svangerskapskurs...

Lillemumma*KL

Forumet er livet
(Legger den inn her å jeg=)

Heisann...
Er det noen som har noe erfaring fra svangerskaps kurs..? hva foregår?
HVor langt på vei var dere da dere gikk på det?
Jeg skal dit om to uker, synes d er litt tidlig men d var eneste mulighet for meg, og vil så gjerne være med på d=) Alle der er sikkert myyyye større enn meg da...men pytt pytt...=)
Pleier å være gratis dette kuset eller?

klem

Var på svangerskapskurs da jeg fikk nr. 1, og hadde stort utbytte av det. Kurset gikk i august/september, og de som var med fødte alt fra september til februar, så det har ingenting å si at du ikke har kommet så langt.
Men jeg tror disse kursene varierer veldig fra sted til sted, etter som jeg har forstått det fra tidligere tråder her inne.

Hos oss er det veldig bra. Kommunen som arrangerer, og det er helt gratis. Går over 8 eller 10 kvelder. Noen med helsesøster og jordmor (foredrag/info, film og diskusjoner), noen med fysioterapeut (øvelser og pusteteknikker), en med representant fra trygdeetaten (økonomi og rettigheter) og en med omvisning på føden. Ved stor pågang går de førstegangsfødende først, og jeg tror det er maks 10 stk per kurs. Dette var veldig sosialt og vi ble veldig godt kjent. Da alle hadde fått sine små, hadde vi babytreff en gang i måneden til barna var 1,5 til 2 år.

Har hørt om flere steder der kursene koster en del, og noen der det er bare en eller to samlinger. Så du får høre hvilket opplegg de har der du er.

Var på svangerskapskurs her om dagen... veeeldig sent ute jeg da - hadde bare 6 dager igjen tlil UL termin. Men jeg syns det var veldig nyttig, snakket mye om selve fødselen og tiden etter fødsel, kunne spørre JM om forskjellige ting, omvisning på føden og på hotellet, også kunne pappan være med (han følte seg tryggerer etter kurset).
Må si jeg syns det var godt å se omgivelsene hvor jeg skal føde, føler at jeg kan slappe litt mer av...

Dette var i regi av JM på ullevål - de var veldig flinke [:)]

Kostet 800,- for to dager, 500,- for en dag.

Back
Topp