Må urinprøven til kontrollene være morgenurin eller kan det være fra senere på dagen? Har time kl 14 i morgen, så lurer på om jeg må spare på morgenurinen i kjøleskapet :hilarious:

Må urinprøven til kontrollene være morgenurin eller kan det være fra senere på dagen? Har time kl 14 i morgen, så lurer på om jeg må spare på morgenurinen i kjøleskapet :hilarious:
Jeg fikk iallefall beskjed om å ta morgenurin også sette i kjøleskap til legetimen min 13.30 :)

Back
Topp