Svangerskapslengde

Tiemi

Flørter med forumet
Hvor mange dager er riktig Svangerskapslengde? I følge sykehuset har jeg termin 13. nov, men i følge lege og jordmor er det 12. nov pga at lengden dem bruker er en dag kortere. Litt irriterende med to datoer egentlig, for vet ikke hvilken av de jeg skal følge.

til syvende og sist er det vel ul terminen på sykehuset som er riktig.. det er den de går utifra vel fødsel osv...

det er sant! Men når forskjellige sykehus også bruker forskjellige lengder så blir jeg litt forvirra.. Sykehuset jeg har vært på ultralyd på bruker 40+3 dager, mens der jeg har søkt fødeplass er det 40+2, altså samme som legen og jordmor. Hadde vært så mye lettere om det kunne vært en lengde i hele Norge..

Ville gått utifra terminen du fikk på sykehuset.. De måler str på babyen, ikke når du hadde mensen..

Her regner alle 40+2.. 

Syns det er helt latterlig at de skal bruke 40+3.. I utlandet regner de bare 40.. 

Live2Learn skrev:
Ville gått utifra terminen du fikk på sykehuset.. De måler str på babyen, ikke når du hadde mensen..

Her regner alle 40+2.. 

Syns det er helt latterlig at de skal bruke 40+3.. I utlandet regner de bare 40.. 

terminen jeg fikk på ultralyd er regnet fra 40+3 dager, jeg trodde også 40+2 var vanlig så jeg er jo mer enig med lege og jordmor. Mens terminen min er egentlig 4. nov, så syntes det er langt nok å bli flyttet til 12. (eller 5. og 13. nov som sykehuset mener..) På ultralyden så måler de hvor langt man er på vei ut i fra på Str på babyen ja, så hvor langt jeg er på vei er greit nok.. Men på termin dato blir det jo en dag ekstra når de bruker 40+3 som lengde i stedenfor 40+2. ble litt mye kluss det her men :)

Nei, terminen blir regnet utifra størrelse på babyen.. Om de har regnet 40+3, er du bare en dag kortere på vei.. Terminen er den samme uansett om de regner 40+2 eller 40+3..

Forskjellen er hvor langt du er på vei! =) 

La oss si du er 20 uker på vei med termin 13 november med regnemåte 40+3..

Hvis de regner 40+2, så er svangerskapet 1 dag kortere og du er en dag lenger på vei.. 20+1.. Terminen vil ikke forandres om de regner 40+3 eller 40+2.. Størrelsen på babyen er den samme uansett! :) 

skjønner?! =) =) =) hehe... 

Live2Learn skrev:
Nei, terminen blir regnet utifra størrelse på babyen.. Om de har regnet 40+3, er du bare en dag kortere på vei.. Terminen er den samme uansett om de regner 40+2 eller 40+3..

Forskjellen er hvor langt du er på vei! =) 

La oss si du er 20 uker på vei med termin 13 november med regnemåte 40+3..

Hvis de regner 40+2, så er svangerskapet 1 dag kortere og du er en dag lenger på vei.. 20+1.. Terminen vil ikke forandres om de regner 40+3 eller 40+2.. Størrelsen på babyen er den samme uansett! :) 

skjønner?! =) =) =) hehe... 

hmm. Ja, skjønner men var ikke det hun på sykehuset forklarte meg når jeg spurte. Ikke rart man blir forvirra hvertfall... I følge ultralyd er jeg 19+4 i dag, og jordmor sa i dag at når jeg var 19+4 i dag så er terminen 12. nov, en dag kortere enn på sykehuset.. Har hun regnet feil da? Takk for svar:)

Du har termin 13 november.. Utifra det jeg skjønte..

Regner du med 40+3 er du 19+4 
Regner du med 40+2 er du 19+3 

så ja, da vil jeg tro jordmoren din regnet feil, nettopp pga at hun ikke bruker 40+3 som sykehuset.. =) 

Skjønner godt du blir forvirret. .skjønner ikke hvorfor de skal endre på en så stor ting! 

Og i følge mens termin er jeg 20+5 i dag, terminen var 4. nov. men blitt flyttet 8 dager, så er 19+4 i dag, og da skal vell terminen bli flyttet 8 dager også og ikke 9?? Og da blir det jo 12. nov som jordmor sier. Ikke at det er så nøye, men er noe feil et sted.. Hvis ikke jeg misforstår helt :p

Tiemi skrev:
Og i følge mens termin er jeg 20+5 i dag, terminen var 4. nov. men blitt flyttet 8 dager, så er 19+4 i dag, og da skal vell terminen bli flyttet 8 dager også og ikke 9?? Og da blir det jo 12. nov som jordmor sier. Ikke at det er så nøye, men er noe feil et sted.. Hvis ikke jeg misforstår helt :p

Ja, ifølge menstermin din er den 4 november, men menstermin er regnet på 40+2.. 
Hadde du regnet 40+3 fra begynnelsen av, så hadde den vært på 5 november :) 

Dermed bare flyttet 8 dager! =) hehe

Tiemi skrev:

Live2Learn skrev:

Tiemi skrev:

skjønner!! Tror ammetåka har kommet litt tidlig :p uff. Men jordmor og lege mener fortsatt at det blir den 12. da, og det skjønner jeg ikke.. Eller har jo noe med at de bruker 40+2, men terminen burde jo fortsatt bli den samme etter ultralyd terminen.. Får håpe hun kommer før ul terminen og nærmere mens terminen så slipper jeg og tenke så mye på det;)) men hun kommer vell da hun er klar uansett! Takk for svar hvertfall, ble litt klokere :)

måtte bare sjekke litt på nettet, og i følge terminkalkulatorer er også termin 12. nov når jeg er 19+4 i dag. Hmm. De bruker jo også 40+2 da.. Men allikevel blir termin dato flyttet en dag.

Tiemi skrev:
måtte bare sjekke litt på nettet, og i følge terminkalkulatorer er også termin 12. nov når jeg er 19+4 i dag. Hmm. De bruker jo også 40+2 da.. Men allikevel blir termin dato flyttet en dag.

Jeg sjekket og med kalkulator, og da fikk jeg 19+3.... hehehe...  Utifra terminen din.. 

Men det er dårlig at de ikke følger ultralydterminen din.. det er jo den som er viktigst.. 

Live2Learn skrev:

Tiemi skrev:

Jeg sjekket og med kalkulator, og da fikk jeg 19+3.... hehehe...  Utifra terminen din.. 

Men det er dårlig at de ikke følger ultralydterminen din.. det er jo den som er viktigst.. 

hehe. 19+3 og termin 12 eller 13?? Når jeg får 19+3 er termin 13 :) men jeg er jo 19+4! ja, er hvertfall veldig irriterende og skaper masse forvirrelse!! Er jo bare en dag, men allikevel!

Ja, du får at du er 19+3 med termin 13 nov.. Fordi kalkulatoren der regner 40+2.. hehe.. 

Termin 13 november med den nye regnemåten 40+3 tilsier at du er en dag lenger på vei.. 19+4! =) Som er det som de på sykehuset sa! :) 

Live2Learn skrev:
Ja, du får at du er 19+3 med termin 13 nov.. Fordi kalkulatoren der regner 40+2.. hehe.. 

Termin 13 november med den nye regnemåten 40+3 tilsier at du er en dag lenger på vei.. 19+4! =) Som er det som de på sykehuset sa! :) 

da er vi enige;) da har jordmor rett i at terminen blir 12. om man bruker 40+2 som utgangspunkt som terminkalkulatoren sier. Men da er det altså 40+3 jeg skal bruke..

det er babyen som bestemmer når den skal ut da, uavhening om hvem dato du har ;) så om en dag til eller fra tror jeg ikke spiller så stor rolle :P hadde skjønt frustrasjon om det var snakk om 5-6 dager mellom lege og UL dato, men en dag er jo ingenting

jeg tar utgangspunkt i termindato fra UL, så har jeg iallefall en dato å gå utifra ;)

NinaBeate88 skrev:
det er babyen som bestemmer når den skal ut da, uavhening om hvem dato du har ;) så om en dag til eller fra tror jeg ikke spiller så stor rolle :P hadde skjønt frustrasjon om det var snakk om 5-6 dager mellom lege og UL dato, men en dag er jo ingenting

jeg tar utgangspunkt i termindato fra UL, så har jeg iallefall en dato å gå utifra ;)

nei det spiller egentlig ingen rolle! :) hun kommer når hun er klar. Lurte bare på hvilken svangerskapslengde som er vanlig, ser ikke poenget med og ha to forskjellige i samme land;) Kan de ikke bare bli enige?? Hehe

ser ikke poenget med og ha to forskjellige i samme land;) Kan de ikke bare bli enige?? Hehe

ser den ;)

Back
Topp