Svangerskapskontrollstråd - diskusjon av resultater osv

Smell i bordet med anbefalingene og be om at han ringer sykehuset for videre kontroller.
Jeg er nesten litt sjokkert over Ahus nå. De ville ha meg på første overtidskontroll 28.08. 9(!!!) dager etter termin. Det til tross for at legen min nevnte flere ganger at svangerskapsdiabetesen min gir retningslinjer på overtidskontroll tidligere. Etter litt mas fikk han snakke med noen mer kompetente og fikk flyttet kontrollen fram til 5 dager over i stedet. Doser’n var 18% over i uke 35. Det er jo ikke akkurat godt nok grunnlag til å konkludere med at han ikke er svær nå.
 
Last edited:
Jeg er nesten litt sjokkert over Ahus nå. De ville ha meg på første overtidskontroll 28.08. 9(!!!) dager etter termin. Det til tross for at legen min nevnte flere ganger at svangerskapsdiabetesen min gir retningslinjer på overtidskontroll tidligere. Etter litt mas fikk han snakke med noen mer kompetente og fikk flyttet kontrollen fram til 5 dager over i stedet. Doser’n var 18% over i uke 35. Det er jo ikke akkurat godt nok grunnlag til å konkludere med at han ikke er svær nå.

i alle dager?! jeg har overtidskontroll på ahus dagen etter termin, syns kanskje det var litt tidlig, men det var legen jeg var hos der på fredag som satte opp timen. ville jo absolutt tro at det er en fordel at de får deg inn på en sjekk tidligere enn 9 dager over når de er fullt klar over svangerskapsdiabetesen og at ungen ligger over snittet?
 
Kanskje du må minne dem på dette??
Jeg er nesten litt sjokkert over Ahus nå. De ville ha meg på første overtidskontroll 28.08. 9(!!!) dager etter termin. Det til tross for at legen min nevnte flere ganger at svangerskapsdiabetesen min gir retningslinjer på overtidskontroll tidligere. Etter litt mas fikk han snakke med noen mer kompetente og fikk flyttet kontrollen fram til 5 dager over i stedet. Doser’n var 18% over i uke 35. Det er jo ikke akkurat godt nok grunnlag til å konkludere med at han ikke er svær nå.[/QUOTE]

Sniker fra oktober.. Har selv sv.diabetes, men insulinregulert.. Er sykepleier på nyfødt så er litt over middels interessert i prosedyrer og retningslinjer.. [emoji28][emoji85]
Har funnet frem veileder i fødselshjelp, og selv om dette er en veileder så avviker jo Ahus endel fra det som er anbefalt syntes jeg.. Du skulle vel i det minste hatt en ctg og ul måling for å få estimert vekt og fostervann?
Legger ved linken: http://legeforeningen.no/Fagmed/Nor...i-fodselshjelp-2014/Diabetes-i-svangerskapet/

Masse lykke til..bare å mase og ringe på føden, synd at det må være sånn..men.. [emoji849][emoji173]️
 
Kontroll 40+5
Vekt: + 16kg
Blodtrykk: 126/79
Hb: 12,1 (what? Opp fra 9,7 for 6 uker siden)
Urin: neg
Ødem: 0-1
Leie: Hode/ bevegelig - høyt
Hjerte: 140
SF: 36 cm
 
Sniker fra oktober.. Har selv sv.diabetes, men insulinregulert.. Er sykepleier på nyfødt så er litt over middels interessert i prosedyrer og retningslinjer.. [emoji28][emoji85]
Har funnet frem veileder i fødselshjelp, og selv om dette er en veileder så avviker jo Ahus endel fra det som er anbefalt syntes jeg.. Du skulle vel i det minste hatt en ctg og ul måling for å få estimert vekt og fostervann?
Legger ved linken: http://legeforeningen.no/Fagmed/Nor...i-fodselshjelp-2014/Diabetes-i-svangerskapet/

Masse lykke til..bare å mase og ringe på føden, synd at det må være sånn..men.. [emoji849][emoji173]️
Fikk flyttet fram til 5 dager over. Tenker det går fint. All grunn til å tro at jeg tåler å føde en stor gutt heldigvis, og det virker som om han trives.
 
Sniker fra oktober.. Har selv sv.diabetes, men insulinregulert.. Er sykepleier på nyfødt så er litt over middels interessert i prosedyrer og retningslinjer.. [emoji28][emoji85]
Har funnet frem veileder i fødselshjelp, og selv om dette er en veileder så avviker jo Ahus endel fra det som er anbefalt syntes jeg.. Du skulle vel i det minste hatt en ctg og ul måling for å få estimert vekt og fostervann?
Legger ved linken: http://legeforeningen.no/Fagmed/Nor...i-fodselshjelp-2014/Diabetes-i-svangerskapet/

Masse lykke til..bare å mase og ringe på føden, synd at det må være sånn..men.. [emoji849][emoji173]️
Interessant lesing. Min svangerskapsdiabetes er for så vidt ikke fulgt opp av noen. Verken primærhelsetjeneste eller ved sykehuset. Jeg sleit med å komme under 5,3mmol/l fastende i begynnelsen, så om noen hadde fulgt retningslinjene hadde jeg blitt satt opp til time for å vurdere insulin på grunn av det... Fikk grei kontroll etterhvert da, og ligger nå typisk på 4,6 på morran. Glukosebelastningstesten slo ut på grensa til diabetes 2. Jeg måtte kutte mel helt for å klare verdiene jeg skal ha.
 
Store deler av svangerskapet har jeg bare kjent bevegelser om jeg har holdt henda på høyre side av magen. Morkaka er på venstre foran. Magen min er ikke følsom nok. Henda kjenner mer. Men når det blir treningsøkt nå, så kan jeg tydelig se bevegelser. Magen buler i alle retninger. Slike bevegelser kjenner selv min mage.
Bra det, bulldosern får opp pulsen litt. [emoji23]

Dagens ctg-målinger her viser vel veldig godt hvor lite følsom livmora mi er. Tror halve grunnen til at jeg ble satt igang var at jeg ville UMULIG ha kjent om det var noe gærent. Så det er jeg veldig takknemlig for. [emoji4]

Og jeg har også kunnet kjenne mer med hendene enn magen selv. Og det at jeg ser en fot skyte ut, har ikke vært ensbetydende med at jeg kjenner det.
 
Jeg er nesten litt sjokkert over Ahus nå. De ville ha meg på første overtidskontroll 28.08. 9(!!!) dager etter termin. Det til tross for at legen min nevnte flere ganger at svangerskapsdiabetesen min gir retningslinjer på overtidskontroll tidligere. Etter litt mas fikk han snakke med noen mer kompetente og fikk flyttet kontrollen fram til 5 dager over i stedet. Doser’n var 18% over i uke 35. Det er jo ikke akkurat godt nok grunnlag til å konkludere med at han ikke er svær nå.
Det er det dummeste jeg har hørt. Ikke imponert over Ahus i det hele tatt. Bra du i det minste fikk fremskyndet det litt, men ser ikke problemet med å ta deg inn til en kjapp UL og ctg.
 
Fikk med meg målene på Doser’n fra vekstestimeringen uke 35+4 også i dag. 50%-percentilen i parantes for sammenlikning:
FL: 67 mm (66mm)
BPD: 96 mm (90,3mm)
MAD: 108 mm (99,5mm)
 
Bra det, bulldosern får opp pulsen litt. [emoji23]

Dagens ctg-målinger her viser vel veldig godt hvor lite følsom livmora mi er. Tror halve grunnen til at jeg ble satt igang var at jeg ville UMULIG ha kjent om det var noe gærent. Så det er jeg veldig takknemlig for. [emoji4]

Og jeg har også kunnet kjenne mer med hendene enn magen selv. Og det at jeg ser en fot skyte ut, har ikke vært ensbetydende med at jeg kjenner det.
Det gjelder meg også. Hender jeg ser bevegelser jeg ikke kjenner.
 
Jeg er nesten litt sjokkert over Ahus nå. De ville ha meg på første overtidskontroll 28.08. 9(!!!) dager etter termin. Det til tross for at legen min nevnte flere ganger at svangerskapsdiabetesen min gir retningslinjer på overtidskontroll tidligere. Etter litt mas fikk han snakke med noen mer kompetente og fikk flyttet kontrollen fram til 5 dager over i stedet. Doser’n var 18% over i uke 35. Det er jo ikke akkurat godt nok grunnlag til å konkludere med at han ikke er svær nå.

Jeg er sjokkert med deg! Jammen godt dere fikk igjennom overtidskontroll tidligere, men det er utrolig at det må pushes på den måten når rutinene er helt klare!
 
Jeg er sjokkert med deg! Jammen godt dere fikk igjennom overtidskontroll tidligere, men det er utrolig at det må pushes på den måten når rutinene er helt klare!
Så og si alt rundt svangerskapsdiabetesen min har vært i brudd med rutiner. Den eneste som gjorde som hun skulle var vikaren på fastlege-kontoret da jeg var på første kontroll. Hun var helt nyutdannet, og skulle tilbake til studie-påbygging straks vikariatet var over:)

Fastlegen har fulgt opp i form av å spørre meg om jeg har kontroll. Burde kanskje sett på talla også, og ikke bare stolt på: «Det går stort sett bra.»
 
Så og si alt rundt svangerskapsdiabetesen min har vært i brudd med rutiner. Den eneste som gjorde som hun skulle var vikaren på fastlege-kontoret da jeg var på første kontroll. Hun var helt nyutdannet, og skulle tilbake til studie-påbygging straks vikariatet var over:)

Fastlegen har fulgt opp i form av å spørre meg om jeg har kontroll. Burde kanskje sett på talla også, og ikke bare stolt på: «Det går stort sett bra.»

Så bra det endelig var litt tak i fastlegen din! Blir helt sjokkert over hvor dårlig oppfølging du får i dette svangerskapet. Lurer på om det kan være fordi du havnet skeivt ut fra starten av, og at Ahus da tenker at det ikke er så ille. Men 99% andre i din situasjon ville ikke klart den superstrenge dietten din og stått på medisiner nå. Helt villt at du ikke følges tett som en klegg siste måneden og i hvert fall nå på overtid. Hvis lille har avvik i stor eller liten retning på kontroll (om du kommer så langt da), synes jeg faktisk du du bør skrive en klage for at de har utsatt deg og lille for unødig fare, og for ikke å følge nasjonale retningslinjer.
 
Så bra det endelig var litt tak i fastlegen din! Blir helt sjokkert over hvor dårlig oppfølging du får i dette svangerskapet. Lurer på om det kan være fordi du havnet skeivt ut fra starten av, og at Ahus da tenker at det ikke er så ille. Men 99% andre i din situasjon ville ikke klart den superstrenge dietten din og stått på medisiner nå. Helt villt at du ikke følges tett som en klegg siste måneden og i hvert fall nå på overtid. Hvis lille har avvik i stor eller liten retning på kontroll (om du kommer så langt da), synes jeg faktisk du du bør skrive en klage for at de har utsatt deg og lille for unødig fare, og for ikke å følge nasjonale retningslinjer.
Jeg lurer på om det som sviktet i første omgang var at glukosebelastningstesten ble sendt til Ullevål mens jeg hadde fødeplass på Ahus.
 
Jeg lurer på om det som sviktet i første omgang var at glukosebelastningstesten ble sendt til Ullevål mens jeg hadde fødeplass på Ahus.

Helt sikkert. Så mye fokus det har vært på svskdia med nye retningslinjer hvor gud og hvermann må ta testen, virker det helt meningsløst hvis man kun skal trekke på skuldrene av et positivt testsvar. Da er det direkte misbruk av helseressurser.
 
Helt sikkert. Så mye fokus det har vært på svskdia med nye retningslinjer hvor gud og hvermann må ta testen, virker det helt meningsløst hvis man kun skal trekke på skuldrene av et positivt testsvar. Da er det direkte misbruk av helseressurser.
Jepp. Og en økning fra 4,8 til 10,9 mmol/l er jo ikke et lite positivt utslag heller. Over 11 regnes som diabetes type 2 oppdaget i svangerskapet.
 
Kontroll hos jm på fødepol.
Uke 40+2, termin
Fosterlyd normal
Urin; litt leukosytter
Blodtrykk 134/82
Tilstand nede: 2cm, sentrert og modent men enda litt livmorhals.
Fikk en god stripping, så håper de kynnerene kan få utvikle seg snarest!
 
Skal man normalt ha med urinprøve til overtidskontroll?
 
Overtidskontroll på Ahus, 40+4

Fin ctg, baby virker fornøyd.
UL viste at fostervannet har minsket siden forrige uke, så de syns det var greit å starte prosessen, ettersom det ikke var modent nok til at noe vil skje av seg selv med det første.

Hjemme med ballong nå, legges inn på føden kl 12 i morgen, hvis ikke ballongen kommer ut før.

Kom litt brått på, men glad for å være igang!
 
Back
Topp