Svangerskapskontroller - lege eller jordmor?

Hardusett

Forelsket i forumet
Høsthjerter 2017
Når dere gjennomfører svangerskapskontroller, går dere til lege eller jordmor?
Tok dere kontakt med jordmor selv?
Dere som går til legen, bestiller dere kontrollene selv eller blir dere innkalt? (samme spørsmål om dere også går til jordmor)
Hvordan bestiller man evt. jordmor? :P

Er så usikker på hele opplegget. Har alltid bestilt time selv de tre gangene jeg har vært inn - bortsett fra OUL som kom som brev i posten. Siste jeg bestilte var for uke 26, bare for å konstantere termin slik at jeg kunne sende inn til NAV:

Ser at jeg burde ta sånn glukosebelastinings-test, men må jeg si ifra når jeg bestiller neste time? Ser det står dette burde gjøres mellom uke 24-28 - er nå 29+2.

Når dere gjennomfører svangerskapskontroller, går dere til lege eller jordmor?
Tok dere kontakt med jordmor selv?
Dere som går til legen, bestiller dere kontrollene selv eller blir dere innkalt? (samme spørsmål om dere også går til jordmor)
Hvordan bestiller man evt. jordmor? [emoji14]

Er så usikker på hele opplegget. Har alltid bestilt time selv de tre gangene jeg har vært inn - bortsett fra OUL som kom som brev i posten. Siste jeg bestilte var for uke 26, bare for å konstantere termin slik at jeg kunne sende inn til NAV:

Ser at jeg burde ta sånn glukosebelastinings-test, men må jeg si ifra når jeg bestiller neste time? Ser det står dette burde gjøres mellom uke 24-28 - er nå 29+2.
Jeg gikk uke 12 og 28 til fastlegen. Uke 24 var jeg hos jordmor og det var hun som rekvirerte glukosebelastning. Den du var hos i uke 24 skulle ha rekvirert dersom du oppfylte kriteriene.
Tror jeg tar resten av kontrollene hos jordmor hvis det ikke er noen spesielle blodprøver som skal tas. Man bestiller time selv. Når du skal til jordmor ringer du helsestasjonen i kommunen/bydel. Det er ofte lang ventetid spesielt i byene så bestill med en gang.

Jeg har gått til begge deler, litt annenhver gang.
Jordmor ringte jeg selv og fikk time. Lege ringte jeg og så jeg var gravid og hvor langt jeg var på vei så satt de opp kontroll time.

Ellers har jeg gått litt etter behov. Fått mer det medisinske unna, prøver osv. hos lege så klart og mer prat med JM.

Jeg var hos jm i uke 13, og 28. Skal til henne nå igjen i uke 32. Men det blir siste gang. For hun skal slutte.. Så jeg blir å ha resterende kontroller på sykehuset når jeg er der..
Jeg bestilte time hos jm første gangen. Og så har hun satt opp timer til neste kontroll når jeg er der..
Hos legen har jeg måtte bestille hver gang selv.

Rinte selv og bestilte begge steder første gang. Har avtalt når neste skal være før jeg drar derfra og bestilit i luka(hos legen, jm gjør selv). Oul kommer fra sykehus fordi lege/jm har sendt henvisning dit. Ingenting "skjer av segselv" i helsenorge.

Vært med jordmor 3 ganger og lege 2 ganger.. Føler jeg får samme oppfølging med begge to.
Denne uken skal jeg til kontroll med en vikarlege siden jordmoren er på ferie.

Jeg har vært hos fastlegen hele tiden, fortsatt ikke vært hos en jordmor

Første svangerskap gikk jeg både til lege og JM. Denne gangen går jeg bare til legen, hun setter meg opp for ny kontroll ved slutten av hver time:)
Jordmor kontaktet jeg selv. Legen spurte denne gangen også om jeg ville til JM, men jeg sa jeg prøver uten.
Ift f.eks. symfysemål lærte jeg sist at det beste for meg er at jeg blir målt av samme person hver gang for å unngå feilmål/annerledes teknikk:)

Jeg var hos legen for den første kontrollen. Måtte ta noen blodprøver etc. Etter det har alle mine svamgerskapskontroller vært hos jordmor.

Det er kun dersom jeg trenger en blodprøve el.l at jeg går til legen. Da er det jordmor som sier i fra om at jeg skal gå til legen for en ekstra sjekk.

Jeg valgte å gå til jordmor fordi jeg har bedre kjemi med henne. Og fordi jeg pr nå ikke har hatt behov for oppfølging av lege i svangerskapet.

Går til lege og jordmor samt ekstra kontroller til jordmor og fødselslege ved sykehuset.

Første time hos lege og jordmor ordnet jeg selv, alt etter det har blitt bestemt av lege/jordmor.

Back
Topp