Det er kanskje forskjell på migrenemedisiner, men jeg har fått beskjed av både fastlege og jordmor at jeg ikke skal ta de medisinene under graviditet. Jeg har hatt migrene i mange år, altså ikke svangerskapsmigrene, så det er muligens ikke helt sammenlignbart.
Uansett, mine beste tips for å forebygge/dempe migrene sånn i hverdagen er som det blir nevnt over; sørge for nok søvn, nok hvile, drikke nok vann, spise noenlunde sunt og jevnlig. Det er jo lett å si at man ikke skal stresse, men ofte vanskeligere å etterleve det. Prøv å hvile så ofte du kan, hvis du fortsatt er i jobb forsøk å roe litt ned der hvis det er mye stress, ikke planlegg ting&tang hver eneste ettermiddag men sett av tid til å bare være hjemme. På lengre sikt merker jeg selv at jeg også holder migrene bedre unna hvis jeg er litt aktiv. Selvsagt trener jeg ikke når jeg har migrene/hodepine, men jeg har en følelse av at treningen gir gevinst på lang sikt. Men kanskje gå en liten kveldstur når lufta er kjølig og behagelig? Da sover man kanskje bedre etterpå også? Og ja - ha alltid med solbriller og en vannflaske, selv om det ikke er sol og varmt. Skarpt lys er fort ubehagelig, og vann er alltid godt hvis det begynner å "murre" litt.
Når hodepinen slår til for fullt, pleier det beste for meg være å legge med (gjerne med hodet litt høyt for å "lette trykket") i et ganske kjølig rom under en varm dyne, så mørkt som mulig, og med en eller annen radio på lavt volum. Sistnevnte får meg på et vis til å tenke litt på noe annet enn å bare kjenne på hodepinen. Men det må ikke være for høyt, og ikke en type lyd/musikk man oppfatter som støyende. Det eneste jeg syns smaker godt når jeg først er nede for telling er varmt vann med granskuddsirup og pin-up is. :-)
God bedring med migrenen, håper den slipper taket snart!