Svangerskapskurs?

Jeg skal på ammekurs og jeg og mannen skal på svangerskapskurs i slutten av mars. Det er jordmoren min som meldte meg på dette, hun spurte første gangen om jeg var interressert i det. Og siden vi venter første man tenkte jeg at det kan være greit :) Det er gratis tilbud som den lokale helsestasjonen har.

Ønsket omvisning på sykehuset/fødeavdelingen, men fikk beskjed at det gjør de ikke lengre, da må man melde seg på svangerskapskurs der og det koster penger... Siden vi skal på kurs på helsestasjonen fant jeg ut at da gjør jeg ikke det i tillegg.

det kan hende det er forskjellig fra plass til plass.. men har ikje hørt om noe tilbud til sv.skapskurs. men trur di har omvisning på sykehuset her.

I forrige svangerskap meldte vi oss på et fødselsforberedende kurs på Ullevål. Det handlet om hvordan fødsler foregår, smertelinding m.m. Etterpå var vi på omvisning.  Jeg trodde vi dro i god tid for vi var der i uke 35, men jeg fødte bare halvannen uke senere.

Sjekk på sykehuset hvor du skal føde eller på nærmeste helsestasjon. De vet om kurs i området.

vi skal på fødselsforberedende kurs i slutten av mars, på Ullevåll.

Skal på kurs midten av mars, på ahus

En får som regel tilbud fra jordmor om å dra på svangerskapskurs/fødselsforberedendekurs, og deretter er det valgfritt om dere ønsker det eller ikke. Noen steder må en selv melde seg på, men jordmor kan gi informasjon om dette hvis en spør. Det arrangeres kurs jevnlig, og de prøver å samle de med omtrent samme termintid i kursene, ca en mnd før termin tror jeg er mest vanlig.

Vi skal i alle fall på svangerskapskurs, mest for at jeg tror at det vil være betrygende for oss som kommende foreldre. Har følelsen av at vi kommer til å føle oss mer sikre og forberedt både på fødsel og barsel ved å delta på et sånt kurs :-)

Jeg har aldri vært på noe slikt, hadde gjerne tatt det første gangen, men da jeg oppdaget at det var kurs man måtte betale for så gadd jeg rett og slett ikke. Gikk bra uten også, bare greit å vite hvor man skal! ;-)

Jeg får sånn ammekurs på helsestasjon hos jordmor. også skal jeg og sambo på fødselsforberedende kurs på ahus i slutten av mars ( det meldte jeg med på til selv) :)

Sist gang var vi en kveld på Ullevål med info og omvisning, ikke noe nytt for min del men veldig nyttig å vite hvor man går inn om man kommer på natta og skal føde.. Kjenner en som ble løpende rundt ute med veer for døra hun var vant å bruke på dagtid var låst om natta.. Hadde med meg mannen på denne info kvelden og han syntes den var veldig bra!

Sist var jeg ikke på noe, men de hadde kun omvisning på fødeavdelingen, ikke no ekurs. Meldte meg på vanngym denne gangen og før hver time så har det vært en halvtime med fødselsforbredelser. Og den siste timen var det omvisning på fødeavdelingen med mye info.
Ellers ser jeg at de har begynt med svangerskapskurs og trening i ett sammen med et treningssenter her. Men det ble for dyrt for meg å bli med på når jeg nettopp har vært på vanngym..

Vi var forrige gang og anbefaler det. Her i Stavanger kan du melde deg på privat (d gjorde vi) eller jordmor. D bestod av 4 kvelder, 3 i kurslokalet og et på sykehuset. Jeg hadde kjempeutbytte av d og anbefaler alle førstegangsfødende et slikt kurs:)

Vi var på fødselsforberedende kurs på torsdag og i går, i regi av jordmor og helsesøster i kommunen. Og i dag skal vi på omvisning på føden :) Både jeg og sambo synes det var et flott og nyttig kurs, men ser ikke for meg at det er noe vi vil gjøre neste gang vi blir gravid.

Back
Topp