Svangerskapskontroller: jordmor eller fastlege?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Camilla
  • Opprettet Opprettet
Gått kun til lege med de 4 andre... men etter å ha byttet fastlege før dette svangerskapet og funnet ut at han er en ufølsom mannemann når det kommer til svangerskap, blir det oppfølging hos jordmor :happy:

Heller mot kun lege. Synes hun er veldig grei, og føler ikke noe kjempebehov for å snakke i timesvis med jordmor. Jeg er jo definitivt mest nervøs disse 12 første ukene, og det er ingenting en jordmor kan gjøre med det. Kanskje jeg tar en time eller to med jordmor når fødsel nærmer seg, men i starten tror jeg det kun blir lege :)

Skal til begge :shy:

Blir lege første timen, har en del spm ang medisiner jeg går på og stoffskiftet mitt. Hadde også vannkopper i starten av desember, så skal forhøre meg litt rundt det.
Ellers planlegger jeg en time hos jordmor etter det, for å se hvordan hun er. Mulig jeg bytter litt på, da jeg er veldig fornøyd med fastlegen min.

Likte så godt jordmora vi hadde sist, så kommer til å dra til henne igjen denne gangen! Skal bestille time etter tul neste uke, gleder meg!:)

Gikk litt annenhver med nr 1. Med nr 2 ble det mest lege fordi jordmor var sykmeldt nesten hele svangerskapet. Får se hva det blir nå. Men må ha minst en time hos jordmor. Ikke klart å amme mine to barn, men etter ammeslutt på nr 2 kom sykehuset med ett forslag og jeg vil gjerne finne ut av det nå så jeg kan amme. Er straks 3 år siden jeg hørte det så husker ikke hva de sa.

Skal følges opp av jordmor på sykehuset siden vi skal forebygge fødselsdepresjon denne gangen. Hadde til og med samtaler før jeg ble gravid. I tillegg skal jeg til privatgynekolog i uke 22, og kanskje senere hvis ikke sykehusets leger overtar.
Jeg er imponert over hvor fint helsevesenet og svangerskapsomsorgen kan fungere når man trenger hjelp. ( Jobber selv i helsevesenet).

Skal følges opp av jordmor på sykehuset siden vi skal forebygge fødselsdepresjon denne gangen. Hadde til og med samtaler før jeg ble gravid. I tillegg skal jeg til privatgynekolog i uke 22, og kanskje senere hvis ikke sykehusets leger overtar.
Jeg er imponert over hvor fint helsevesenet og svangerskapsomsorgen kan fungere når man trenger hjelp. ( Jobber selv i helsevesenet).
Så bra du blir fulgt godt opp! Hvordan forebygger dere mot fødselsdepresjon? Er det med samtaler? :)

Må bare spørr ;) men hvorfor ligger dere moderatorer ut så mange tråder vi allerede har? F.eks cravings, blir gutt eller jente, denne tråden? :cat:
Info linker osv kan dere vel ligge inni eksisterende tråder med samme tema? Så blir det litt lettere å holde «tråden» i trådene :angelic::)
Ha en super helg ;)

Så bra du blir fulgt godt opp! Hvordan forebygger dere mot fødselsdepresjon? Er det med samtaler? :)

Etter å ha vært hos gynekolog og lagt kortene på bordet, ble jeg henvist JM på sykehuset for samtale før graviditet.
I denne første samtalen fikk vi pratet ut om det meste jeg hadde opplevd, og vi gikk igjennom partogrammet ordentlig.( Altså fødselsforløpet i sin helhet). Neste time var etter at jeg ble gravid, og da med mannen til stede. Vi snakket mye om forrige gang, gikk igjennom partogrammet enda en gang, og har avtaler frem til fødsel. Jeg skal følges opp tett og få utarbeidet et omfattende
ønskebrev.
Intensjonen er jo å få bearbeidet årsaken til fødseldepresjon, samt forebygge at det som utløste depresjonen skjer igjen.
Vi føler oss veldig trygge på at vi får god hjelp.
Det er mulighet for å hente inn psykolog også når man er i et slikt opplegg, men det blir ikke nødvendig.

Jeg har første time hos jordmor i uke 10. Så får jeg vel da det derfra. Sist var det mest JM, men lege innimellom:happy:

Etter å ha vært hos gynekolog og lagt kortene på bordet, ble jeg henvist JM på sykehuset for samtale før graviditet.
I denne første samtalen fikk vi pratet ut om det meste jeg hadde opplevd, og vi gikk igjennom partogrammet ordentlig.( Altså fødselsforløpet i sin helhet). Neste time var etter at jeg ble gravid, og da med mannen til stede. Vi snakket mye om forrige gang, gikk igjennom partogrammet enda en gang, og har avtaler frem til fødsel. Jeg skal følges opp tett og få utarbeidet et omfattende
ønskebrev.
Intensjonen er jo å få bearbeidet årsaken til fødseldepresjon, samt forebygge at det som utløste depresjonen skjer igjen.
Vi føler oss veldig trygge på at vi får god hjelp.
Det er mulighet for å hente inn psykolog også når man er i et slikt opplegg, men det blir ikke nødvendig.
Det høres jo kjempe bra ut! Bra du turte å legge kortene på bordet :)

Back
Topp