• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold mars 18. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Svangerskapskontroller

Måne2

Andre møte med forumet
Jeg har termin 17. desember, og har akkurat rundet 12 uker. Var på min første legekontroll forrige uke (29.mai), og ble ikke satt opp på neste før 31. august. Det er jo 3 måneder til, men legen sa at det var normalt! De fleste steder jeg har lest står det at en skal til kontroll en gang i måneden. Hva er det som er riktig? Hvor ofte går dere? Føler det er lenge med 3 måneder. Hun anbefalte meg også å gå annenhver kontroll til lege og jordmor da jordmor ofte har bedre tid og tar opp litt andre ting enn legen. Men jordmor skal jeg da gå til etter at jeg har vært hos henne i august.Går dere hos både lege og jordmor?

jeg gikk 1 gang pr mnd forige gang noe oftere nå pga. ekstra oppfølging ..men tror en gang i mnd er vanlig ja

Det er nye regler fra i år tror jeg. Om at det er færre kontroller da det ikke er nødvendig.
Flere som praktiserer det... men er nok ikke alle som har kommet inn
i det nye systemet enda. Tror det skal være annenhver mnd...
Jeg skal ha ca hver 3 uke. Grunnet ekstra oppfølging!

Jeg skal på min 2 kontroll i morgen, men grunnen til at jeg har vært en gang før er at jeg har vært så dårlig og trengt sykemelding.
Jeg skal til jordmor om 2 uker...ringte henne og hun synes det var greit å komme i uke 14 første gang. Ellers vet jeg egentlig ikke hva som er normalt eller ikke, er første gang jeg er gravid så alt er veldig nytt! [:)]
Jeg har enda ikke fått innkalling til ordinær UL, skal ta opp dette med legen min i morgen.. får man ikke det før man har søkt om sykehusplass kanskje? jeg har nemlig ikke søkt om det enda....[8|]

Tror du blir innkalt av til UL av det sykehuset du har valgt, så da er vel det grunnen til at du ikke har fått noe. Jeg har akkurat sendt søknad på sykehus og venter spent på innkalling. Det blir jo midt i ferien, og vi som har så mange planer! Håper det går an å forandre dato.

Nye retningslinjer for svangerskapsomsorgen gir et standardprogram på 7 kontroller pluss ultralyd. Første kontroll er i uke 8-12, andre kontroll er ultralyd i uke 17-19 og tredje er i uke 24. Er det noen grunn til at man bør gå oftere, får man det.

Jeg syns det var greit å komme i gang hos jordmor også, så jeg var hos legen da jeg var 9 uker på vei, og skal til jordmor når jeg er 15 uker. Ultralyd akkurat den dagen jeg er 19+0. [:D]

Lege eller jordmor fikser som regel med ultralyd for deg. Men det er på det sykehuset du hører til, så vil du benytte et annet, eller ikke hører til noe sykehus, er det sikkert lurt å høre med legen om det.

Blei litt overrasket over hvor lite kontroller det er jeg og. Var første gang i uke 11. Skal til ultralyd i uke 19. Jordmor i uke 20 og legen igjen i uke 24. Deretter må jeg inn å ta blodprøver i uke 28 og 32 pga at jeg er resus negativ.

Syns det er litt trist. Jeg er jo nå 14 uker på vei og har enda ikke hørt hjertelyden. Får ikke det samme forholdet til dette barnet som jeg føler jeg hadde med førstmann. Var jo mnd høydepunkt det[:D]

Jeg går annenhver gang til lege og jordmor. første timen jeg var til var 21.april. Da var jeg hos jordmor og hun har god tid, informerer og man kan stille masse spørsmål. De har virkelig tid til deg. Så det vil jeg anbefale deg dersom du har mulighet til det. Jeg var andre gang til ultralyd hos lege 24. mai. Fredag 09. juni skal jeg til jordmor igjen. Det er fantastisk og prate med henne. JEg er førstegangsgravid og har ikke vært gjennom dette før, så det føler jeg er betryggende å ha en å kunne prate med og stille spørsmål. Man har jo masse man lurer på, selv om man har fått bøkene og lese i. skal til UL på sykehuset 12 juli.

Back
Topp