Svangerskapskontroller i arbeidstiden

Ikke i bruk

Forumet er livet
Som gravid har du rett til å gå til svangerskapskontroll. Men har du rett til å få fri fra jobb, og hva med lønn?

Les advokatbloggen her

Skal du ta deg fri fra jobb for å gå på kontroller? Eller hvordan løser du dette?

Jeg jobber skift, så prøver å legge slikt tidlig på dag ved seinvakt, eller på slutten av ei tidligvakt.

I firmaet jeg jobber i har vi rett på fri med lønn for å få til legen. Veldig greit nå når det blir litt kontroller fremover [emoji4]

Jeg prøvde å legge neste legekontroll til en fridag, men dette ble endret rett etterpå igjen, men jeg bytter ikke den timen, men det håper jeg sjefen forstår, alt annet prøver jeg å legge utenom :)

Jeg har såpass lang reisevei fra jobb til lege/jordmor at det ikke er mulig å få til kontrollene utenom ordinær arbeidstid, men det har aldri vært noe problem å få fri til sånt på arbeidsplassen min, de stiller aldri spørsmål ved det. Jeg er dessuten så sjelden borte fra jobb ellers at det har jeg null dårlig samvittighet for. Sjefen min foreslo til og med på eget initiativ å ta en hel dag fri for å dra på OUL (tok det som velferdspermisjon).

Jeg har ikke snakket med sjefen om det, men jeg jobber i en nabokommune med over 1 time reiseveg. Kontrollene blir jo i hjemkommunen, men mulig vi kan løse det med hjemmekontor eller lignende.

Back
Topp