Svangerskapskontroller

Lyanna

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
Febbisbebbis'18
Jeg var på første svangerskapskontroll i dag og fikk vite at det er nye retningslinjer i forhold til svangerskapskontroller.

Neste kontroll, utenom OUL ca. i uke 18, er ikke før i uke 24?! Syns det virker veldig lenge til jeg....:eek:
Jeg husker jeg var hos jordmor i uke 16 sist gang, men lurer på om jeg skal gå til privat jordmor denne gangen også for jeg får sikkert ikke komme inn til en ekstra kontroll hos jordmortjenesten i kommunen.
I og med at jeg hadde en MA nylig så syns jeg det er greit med den ekstra kontrollen...

Er det noen andre som skal til en ekstra kontroll i uke 16?
 
Jeg skal til jordmor i uke 16 igjen.
I følge henne skulle jeg visst inn ca hver fjerde uke...
 
Ikke tatt kontakt med jm enda. Men skal man virkelig gå fra uke 12 til 24 uten kontroller?![emoji85] nå tenker jeg sett bort ifra oul
 
Ikke tatt kontakt med jm enda. Men skal man virkelig gå fra uke 12 til 24 uten kontroller?![emoji85] nå tenker jeg sett bort ifra oul
Ja, så lenge en ikke har noe risikosvangerskap så skal en ikke inn før i uke 24 igjen.

Men, det dumme er at fastlegen min er på ferie så jeg var hos en vikarlege og hun kjenner ikke til bakgrunnen min. Kan være fastlegen min hadde bedt meg om å komme til henne igjen...Får ta en telefon når hun er tilbake på jobb.
 
Ojj, såpass. Legen min ønsker helst at jeg skal til kontroll hver måned. Da våre ferier kolliderer med hverandre så har han fikset slik at samboers fastlege kontrollerer (samme legekontor). Jeg vet ikke om det kan ha noe med at jeg har hatt to MA, men synes man skulle fått være på kontroll hver måned
 
Jeg fikk også beskjed om å bestille ny time hos jm etter oul, og dette er en privat jm. Får nok time før hvis jeg ber om det, men ser ikke helt behovet for min del så lenge formen holder seg [emoji4] Jeg kan alltids sende henne en melding hvis jeg lurer på noe, og tenker man like gjerne kan dra til legen en gang mellom hvis man har noen bekymringer[emoji4]
 
Stemmer med uke 24 ja. Men jeg fikk ny time om 4 uker, vil da være 14+2 ca, siden jeg har risikosvangerskap
 
Jeg har allerede vært hos fastlegen to ganger (er nå uke 12+6). Skal til jordmor om to uker, og tilbake til fastlege om tre uker for å ta de blodprøvene. Hun er på ferie nå så får ikke tatt de før uke 15 ca. Fastlegen min har bedt meg sette opp timer så ofte jeg ønsker og har behov, og avsluttet begge timene med "ikke vær redd eller beskjeden for å bestille en legetime i mellomtiden hvis det er noe du har på hjertet. Kom heller til meg med spm enn å bruke diverse forum!" ([emoji23][emoji23]).
 
Jeg tenker også at jeg bestiller en ekstra time hos legen i uke 16. Fikk nettopp beskjed om at jeg måtte ta jern i 2-4 uker og så komme inn og sjekke så det passer jo fint [emoji4]
 
Sniker fra desember.

Jeg var hos lege i uke 12, JM i uke 16, OUL i uke 19/20 og har ikke neste kontroll hos JM før uke 24. Det er visst hver 4. uke og i disse ukene som er standard frem til uke 38.
 
Fortsatt ikke vært hos lege. Skal bestille time hos jordmor etterhvert. Pga at det er mer praktisk når ungene har begynt på skolen igjen, Så blir det sikkert ikke time før 14+2. Gikk fint å vente med blodprøvene til det ifølge jordmor. Så er det OUL. Har ikke hatt TUL heller da. Men vet det er liv i magen da jeg har funnet hjertelyden selv.
 
Jeg har allerede vært hos fastlegen to ganger (er nå uke 12+6). Skal til jordmor om to uker, og tilbake til fastlege om tre uker for å ta de blodprøvene. Hun er på ferie nå så får ikke tatt de før uke 15 ca. Fastlegen min har bedt meg sette opp timer så ofte jeg ønsker og har behov, og avsluttet begge timene med "ikke vær redd eller beskjeden for å bestille en legetime i mellomtiden hvis det er noe du har på hjertet. Kom heller til meg med spm enn å bruke diverse forum!" ([emoji23][emoji23]).
I grunnen ett godt råd når det gjelder medisinske spørsmål. Men ett forum er heldigvis så utrolig mye mer enn det :)
 
Jeg var på første kontroll i uke 10 (fikk ikke ta blodprøver så skal inn å gjøre det om et par uker), oul i uke 19 og neste kontroll uke 24. Føler ikke behov for flere kontroller så lenge formen er fin og prøvene greie :)
 
Så, fikk innkalling/time hos jordmor i uke 18.....ikke 24.....jaja [emoji12]
 
Jeg fikk samme beskjed, de sa det var pga jeg er andregangs da.. syns likevel det var veldig lenge å gå uten kontroll [emoji33] har vært hos lege nå i uke 12 så nå er ikke neste kontroll før 16 oktober, utenom oul da [emoji849]
 
Jeg skal til legen i uke 12 og jordmor satte meg opp på time i uke 16 da jeg ringte for å bestille time. Har ikke risikosvangerskap. Rart de gjør forskjell om de retningslinjene skal gjelde hele Norge. Virker fryktelig lenge å gå fra uke 12 til uke 24 uten time til lege/jordmor. Men er vel kanskje mulig å spørre om å få time uansett om man ønsker det?
 
Back
Topp