Svangerskapskontroller

Marlen1989

Blir kjent med forumet
Hei. Er ikke så aktiv her inne, men titter innom fra tid til annen. Har et spørsmål jeg håper noen av der kan svare meg på .. Jeg er gravid i uke 22, med barn nr 3. Og jeg må si at ting har jammen meg forandret seg de siste 4 årene fra jeg gikk gravid sist. Og da tenker jeg spesielt på antall kontroller man får som gravid. Altså mangelen.... Men kanskje dette bare er min menig og mitt behov ? Jeg har per dags dato vært på 2, først i uke 13, fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å komme før !?!? Med de to andre var jeg i uke 8 første gangen. Den andre var ordinær ultralyd i uke 19. Har ikke bestilt tid for ny time. Føler meg vell egentlig litt avvist på legekontoret. der jeg blir møtt med at enn ikke treger å komme på kontroller hele tiden osv.men for min del handler kontrollene om en kjapp tur innom for å sjekke at alt er OK med babyen og meg. Trenger ikke de store konsultasjonene. Toppen 5 min, rett inn kjapt ut. Men med en graviditet følger som dere sikkert vet mange følelser, kanskje jeg overreagerer når jeg føler meg avvist ? Ble et langt innlegg dette... del gjerne deres erfaringer og tanker :-)

Venter min første så har ikke noe å sammenligne med, men er også litt overrasket over oppfølginga. Virker som en må passe veldig på selv. Hos legen har jeg bare vært én gang, jm har vært flink til å sette opp oppfølgingstimer, har neste time om noen uker til. Men føler det har vært ganske lenge mellom hver kontroll :p men vet jo ikke helt hva som er normalt da

Synes det er oppfølging i hytt og gevær jeg, men det er nok fordi jeg har et risikosvangerskap. Dog er det stort sett jeg selv som tar initiativ til kontroller, og opplever dette som fint. Det skal være frivillig med oppfølgingen, og da synes jeg det er rett og rimelig at man tar ansvaret selv.
Om man ønsker normale kontroller er det vel jordmor som skal gjøre dette? Legene har som oftest fulle lister og dårlig med tid til å følge opp friske gravide, og jeg synes det er fint at de prioriterer å hjelpe syke folk, som jo er jobben deres. Jordmødre er spesialister i faget, og kan nok uansett mye mer om både svangerskap og barn enn hva den allmenne legen gjør :)

Det er vel kanskje litt sånn at så lenge man er frisk så ser ikke legen behovet mange konsultasjoner? Kanskje spesielt siden dette er din 3? Ville gått til jordmor hvis du har behov for å prate, legen er som B-gjengen skriver mer til nytte for de som er sjuke.

Men, jeg kan forstå følelsene dine, og legekontoret høres ikke hyggelig ut!

Tror det kommer veldig an på legen og jm også. Fastlegen min setter alltid opp ny time når vi er ferdig, får gjerne 4 uker mellom hver gang. Jm har jeg ikke kontaktet ennå, men hun første gjorde det samme, så falt liksom aldri ut

Men stemmer at de nå nesten ikke tar inn før uke 12. Eller klart man kan dra til legen før, men min ville helst vente til da, for det er da de kjører første runde med tester og fyller ut papir :)

Har vært på 4 kontroller så langt. Blir fulgt opp ekstra denne gangen

Jeg har kontroller ganske ofte. Jeg går sånn ca annenhver gang til jm/lege, men måtte selvsagt ringe og ordne det selv første gangen. Gjorde det i 2012 også, og da var det lang ventetid hos jm, så jeg ringte tidlig denne gangen. Men så fikk jeg en ny jm og hun er ny i stillingen (jobber kun 50%, for jobber 50% på en fødeavdeling også fortsatt), så hun har masse ledig, så da har hun tatt iniativ til å ta meg inn litt kortere enn det som er "malen", og det synes jeg er helt ok. Noen timer er korte, noen tar litt lenger tid. Legen mumler noe i det jeg går ut "da passer det at jeg ser deg igjen da og da", også må jeg bestille time i luka. Men legen min har tid til å snakke også, så han er nesten alltid forsinka. Men det gjør meg i grunn ingenting.

Ring til jm i kommunen din og be om time, så får du snakket litt :)

Risikosvangerskap, så er hos legrn oftere enn normalt, gjerne 1 gang i uken. Pluss privat gyn 3 ganger og jordmor.

Jeg har vært hos jordmor en gang (uke 9) og en gang til rutineultralyd. Hadde egentlig tenkt til kun å gå til jordmor, men da jeg var hos fastlegen forrige uke i forbindelse med noe annet, fortalte hun at jeg egentlig skulle gått til kontroll hver fjerde uke, så da fikk jeg full runde med sjekk der.

Jordmor har ikke satt opp time til meg før 21. juni igjen, som er i uke 24, så jeg er glad legen min hadde tid til å sjekke ut alt.

Har følt meg ganske bra gjennom hele svangerskapet så langt, så har ikke følt et veldig sterkt behov for flere kontroller, selv om jeg har tenkt at det kunne være fint for egen trygghet innimellom. Er førstegangs, så det er nok av symptomer og vondter som googles.

Ordinære sv.kontroller (i Trondheim iallefall) er uke 12,24,28,32,34,36,38. Pluss oul uke 18-isj.
Eg må bestille/ta initiativ til avtale selv for alle (unntatt oul), men er blitt ønsket velkommen innom til både lege og jm ved behov for ekstra kontroll.

Venter også nr 3, er 6 år siden forrige, så jeg skjønner hva du mener.

Jeg har vært endel hos legen pga sykemelding, de to siste gangene har jeg fått full kontroll (bt, urin, hb, lytte på hjerteslag). Jm var jeg sist hos i uke 12-13. Skal tilbake i uke 24, men fikk beskjed om å ta kontakt om det var behov før. Som det er nevnt tidligere tror jeg det er satt opp et minimum av kontroller, så må man ta kontakt om det er behov for mer oppfølging. Å gå fra uke 12 til 24 uten sjekk av urin eller hb synes jeg er lenge. Men det kan man jo ofte få gjort uten time på legekontoret.

Skjønner du har et dårlig legekontor, jeg ville tatt kontakt med jordmor om du kjenner et beh

Syns det er litt lenge mellom hver gang, men skjønner jo det på en måte. Så lenge alt ser bra ut, så er det vel ikke behov å ses så ofte.. Så får jm og lege kapasitet til de som trenger hyppigere kontroller av div. årsaker.. :)

Hei. Er ikke så aktiv her inne, men titter innom fra tid til annen. Har et spørsmål jeg håper noen av der kan svare meg på .. Jeg er gravid i uke 22, med barn nr 3. Og jeg må si at ting har jammen meg forandret seg de siste 4 årene fra jeg gikk gravid sist. Og da tenker jeg spesielt på antall kontroller man får som gravid. Altså mangelen.... Men kanskje dette bare er min menig og mitt behov ? Jeg har per dags dato vært på 2, først i uke 13, fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å komme før !?!? Med de to andre var jeg i uke 8 første gangen. Den andre var ordinær ultralyd i uke 19. Har ikke bestilt tid for ny time. Føler meg vell egentlig litt avvist på legekontoret. der jeg blir møtt med at enn ikke treger å komme på kontroller hele tiden osv.men for min del handler kontrollene om en kjapp tur innom for å sjekke at alt er OK med babyen og meg. Trenger ikke de store konsultasjonene. Toppen 5 min, rett inn kjapt ut. Men med en graviditet følger som dere sikkert vet mange følelser, kanskje jeg overreagerer når jeg føler meg avvist ? Ble et langt innlegg dette... del gjerne deres erfaringer og tanker :)
Legen min er veldig forståelsesfull og imøtekommende, men har likevel en "legeinnstilling" til svangerskap. Ingen behov for flere kontroller før uke 24, hvis ikke det skulle oppstå noe medisisnk.
Jordmor derimot, fikk jeg time til ganske raskt, "kun" på grunn av bekymring for at jeg rett og slett ikke vet hvordan jeg føler det i forhold til kommende fødsel :P Jeg fikk faktisk en god klokkeitme hos henne, hvor vi bare pratet og prøvde å nøste opp i ting. Dit var det bare å ringe hvis det skulle være noe, om så i forhold til babyen eller meg selv :)

Jeg venter også min tredje, og tidligere erfaringer har også vist at jordmødre er mer forståelsesfulle for disse "ekstra" kontrollene, og setter mer pris på at vi ønsker dem :P

Hadde ikke så ofte kontroller sist, hadde 3 timer før uke 30 og den eine var oul. Nå har eg vært hos jm 3 ganger, oul og tlf time med lege. Siden første time var i uke 11 kunne eg ikke ta blodprøver og jm syntes eg kunne komme innom for ein sjekk før eg tok prøvene og da ble hun i tvil om det bara var ein eller om det var meg i bakgrunnen når hun brukte doppleren. Var litt av ett øyeblikk [emoji23] fikk ny time etter oul ifall det var 2, bara ein[emoji4] føler meg utruligt godt ivaretattt av ei kjempe koseligge jm [emoji4]

Jeg synes det er passe med kontroller, men at det er lenge å vente til uke 12 første gangen, og at det kanskje burde vært en kontroll utenom oul mellom uke 12 og uke 24. Jeg fikk sneket inn en jm-kontroll i uke 18 :)

Var også mye hyppigere på kontroll med mine nåværende barn (10 og 6 år siden). Da mener jeg der var en gang i mnd fra første kontroll i uke 8.

Virker som de vil ha færre kontroller for å slippe å bruke for mye tid på de som mister før uke 12.... får jeg følelsen av.

Back
Topp