Svangerskapskontroller

Lillemy1980

Flørter med forumet
Hvor ofte går dere til kontroll hos jordmor og hva skjer der? Når skrives mann inn? Jeg spurte legen i går men hun sa at vi skulle få meg over kneika nå i første hand. Men ikke noe om når jeg får papirer og greier... skjønner ingenting jeg

Jeg har allerede vært hos legen 2 ganger, og gjør akkurat det samme dem gjør på dem første kontrollene. Jeg får ekstra oppfølging da jeg mistet 2 ganger tidligere. Skal til legen for tredje gang på fredag.

Jeg har ikke vært hos lege eller jordmor enda. skal til legen den 14, men kunne ventet litt, må tilbake etter uke 12 og ta blodprøve.

Skal til jordmor den 4 januar, de vil ha gravide inn tidlig her, ett nytt prosjekt. Egentlig vært man med å gå til jordmor etter oul.

Tror ikke du får helsekortet før første svangerskspskontroll rundt uke 12 :) det er da man tar første blodprøve, urinprøve, bt og vekt. Kan dra til legen før den første svskapskontrollen med svangerskapsrelaterte ting, men tror de er ganske strenge på at den første kontrollen ikke skal være før uke 12. Iallefall er de det her :)

Bestilte meg legetime når jeg var i uke 6. Fikk da tatt blodprøver slik at jeg fikk vite for sikkert at det ikke var noe jeg manglet. Veldig betryggende. Ble da også skrevet inn og fikk helsekort for gravide.

Har hatt et par telefoner med legen i ettertid bare for råd. Avtalte også at jeg skulle få henvisning til ultralyd i uke 50 eller 51 på sykehuset. Bare for at jeg vil sjekke at alt er ok.

Last edited:
Man pleier gå etter uke 12 de fleste steder, første gang. Deretter er det vel ca månedlige kontroller tror jeg, eller litt sjeldnere. Spørs litt på behov også, og hva man selv vil. Her kan man få kontroll tidlig om man vil
Jeg har fått time hos legen, bad om tidlig kontroll. Blir faktisk så tidlig som 7+3..[emoji14]

Var hos legen i uke 7+ noe, pga kvalmen, men fikk papirene fyllt ut likevel, og svangerskapet bekreftet osv. Så blir det skikkelig kontroll i uke 12. Her begynner vi med jordmor timer fra uke 16. Så er det annenhver gang lege/jordmor etter det :)

Sist bestilte jeg time hos jm tidlig pga lang ventetid, men legen vet sikkert hvordan det er i din kommune så da er det ingenting i veien for å vente. Hos oss gir heller ikke jm ut helsekort, så en må ta kontrollen der etter den første hos fastlegen. Har hørt at det praktiseres ulikt andre steder. Vanligvis har jm færre tester enn fastlegen, men setter av mer tid til samtale.

Jeg har allerede vært hos legen 2 ganger, og gjør akkurat det samme dem gjør på dem første kontrollene. Jeg får ekstra oppfølging da jeg mistet 2 ganger tidligere. Skal til legen for tredje gang på fredag.
Jeg er utredet for habituell abort da men skal ikke tilbake før uke 10 på tul igjen. Syns ikke de er så flinke på å ta meg på alvor ettersom jeg både har stoffskifteproblemer og nyresykdom

Jeg var hos legen i går fordi jeg hadde så mange spørsmål. Fikk da time til første svangerskapskontroll rett før jul, er da i uke 11.

Jeg var på første kontroll hos lege idag (10+4), men kunne også godt ventet litt. Må tilbake om 2 uker for at ta blodprøve. Men fikk vite at HCG nivået var bra i hvert fall så heeelt bortkasta var det ju ikke :P :D

Eg skal til jordmor 20.des, da er eg 12+3. Her kan me velge om me går berre til jormdor eller både jordmor og lege. Eg velger jordmor siden eg har hatt normale svangerskap til nå :)

Ringte legekontoret tidligere i dag fordi jeg har en rygg som ikke oppfører seg helt. Spurte da også om time til første svangerskapskontroll, sekretæren sa at det ikke var før i uke 12, men jeg kunne høre hva legen mente om jeg får i morgen (bare akutt timer igjen, og da måtte jeg ringe i morgen tidlig)

Back
Topp