Svangerskapsoppfølging

Synne89

Forelsket i forumet
Himmelbarn
Jeg har en lang bakgrunn mtp på prøving, SA og MA. Vi begynte å prøve i 2013 etter vi giftet oss, men ikke skikkelig før slutten av 2015 fulgte vi med på eggløsning osv. Vi ble gravide i april 2016,men lykke varte kun til juli 2016. Hjertet hadde sluttet å slå. I løpet av høsten hadde jeg 2 SA. Mai 2017 blir jeg gravid med gutten vår som nå er 3år. Når han var rundt 1.5 år vill vi prøve igjen siden vi hadde brukt så lang tid før han kom. Desember 2019 SA i uke 8, lille julaften. Etter det har jeg hatt 3 SA. Har tatt blodprøver i alle varianter og funne ut at jeg har en bitte liten kromosonfeil som gjør at jeg ikke alltid klarer å holde på babyene. Den er mikroskopisk liten, så legene mener det ikke har noe å si.

Nå er jeg 4+5 og kjempe nervøs!! Jeg bare venter på at smertene og blodet skal komme. Jeg går på do hele tiden for å sjekke. Jeg klarer liksom ikke å tro at det går denne gangen. Når det har endt i SA har jeg "fått mensen" omtrent samtidig så jeg har testet positivt.

Er det flere som har vært borti noe lignende før som har fått mer oppfølging?

Kjenner liksom at noe må jeg ha for å tro at det faktisk er noe. Om det så er en blodprøve en eller 2 ganger i uken for å sjekke hcg målingen eller ultralyd så gjør jeg det. Kjenner bare at noe må jeg ha for at psyken min skal overleve dette.

Hei. Kjenner meg igjen.
Jeg har allerede vært å tatt blodprøve i forgårs, å en ny idag. Da får jeg vite stigning i morgen.
Om det er stigning som forventet, så skal jeg ha en tidlig tidlig UL, samt enda en rundt uke 11-12.
Betaler alt dette fra egen lomme hos privat klinikk.
Da jeg spurte fastlegen om å ta slike blodprøver lo han bare i tlf, å sa at jeg måtte bare slappe heeeelt av, spiren satt nå.... ‍♀️

Hei :)
Gratulerer med nytt svangerskap og så trist å høre at du har hatt flere aborter nå nylig også...
Jeg har bedt fastlegen henvise meg til en gynekolog med avtale (ikke på sykehus, en med egen praksis) ikke lenger etter positiv test, også har jeg fått ultralyd med ca 1,5 til 2 ukers mellomrom i første trimester. Kan det være noe du kan be om tror du? Vet ikke om du også får ekstra oppfølging på sykehus og skal be om henvisning dit, men der pleier oftere uansett ikke å være før uke 12-13 eller senere.
Masse lykke til ❤️

Hei. Kjenner meg igjen.
Jeg har allerede vært å tatt blodprøve i forgårs, å en ny idag. Da får jeg vite stigning i morgen.
Om det er stigning som forventet, så skal jeg ha en tidlig tidlig UL, samt enda en rundt uke 11-12.
Betaler alt dette fra egen lomme hos privat klinikk.
Da jeg spurte fastlegen om å ta slike blodprøver lo han bare i tlf, å sa at jeg måtte bare slappe heeeelt av, spiren satt nå.... ‍♀️

Jeg har en gynekolog jeg går til som kan se ultralyd fra uke 7 tror jeg.
Så kanskje blodprøver frem til det også ultralyd.

Kommer ikke til å roe meg før jeg kjenner bevegelse.

Hei :) det er tøft å miste, spesielt for psyken i neste svangerskap. Dei siste to svangerskapa mine endte i ma i uke 18+3 og 14+1. Pga det får eg full oppfølging på sjukehus så masse eg vil (UL hos fast gynekolog der) og i tillegg har legen lagt inn at eg kan ta så masse blodprøver eg vil. Så om eg føler meg usikker kan eg berre gå rett inn på legekontoret, så tar dei blodprøve med ein gong og ordner papirene etterpå ❤

Har laga ein plan med gynekologen på sjukehuset og ein plan med jordmor. Slik at eg har oppfølging ca kvar veke. Forholder meg derfor kun direkte med sjukehus, er eg veldig bekymra ein dag kan eg komme inn og få UL på dagen, ingen telefonkø, ingen time, berre møte opp og må kanskje vente til personen som er inne er ferdig, men så blir eg prioritert foran ei med vanlig time f.eks. Berre det å ha dette på plass hjelper ENORMT for meg, for skal innrømme det er tøffere enn eg hadde trudd, og då er det SÅ godt at dette er på plass❣er forresten 7+5 og sniker fra Desember ❤

Eg har enda ikkje hatt kontakt med legen min dette svangerskapet, alt var planlagt på forhånd :) veldig godt å slippe å ordne timer og styr og vente, og berre kunne stikke innom eller sende ein melding når det trengs, den tryggheten og roen ønsker eg for alle❤

Gå til lege eller jordmor og fortell korleis du har det og at du trenger tettere oppfølging, du har virkelig krav på det ❤

Hei :) det er tøft å miste, spesielt for psyken i neste svangerskap. Dei siste to svangerskapa mine endte i ma i uke 18+3 og 14+1. Pga det får eg full oppfølging på sjukehus så masse eg vil (UL hos fast gynekolog der) og i tillegg har legen lagt inn at eg kan ta så masse blodprøver eg vil. Så om eg føler meg usikker kan eg berre gå rett inn på legekontoret, så tar dei blodprøve med ein gong og ordner papirene etterpå ❤

Har laga ein plan med gynekologen på sjukehuset og ein plan med jordmor. Slik at eg har oppfølging ca kvar veke. Forholder meg derfor kun direkte med sjukehus, er eg veldig bekymra ein dag kan eg komme inn og få UL på dagen, ingen telefonkø, ingen time, berre møte opp og må kanskje vente til personen som er inne er ferdig, men så blir eg prioritert foran ei med vanlig time f.eks. Berre det å ha dette på plass hjelper ENORMT for meg, for skal innrømme det er tøffere enn eg hadde trudd, og då er det SÅ godt at dette er på plass❣er forresten 7+5 og sniker fra Desember ❤

Eg har enda ikkje hatt kontakt med legen min dette svangerskapet, alt var planlagt på forhånd :) veldig godt å slippe å ordne timer og styr og vente, og berre kunne stikke innom eller sende ein melding når det trengs, den tryggheten og roen ønsker eg for alle❤

Gå til lege eller jordmor og fortell korleis du har det og at du trenger tettere oppfølging, du har virkelig krav på det ❤

Det var en god avtale å ha❤️ Har laget en avtale med gynekologen min. Men klarer fortsatt ikke slappe av. Føler jeg leiter etter ting som gjør at jeg kan miste. Men skal til lege neste uke så da kan jeg snakke med legen.

Back
Topp