Svangerskapskontroller i arbeidstiden

Ikke i bruk

Forumet er livet
Som gravid har du rett til å gå til svangerskapskontroll. Men har du rett til å få fri fra jobb, og hva med lønn?

Les advokatbloggen her

Tar du deg fri fra jobb for å gå på kontroller? Eller hvordan løser du dette?

Min arbeidstid er fra 08.30-16.00, man-fre, så her må kontrollene skje i arbeidstiden uansett [emoji4] ingen problemer med det.

Jeg jobber som lærer så prøver så langt det lar seg gjøre å legge kontrollene til fritimene/planleggingstimene mine. Jeg får for øvrig fri fra jobb med lønn fra arbeidsgiver.

Jeg jobber også som lærer. Vi har krav på fri med lønn for svangerskapskontroller. Jeg prøver å legge kontrollene til etter undervisningstid så de ikke trenger vikar for meg. Men utenfor arbeidstid er umulig når man er lærer i grunnskolen, for jeg jobber lenger enn helsestasjonen og legekontoret har åpent..
Forrige kontroll sa jordmora: "neste gang får du en time litt tidligere, kl 1230. Da syns jeg du skal gå fra jobb. De får klare seg uten deg." Hun hadde da, på flere kontroller hørt meg snakke om at det et vanskelig for meg å være borte; ville ikke ta for mye fri for kontroller og ville helst unngå å bli sykemeldt. Hun var ikke enig, så hun tok saken i egne hender og ga meg en tidigere time.

Last edited:
Back
Topp