Svangerskapskvalme

VildeCMH

Flørter med forumet
Januarlykke 2026
Hei,
Håper det går fint at jeg lager en egen tråd for dette.

Noen som har erfaring med xonvea?

Hei,

Ingen erfaring, men kommer ikke til å ta det med mindre jeg blir så dårlig at det blir farlig for fosteret/meg. Forskning viser dessverre økt forekomst av misdannelser (de har undersøkt utfallet av over 45 000 svangerskap, utrolig bra forskning, det har blitt brukt i mange år i andre land allerede): https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31352006/

For min del ble kvalmen så plagsom at jeg ikke klarte å fungere i hverdagen, og legen mente det var viktig å få i meg næring og væske, både for min og babyens skyld. Så jeg prøver det nå, men med god oppfølging og laveste dose.

I tillegg så sier Felleskatalogen at «En stor mengde data fra gravide indikerer ingen misdannelser eller føto-/neonatal toksisitet». Forholder meg til det:)

Hei,

Sniker fra desember-gruppa. Startet med Xonvea i uke 7, er nå i uke 11, og det har fungert helt ypperlig for meg. Det har holdt med bare kveldsdosen. Har gått fra å ligge brakk til å fungere nesten som normalt. Den verste bivirkningen er trøtthet, men mange er jo ganske trøtte uansett og for min del er det bedre å være litt ekstra trøtt enn så kvalm at livet stopper opp :)

Det fungerer bra for meg også, ikke kastet opp siden 13.mai, og kjenner at jeg blir mindre kvalm. Jeg er 7+1 i dag, begynte med den ds jeg var 5+2. Den skal være trygg. Velger å stole på det. Det har vært brukt i USA siden 50-tallet mener jeg :)

Fungerer bra med Xoneva! Vært sånn utholdelig kvalm om morgenen og brukt flere timer på å få meg mat. Begynte på det 6+0. Bruker laveste dose. Det fungerer bra! Noe kvalm og oppkast fortsatt, men får i meg mat og kan leve mer som normalt. Er forresten 7+1 i dag. Skjønner ikke hvorfor jeg skal pine meg gjennom heftig kvalme når jeg ikke trenger det. Må bare stole på at det er trygt. De er jo ganske nylig godkjent i Norge, og det er jo fordi vi er strenge i Norge. De er jo laget spesifikt for gravidie.

Fungerer bra med Xoneva! Vært sånn utholdelig kvalm om morgenen og brukt flere timer på å få meg mat. Begynte på det 6+0. Bruker laveste dose. Det fungerer bra! Noe kvalm og oppkast fortsatt, men får i meg mat og kan leve mer som normalt. Er forresten 7+1 i dag. Skjønner ikke hvorfor jeg skal pine meg gjennom heftig kvalme når jeg ikke trenger det. Må bare stole på at det er trygt. De er jo ganske nylig godkjent i Norge, og det er jo fordi vi er strenge i Norge. De er jo laget spesifikt for gravidie.
Så fint å høre! Jeg er 7+2 i dag, og kastet opp fra 6+3. Det holdt med en liten uke sengeliggende… Syntes det gikk veldig hardt utover psyken!

Hei,

Sniker fra august :shy: vet om så mange som har hatt effekt av xonvea, så det er veldig fint den er kommet til Norge - fungerte også for ei venninne med hyperemesis.

Jeg har hatt alvorlig svangerskapskvalme dette svangerskapet, og xonvea fungerte ikke for meg. Fikk zofran i uke 8-9 allerede selvom det ikke er anbefalt før 2.trimester. Men det er ikke bra for mor og foster heller når man er så dårlig, spyr mye og er veldig dehydrert :hungover: så jeg stoler på legen sin anbefaling og tok risikoen siden xonvea og andre medisiner ikke fungerte :hungover::)

Sniker fra august :shy: vet om så mange som har hatt effekt av xonvea, så det er veldig fint den er kommet til Norge - fungerte også for ei venninne med hyperemesis.

Jeg har hatt alvorlig svangerskapskvalme dette svangerskapet, og xonvea fungerte ikke for meg. Fikk zofran i uke 8-9 allerede selvom det ikke er anbefalt før 2.trimester. Men det er ikke bra for mor og foster heller når man er så dårlig, spyr mye og er veldig dehydrert :hungover: så jeg stoler på legen sin anbefaling og tok risikoen siden xonvea og andre medisiner ikke fungerte :hungover::)
Hvordan går det med deg nå?

Hvordan går det med deg nå?
Det går en god del bedre nå i forhold til kvalmen og oppkast. Det har vært ille fra desember og til rett før påske (Uke 21+0-22+0) og hadde rundt 1 måned (før jeg fikk zofran) hvor jeg var sengeliggende 23 timer i døgnet :hungover:

Nå er jeg heldigvis bare uggen hele dagen, som er mye bedre enn det det har vært!! :) Er veldig glad for det!

Har du fått resept på xonvea? Hvordan går det med deg? :Heartred

Det går en god del bedre nå i forhold til kvalmen og oppkast. Det har vært ille fra desember og til rett før påske (Uke 21+0-22+0) og hadde rundt 1 måned (før jeg fikk zofran) hvor jeg var sengeliggende 23 timer i døgnet :hungover:

Nå er jeg heldigvis bare uggen hele dagen, som er mye bedre enn det det har vært!! :) Er veldig glad for det!

Har du fått resept på xonvea? Hvordan går det med deg? :Heartred
Uff, ingen spøk å være gravid..!

Jeg har fått xonvea, og på lavest dose har jeg sluttet å kaste opp! Hurra! Er litt småkvalm, men klarer å jobbe 100% og er veldig fornøyd med det! Den uken jeg var sengeliggende hadde jeg ferie, og var redd jeg kom til å bli sykemeldt. Psyken min har ikke noe godt av å være hjemme, så satser og håper på å jobbe hele svangerskapet :)

Uff, ingen spøk å være gravid..!

Jeg har fått xonvea, og på lavest dose har jeg sluttet å kaste opp! Hurra! Er litt småkvalm, men klarer å jobbe 100% og er veldig fornøyd med det! Den uken jeg var sengeliggende hadde jeg ferie, og var redd jeg kom til å bli sykemeldt. Psyken min har ikke noe godt av å være hjemme, så satser og håper på å jobbe hele svangerskapet :)
Så bra å høre at du har effekt og at du har sluttet å kaste opp! Det hjelper veldig på å slippe å spy :hungover:

Håper det blir enda bedre for deg slik at du kan stå i jobb! Det er godt for hodet når formen er ok:D

Til dere som bruker Xonvea, hvor lang tid tar det før den begynner å virke? Begynte med den torsdag kveld og ikke merket noe bedring på kvalmen, sover bare utrolig godt på natta med den:joyful:

Jeg tør ikke annet enn å ta full dose fra start, siden jeg har hatt hyperemesis før. Har ikke kastet opp siden 13.mai. Håper d fortsetter slik.. :)

Fungerte best etter en uke, men nå fungerer den ikke så braa (2 uker siden jeg begynte). Men jeg må muligens øke dosen. Mulig du også må det.
Ok, må bare vente litt til da. Håper den fungerer, den her kvalmen er virkelig ille denne gangen!

Tok ikke medisin i går kveld for å teste om jeg kaster opp. Har et par dager fri fra jobb + helg så passer jo forsåvidt greit.. So far so good!

Back
Topp