Svangerskapsomsorg - fastlege eller jordmor?

Bkno1348710

Andre møte med forumet
Sikkert et spm som har kommet opp før, men har dere noen anbefalinger rundt hvordan fordele svangerskapskontroller mellom lege og jordmor? Jeg tenker jo at fastlege har mest å bidra med rundt min helse mens jordmor har mest å bidra med rundt fosteret og fødsel - kanskje er det lurt å starte hos fastlege og gå over til jordmor etter hvert?

I det første svangerskapet gikk jeg kun til JM. Andre hadde jeg kontroll hos jm, men hadde jevnlig legetime pga sykemelding.

Sikkert et spm som har kommet opp før, men har dere noen anbefalinger rundt hvordan fordele svangerskapskontroller mellom lege og jordmor? Jeg tenker jo at fastlege har mest å bidra med rundt min helse mens jordmor har mest å bidra med rundt fosteret og fødsel - kanskje er det lurt å starte hos fastlege og gå over til jordmor etter hvert?
Jeg har gått annenhver gang til hver av de, det har funket veldig bra :)

Her var jordmor nøye på at hennes timer skal være ett tillegg til fastlegen og at man bør ha første svangerskapskontroll hos fastlegen før man kommer til henne (hun vil ikke ha inn folk før uke 16) og fastlegen min var tidlig ute og ba meg få time hos jordmor siden de har bedre tid enn fastlegen på sine kontroller. Sammen utfyller de hverandre ganske fint :)

Føl etter hva du selv trenger og forhør deg gjerne med den du går til om hva de anbefaler. Er forskjell på behovene om du er førstegangsfødende eller ikke og hvordan helsen din er ;)

Den første i uke 12 burde være hos lege, etter det kan du velge hva du føler er best for deg.
Forrige svangerskap var jeg bare to ganger hos jm på grunn av dårlig kjemi. Denne gangen har det vært 50/50 jm og lege på grunn av smerter og behov for sykemelding. Ellers hadde jeg vært mest hos jm :)
Det er greit å ha vært innom begge.

Med første gikk jeg til fastlege og jordmor. Fikk begynnende svangerskapsforgiftning så ble fulgt tett opp av begge. Jordmor snakket mye om fødsel, forventninger og far var med på disse kontrollene. Med nr to gikk jeg til lege, men hovedsaklig til jordmor. Har termin om få dager med min tredje. Denne gangen har jeg kun gått til fastlege. Har ikke følt behov for å gå til jordmor, særlig i den kommunale helsetjenesten. Med de to første gikk jeg til jordmor på ABC-avdelingen på sykehuset. Den gang var det jo en reell mulighet for å få samme jordmor ved fødsel. Hovedårsak til at jeg har valgt kun fastlege denne gang er at helsestasjonen der jordmor i min bydel ligger ugunstig til mtp både jobb og bolig, siden vi kun har en bil. I tillegg har jeg følt at svangerskapet har gått så raskt at det blir mer enn nok med de legekontrollene som er standard. Har født to ganger før og vet jo hva som venter meg.

Jeg hadde en privat jordmor rett over veien for jobben, så jeg betalte heller enn å gå til lege og kommunal jordmor som var inni byen.
Har vært hos legen en gang i hver gravididet for å få det skjemaet, men ellers ikke.

Legen min er av typen som burde skrive en bok med tittelen: hvordan få pasienten ut av kontoret med 5 setninger eller mindre.
Tviler sterkt på at jeg ville trives på svangerskapskontroll hos henne.
Hun er best til å skrive ut pencillin og hostesaft.

Sist JM noen ganger og legen hver 4 uke pga sykemelding (sykemeldt fra uke 5 til fødsel). Fødte uke 27 da, så rakk ikke mye. Gjør nok samme nestegang.

Med nr 1 gikk jeg annen hver til lege og jm. Fant fort ut at jordmoren min var ubeskrivelig fantastisk og at fastlegen ikke hadde så mye å gi på dette området. Så med nr 2 gikk jeg kun til jm, fikk første time i uke 8. da hadde hun fått et lite Ul apparat så jeg fikk se lille ❤️Ved neste svangerskap blir det også kun JM, lege ved behov. :)

Jeg har bare gått til jordmor og vært strålende fornøyd med det - har samme jordmor dette svangerskap som sist :) Får tatt alle prøver osv der. Har bare kontaktet lege ved behov for sykemelding.

Jeg gikk til begge, men fastlege kun pga sykemelding og sjekk av helsa generelt og ikke så mye svangerskap. Jordmor er flinkere når det komme til å ta magemål og lytte til fosterlyd, da jeg så en del forskjell mellom målinger, det var hvertfall min erfaring :p

Jeg bestilte første time hos fastlegen, og var deretter innom en gang til pga. kvalme. Bortsett fra det har jeg kun gått til jordmor og er kjempefornøyd. Jeg tenker at er at jordmor er "proffen" når det gjelder fosterutvikling og den gravide kroppen, mens legen har det litt sån i tillegg til alt annet. Enkelte helsetilstander krever nok oppfølging av lege, men har super erfaring med kun jordmor. Jeg syns også at det var en fordel å gå til samme person hver gang slik at hun kunne følge utviklingen og kommentere på endringer.

Med de to første gikk jeg til JM, men føler at jeg fikk mye mer ut av det under første svangerskap. Denne gangen her tror jeg det bare blir hos fastlege. Har ikke helt behovet for de lange timene hos JM, samt legen min kjenner helsehistorikken min.

Den store forskjellen ligger i tiden som settes av til deg under en kontroll.

Har gått kun til jordmor i begge mine svangerskap. Kun vært hos lege ifb. med blodprøver og sykemelding for kvalme. Og da surret de det til med blodprøvene også:rolleyes: Føler at legen (min) ikke har helt peiling. Dessuten har de ikke helt tid til meg på legekontoret. Alt er så stressende der og føler jeg nærmest blir skjøvet ut døra. På helsestasjonen var alt så rolig og «koselig» med alle de søte babyene rundt omkring:p og jordmor tok seg tid til å prate med meg. Har hatt samme jordmor begge gangene så hun kjenner meg og mine svangerskap godt. Hun har også veldig mye kunnskap og erfaring med svangerskap og fødsel. Hos legen opplever jeg at de ofte må slå opp i leksikonet sitt. Det er sikkert forskjellig fra sted til sted da. Men det et min erfaring.

Back
Topp