svangerskapskontroller lege/jordmor

Kaprifol

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg var på første kontroll i uke 10 +1 hos lege (16.desember), da det var lang ventetid hos jordmor. Timen hos jordmor er fremdeles ikke avbestilt, (allerede neste uke). Er det noen restriksjoner på om jeg fortsatt kan gå til den oppsatte timen? Blir de "sure" da, når første kontroll allerede er unnagjort hos lege?

Hei!

Jeg var på første kontroll i uke 10 +1 hos lege (16.desember), da det var lang ventetid hos jordmor. Timen hos jordmor er fremdeles ikke avbestilt, (allerede neste uke). Er det noen restriksjoner på om jeg fortsatt kan gå til den oppsatte timen? Blir de "sure" da, når første kontroll allerede er unnagjort hos lege?

Nei det kan jeg ikke forstå. Med førstemann var jeg hos lege i uke 11 og tok første svangerskapskontroll og jordmor i uke 16. Gikk deretter resten hos jordmor :) det var vanlig i min kommune da. Nå bor jeg et annet sted og har hatt time hos jordmor i uke 11, og skal ha ny nå i uke 22. Har ikke hatt noe i mellom (utenom OUL) men har ikke samme behovet nå som sist :)

Jeg er hos lege og jordmor annhver uke, så en time hos hver av de! De følger opp ulike ting!

Men jeg var hos legen å tok blodprøver, urinprøve, diverse målinger og fikk helsekort der.. også tok jordmor bt, urinprøve, fylte ut mer på helsekortet og en lengre samtale med meg!
Både jordmoren min og legen er veldig på at jeg må velge selv om jeg ønsker å følges opp av begge, en eller hva jeg ønsker utifra om jeg føler det er mye osv!
Følges vel og merke opp ganske ofte på sykehuset, 1-2timer i mnd...:) sånn at jeg har enten legetime, jordmortime eller time på sykehuset hver uke:)

Ingen restriksjoner.
Her har jordmor og legene en slags enighet om hvem man skal gå til når (ca annen hver gang, tror jeg det var), men jeg har endt opp med å gå bare hos jordmor. Har ikke vært hos legen siden første time i uke åtte (utover blodprøver og glukosebelastning, men da har jeg ikke hatt time hos selve legen). Ble slik fordi jeg rett og slett oppfattet legen uinteressert.

Du bestemmer selv hvor du vil følges opp. Noen velger annenhver gang andre kun hos jordmor. Jeg har blitt fulgt opp av jordmor i kommunen og lege på sykehuset ved behov (risikosvangerskap)

Jeg gikk til både lege og jordmor i de to første svangerskapene mine. Denne gangen har jeg kun gått til lege, dette kun pga at det er mest praktisk. Jeg har jo også født to ganger før og føler ikke behov for å snakke med jordmor

De blir nok ikke sure, nei. På min helsestasjon ville de helst ha gravide inn så tidlig som mulig, men blodprøvene måtte jeg jo ta hos fastlegen. Så da hadde jeg første jordmortime veldig tett på første kontrollen hos legen i uke 12.

Du skal få kontroller så ofte du trenger/ønsker, så ingen som blir sure om du har flere enn de 8 som er "standard". Jeg hadde flere i mitt første svangerskap. Denne gangen har jeg bare hatt de som er standard, altså uke 12, oul uke 18, uke 24 (glukosetest), uke 32, og både legen og jordmoren kommentert at oi, du har jo nesten ikke vært til kontroller.. Så da ser det jo ut til at det er vanligere at man har oftere kontroller enn at man bare har de som står listet opp som standard.

Jeg foretrakk både første gang og denne gangen å gå til jordmor med mindre det var noe som måtte tas hos legen, som blodprøver og glukosetest. Legen min er kjempehyggelig, men har det alltid forferdelig travelt, så man blir omtrent skuflet ut, og får ikke tid til å prate noe særlig. Jordmødrene på helsestasjonen har derimot alltid tatt seg god tid til prating.

Takk for svar! Greit å vite at om man går en gang ekstra er det ingen som plutselig vil si man utnytter systemet :)
Jeg er førstegangsgravid og opplevde nok telefonsamtalen til helsestasjonen litt brysk, mens de på legekontoret (og legen) var superhyggelige. Men jeg tror jordmoren jeg skal til har mye erfaring og et godt rykte :)

Jeg tenker begge deler. Har vært hos fastlegen allerede, men er jevnlig hos han pga av andre helseplager og fint å gå til han og få oppfølging ang min kroniske sykdom og graviditeten, skal også starte å gå til jordmor nå. Da de er eksperter på huleboeren i magen. Håper jeg får med meg det beste fra alle, selv om det blir litt «kaos» i uke 12 med både jordmortime legetime og tidlig ultralyd.

Jeg til både lege og jordmor i deler av svangerskapet, mest til jordmor og lege i en periode når jeg hadde behov for det:)

Back
Topp