Svangerskapskontroller

• Trådstarter Trådstarter Moderator Tonje
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Tonje

Guest
Hvor mange svangerskapskontroller har du vært på og hvordan synes du kontrollene har vært? Varierte du mellom å dra til fastlege og jordmor eller holdt du deg til kun en av de?

3 vanlige hos fastlege, OUL, pluss 4? kontroller på sykehuset så langt er straks 30 uker.

Har ikke tall [emoji33] Hundrevis.. Ekstra oppfølging både hos fastlege og sykehuset gjennom hele svangerskapet pga:
- tvillingsvangerskap (hvor de i starten ikke visste om de delte morkake eller ei, derfor ekstra hyppige kontroller)
- hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme)
- høyt stoffskifte
- glukoseintoleranse
- Rhesus minus med positivt foster
- regelmessig sjekk for jern, blodprosent og B12
- (sykemeldinger)

Kan vel ikke kalle alle for svangerskapskontroller, men det er kontroller ca hver 2-3 uke på sykehuset + de vanlige hos fastlegen. En haug det også [emoji28]

Har vært hver 4. uke hos legen uten om ekstra pga rhesus ÷, men her viste det seg ar gutten i magen også er rhesus ÷ [emoji4] første som er det av 4

Har vært ordentlig på 5 stykker + oul. Og 4-5 andre ul.
Jeg går nå kun til jm på sykehuset.

Mista tellinga her også pga tvilling svangerskap[emoji16] gått annen hver uke på ultralyd siden uke 18 og til jordmor 1 x pr mnd +
Fastlege pga sykmeldinger [emoji5]

Går annenhver til lege og jordmor.
Vært hos legen 3 ganger, jordmor 1 og så får vi oppfølgning på sykehuset der vi får ultralyd. Måler blodstrømmen gjennom årene til og fra morkaken. 3 ganger utenom ordinær ultralyd.

Vært hos jordmor 3 ganger og lege for blodprøver, glukosebelastning og en gang på sykehuset for å få antistoff sprøyte ☺️

Er hos jordmor én gang i måneden og vært på 4 ultralyder (pga at barnet har en vsd). Har også vært inne til fastlege 5-6 pgs uvi og sykmeldinger.

Har mistet tellingen. Er på hyppige kontroller hos overlege grunnet historikk i forrige svangerskap, som gjør dette svangerskapet til et høyrisikosvangerskap.

Har vært på 3 vanlige kontroller pluss 3 ultralyder :)

1 gang hos jordmor, 3 ganger hos legen, ul [emoji28] var ikke så ofte her nei.. [emoji26] uke 30 nå.. [emoji28]

Har vært på 5 kontroller, i tillegg til OUL. Jeg har vel vært annenhver hos lege/jordmor. Legen har jeg kun vært til i forbindelse med blodprøvene i uke 12, vaksine i uke 20, og glukosebelastningstest i uke 24. Ellers har alt vært hos jordmor.

Legen min er kjempehyggelig, og virker kompetent (har bare vært hos henne 3 ganger, siden jeg skiftet til ny lege før jeg ble gravid). Men de som sitter i skranken, og som svarer på telefonen, burde funnet seg en helt annen jobb. Legen har også alltid forferdelig dårlig tid, så jeg får ikke stilt noe særlig med spørsmål, og hun sier at nå er timen over mens jeg fremdeles sitter og lurer på mye. I tillegg har hun ikke tid til å spørre hvordan det går på jobben, osv. Så jeg føler de kontrollene har vært litt dårlige.

Jordmoren er også veldig hyggelig, og hun tar seg god tid. Jeg har aldri blitt "kastet ut" der, hun lar meg spørre om alt jeg trenger. Så nå går jeg til henne så lenge jeg ikke MÅ til legen for tester som ikke jordmor kan utføre.

Har ikke tall [emoji33] Hundrevis.. Ekstra oppfølging både hos fastlege og sykehuset gjennom hele svangerskapet pga:
- tvillingsvangerskap (hvor de i starten ikke visste om de delte morkake eller ei, derfor ekstra hyppige kontroller)
- hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme)
- høyt stoffskifte
- glukoseintoleranse
- Rhesus minus med positivt foster
- regelmessig sjekk for jern, blodprosent og B12
- (sykemeldinger)

Kan vel ikke kalle alle for svangerskapskontroller, men det er kontroller ca hver 2-3 uke på sykehuset + de vanlige hos fastlegen. En haug det også [emoji28]
Oi! Høres ut som det er litt av hvert å følger med på.. Bra du får masse oppfølging iallefall:)

I begynnelse, var hos fastlegen. Men etter OUL, er hos jordmor annen hver uke og lege annen hver uke på sykehuset. Så er på sykehuset hver uke på kontroll.

Har ekstra oppfølging på sykehuset så er vell på kontroll annenhver uke

Back
Topp