Svangerskapskvalme

Thea5632

Andre møte med forumet
Hei damer!

Jeg var kanskje litt naiv da jeg ble gravid, siden det er første gang, men hadde aldri trodde det skulle være så tungt. Fra uke 6 til nå uke 8, er å så kvalm at det tar over hele livet. Trøtt, brekker meg, konstant kvalm, trenger mye søvn og fungerer ikke i hverdagen. Føler ikke jeg har vært meg selv på to uker.

Samtidig har jeg en svært krevende jobb, hvor jeg bør komme på jobb - og det siste jeg vil er å bli sykemeldt.

Men med dagene er jeg bare blitt verre og verre. Hadde stor terskel for å begynne på medisin - særlig etter å ha lest på forum. Der sto det ting som at barna ble deformert osv hvis man brukte medisiner - så mye feilinformasjon, men jeg ble veldig redd!

Til slitt kom jeg meg til en svært god og erfaren lege som skal ut Postafan og Afipran - har prøvd førstnevnte. De sa at det var ingen indikasjoner på at dette var skadelig i det hele tatt - og de syntes det var synd med all feilino.

Vet ikke helt om det funker ennå - for er helt vannvittig dårlig, men krysser fingre og tær!

Tror bare det jeg ville si er at hvis dere er så dårlige - ta medisiner og kanskje få det hakket bedre. Det er viktig for barnet at du har det bra og kan ta vare på deg selv, få i deg mat og spise godt.

Og vær kritisk til det du leser på nettet, selv om jeg også finner mye bra i forum, så gjør det også at man kan føle seg veldig dårlig og feil - og det er det siste en vordende mor trenger.

Nå håper jeg bare at jeg skal bli bedre - sånn at jeg kan fungere noenlunde.

Masse klemmer til andre som har det på samme måte. Tar gjerne i mot tips eller hører hvilke erfaringer dere har med Postafan og Afipran - hvilket som er mest effektivt etc?

Beste hilsen

Jeg sleit med ekstrem svangerskapskvalme i første svangerskap, men naiv som jeg er, så trodde jeg faktisk ikke det skulle bli sånn denne gangen, da jeg har et barn jeg må ta meg av og en jobb jeg elsker og "må" til. Trodde kroppen automatisk "skjerpa" seg, men den gang ei. Vært sykemeldt i snart 3 uker, da jeg ikke har sjans i havet til å stå på jobb sånn her. Ligget stort sett på sofaen fra morgen til kveld. Har også vært innlagt på sykehuset iløpet av sykemld perioden.
Dessverre så er det lite kvalmestillende som fungerer for min del. Afipran fungerer bare av og til når jeg har fått det intravenøst, og Zofran stikkpille virket kjempebra i 3 dager for så å miste all effekt. Frustrerende! Men forhåpentligvis er det ikke mange ukene igjen. Å jeg trøster meg med at dette er siste gang jeg skal gå gravid... Vanskelig å glede seg noe opp i alt dette, men likevel vet man at det kommer noe godt ut av det tilslutt. Å så glemmer man jo hvor ille det var.... Hvis ikke så hadde nok ikke jeg orket denne gangen :)

Kan jeg spørre deg når det gikk over? Jeg sliter ikke så mye med oppkast, men er så dårlig at jeg bare er sengeliggende. Samtidig har jeg mulighet for å få en en høyere stilling i etaten hvor jeg arbeider, og trenger virkelig å klare å komme meg på jobb-intervju i neste uke. Etter dette er det tre uker sommerferie - takk gud for det! Men forstår ikke hvordan kan skal klare å gå på jobb, og vil ikke at arbeidsgiver skal vite om grav, da jeg bare er i åttende uke. Og kanskje det er naivt å søke på en høyere stilling nå - men håper jo og tror at kanskje gir deg etter tolv uker?

Hvor langt gikk det da du ble lagt inn på sykehus? Jeg får i meg mat - men ellers får jeg ikke til noe.

Ja, vanskelig å glede seg oppi alt dette - for føler ikke jeg får tatt vare på kroppen min i form av trening og god mat - slik fosteret fortjener. Klarer såvidt å komme meg ut i solen...biter tennene sammen og prøver å få til å kanskje gå ut 1 gang daglig. Om fem dager venter jobb igjen, og jeg forstår ikke hvordan det skal gå - men det må jo bare gå, føler jeg :(

Det er bra det kommer noe godt ut av det tilslutt!

JEg tordde postafen skulle fungere, men per nå er det liten virkning. Kjenner jeg blir mer og mer utmattet. Huff - dette høres klagete ut - jeg er egentlig en veldig positiv person, men er så vanskelig å bare ligge her og ha det fælt.

Vi mistet i februar også -så samtidig er jeg redd for å miste denne gangen og.

Håper du blir bedre[emoji173] Jeg var så utrolig heldig med nr1, men nå med nr2 er jeg også utrolig kvalm, brekninger, oppkast og trøtt hele tiden[emoji17] Må nok ta meg en tur til legen selv..

Kan jeg spørre deg når det gikk over? Jeg sliter ikke så mye med oppkast, men er så dårlig at jeg bare er sengeliggende. Samtidig har jeg mulighet for å få en en høyere stilling i etaten hvor jeg arbeider, og trenger virkelig å klare å komme meg på jobb-intervju i neste uke. Etter dette er det tre uker sommerferie - takk gud for det! Men forstår ikke hvordan kan skal klare å gå på jobb, og vil ikke at arbeidsgiver skal vite om grav, da jeg bare er i åttende uke. Og kanskje det er naivt å søke på en høyere stilling nå - men håper jo og tror at kanskje gir deg etter tolv uker?

Hvor langt gikk det da du ble lagt inn på sykehus? Jeg får i meg mat - men ellers får jeg ikke til noe.

Ja, vanskelig å glede seg oppi alt dette - for føler ikke jeg får tatt vare på kroppen min i form av trening og god mat - slik fosteret fortjener. Klarer såvidt å komme meg ut i solen...biter tennene sammen og prøver å få til å kanskje gå ut 1 gang daglig. Om fem dager venter jobb igjen, og jeg forstår ikke hvordan det skal gå - men det må jo bare gå, føler jeg :(

Det er bra det kommer noe godt ut av det tilslutt!

JEg tordde postafen skulle fungere, men per nå er det liten virkning. Kjenner jeg blir mer og mer utmattet. Huff - dette høres klagete ut - jeg er egentlig en veldig positiv person, men er så vanskelig å bare ligge her og ha det fælt.

Vi mistet i februar også -så samtidig er jeg redd for å miste denne gangen og.

Kjenner meg så mye igjen det du skriver ifra første svangerskap. Ville så gjerne, men kroppen nektet.

Mitt råd er å prøve Afipran. Den er "sterkere" enn Prostafen. Og nei, du utsetter ikke babyen for fare. Det viktige nå er å få deg i bedre form.
Jeg ville prøvd å komme meg på det intervjuet. Klarer du det ikke har du i hvert fall forsøkt. Det kommer flere muligheter selv om det kanskje ikke føles slik nett nå.

Og det siste tipset jeg vil skrive er: Senk kravene til deg selv. Ikke press deg ut på tur om du er sliten, spis ting du har lyst på istede for det som kanskje er det beste for deg og baby nå. Bare det kan faktisk hjelpe på kvalmen.
Jeg har hatt utallige dager der jeg har levd på hveteboller og salt chips ;)

Og du? Du er snart over den verste kneika :happy119:happy119:happy119

Hos meg kom kvalmen med en gang jeg testet positivt (3+5) i uke 6 ble den enda verre. Jeg har vært delvis sykemeldt pga det. Jeg er nå 8+5 og har omtrent ikke bært kvalm de siste dagene[emoji4] Håper det fortsetter
Jeg har brekt meg mye og spydd noen få ganger. Jeg har brukt SEA bands, spist sure epler, salte kjeks. Prøvd å spist regelmessig og drukket mye vann det har hjulpet syns jeg.

Hei damer!

Jeg var kanskje litt naiv da jeg ble gravid, siden det er første gang, men hadde aldri trodde det skulle være så tungt. Fra uke 6 til nå uke 8, er å så kvalm at det tar over hele livet. Trøtt, brekker meg, konstant kvalm, trenger mye søvn og fungerer ikke i hverdagen. Føler ikke jeg har vært meg selv på to uker.

Samtidig har jeg en svært krevende jobb, hvor jeg bør komme på jobb - og det siste jeg vil er å bli sykemeldt.

Men med dagene er jeg bare blitt verre og verre. Hadde stor terskel for å begynne på medisin - særlig etter å ha lest på forum. Der sto det ting som at barna ble deformert osv hvis man brukte medisiner - så mye feilinformasjon, men jeg ble veldig redd!

Til slitt kom jeg meg til en svært god og erfaren lege som skal ut Postafan og Afipran - har prøvd førstnevnte. De sa at det var ingen indikasjoner på at dette var skadelig i det hele tatt - og de syntes det var synd med all feilino.

Vet ikke helt om det funker ennå - for er helt vannvittig dårlig, men krysser fingre og tær!

Tror bare det jeg ville si er at hvis dere er så dårlige - ta medisiner og kanskje få det hakket bedre. Det er viktig for barnet at du har det bra og kan ta vare på deg selv, få i deg mat og spise godt.

Og vær kritisk til det du leser på nettet, selv om jeg også finner mye bra i forum, så gjør det også at man kan føle seg veldig dårlig og feil - og det er det siste en vordende mor trenger.

Masse klemmer til andre som har det på samme måte. Tar gjerne i mot tips eller hører hvilke erfaringer dere har med Postafan og Afipran - hvilket som er mest effektivt etc?

Beste hilsen

Jeg skjønner deg veldig godt! Hadde aldri trodd det skulle være slik som dette å være gravid. Er kvalm hele dagen, kaster opp fra 2-12 ganger i tillegg til å brekke meg flere ganger. Blir verre om jeg beveger meg. Postafen har hjulpet litt innimellom, men noen dager er det helt håpløst. Fikk dårlig samvittighet de første gangene jeg tok det, men hadde nok blitt innlagt hvis ikke.

Har vært sykemeldt i 5 uker no, og kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har vært ute av huset. De gangene har resultert i å kaste opp i bilen, i buskene utenfor butikken, osv. Er heldigvis sulten hele tiden, så en del av maten blir sittende, men har gått ned noen kg.

Jeg er nå i uke 11, og venter på at det magisk skal bli bedre i uke 12 som alle sier. Så vi får bare holde ut! [emoji4]

Jeg var kjempe kvalm forrige gang og hadde aldri trodd at jeg kunne bli mer kvalm. Jeg er så kvalm denne gangen :-p helt enormt. Er passert 12 uker, det har blitt bedre,men har hatt noen dager med kvalme igjen nå.. blæh :-p

Hei damer!

Beste hilsen

Du beskriver livet mitt! Jeg er også gravid for første gang og har en meget krevende jobb med tidspunkter og avtaler jeg må være tilgjengelig for. Det er ingen vei utenom! Kvalmen lå og ulmet fra uke 6, men 7+1 slo den ned som lyn og jeg ble helt satt ut. Det har aldri vært oppkast, men jeg har vært så dårlig at jeg kan ikke beskrive det. Jeg ble faktisk litt sint på situasjonen, fordi jeg var så uforberedt på hvor ekstremt kvalm jeg kunne bli. I går lettet det litt, men i dag er det samme greia.

Jeg dro til lege og fikk en resept på kvalmestillende, men fikk beskjed om å bruke det minst mulig - så jeg har ikke turt å ta av det. Jeg kjenner litt på at jeg føler et slags press om å ikke ty til medisin fordi dette "skal" jeg egentlig takle. Samtidig vil jeg aldri bli gravid igjen om dette fortsetter ut svangerskapet, for det er det verste jeg har opplevd

Jeg går i en kvalmedis hele dagen...alt dreier seg om å ligge i forkant av kvalmen og småspise, men all mat jeg tenker på gjør meg kvalm :(

Håper virkelig det letter for alle oss kvalme snart.... jeg er så klar for å begynne å nyte istedet for å grue meg til å lee på meg :P

Jeg var veldig dårlig sist og mye bedre nå! Men det jeg vil si er at selv om du gjerne vil på jobb så lytt til kroppen din! Arb.giver må ikke vite grunn til sykemelding! Det er også viktig at dersom du er syk i ferien din har du krav på ny ferie, og kanskje du trenger litt ekstra nå! Sykemeld deg med god samvittighet og husk at forfremmet kan du bli likevel, det er lov å være syk! [emoji173]️
Masse lykke til og god bedring!

Høres dessverre veldig kjent ut! La selv ut en tråd tidligere denne uken.. var ikke klar over at det skulle være så tøft. Jeg ble hastesendt til lege i slutten av denne uka da jeg ikke engang får i meg nok væske..redd for "lykkeliten" inni der. Jeg ble satt på begge deler, Afipran er rask men kortvarig. Postafen tar lang tid før den virker men sitter litt lenger, men du blir litt sigen i toppen. Ingen av dem tar alt, men det tar nok til at jeg får i meg litt næring og væske. Vi får bare holde ut! Masse lykke til!

Hei dere! Tusen takk for gode råd og deling av erfaringer. Er godt å vite jeg ikke er alene - selv om jeg hadde unnet oss alle en mindre kvalm tid nå!

I dag har jeg hatt en ok morgen - det gir en liten pause. Får leve på den når det slår til igjen!

Har brukt Postafen, men er egentlig veldig kvalm likevel - så nå hr jeg bare kuttet det - merker ingen forskjell.

Prøvde Afipran en dag - men den dagen er den verste jeg har hatt.

Hm..

Er nå sykemeldt i fire dager - deretter ferie som jeg sikkert skal tilbringe som syk...

Ønsker dere alle en god uke videre! :)

Back
Topp