Svangerskapskontroller i arbeidstiden

Ikke i bruk

Forumet er livet
Som gravid har du rett til å gå til svangerskapskontroll. Men har du rett til å få fri fra jobb, og hva med lønn?

Les advokatbloggen her

Tar du deg fri fra jobb for å gå på kontroller? Eller hvordan løser du dette?

Jeg har så langt bare tatt svangerskapskontrollen i arbeidstiden å sjefen hos meg hadde ikke sett for seg at jeg skulle ha gjort noe annet.
Jeg får lønnet fri, prøver selvfølgelig å legge timene slik at jeg ikke er borte store deler av dagen, prøver også å legge det så godt jeg kan utenfor arbeidstiden men det er absolutt ikke lett.

Så langt har jeg hatt kontrollene på dager jeg er sykemeldt (har vært og er 50% sykemeldt nesten hele svangerskapet), til oul byttet jeg vakt slik at jeg kom på jobb etter ultralyden og tok sistevakten, fikk permisjon med lønn de timene jeg var vekke.

Har hatt alle kontroller utenom én på dager med seinvakt, slik at jeg går på jobb etter kontrollen. Den ene kontrollen hvor jeg var på jobb ble lagt til slutten av dagen, da gikk jeg 20 min før jeg normalt hadde vært ferdig og det var ikke noe problem.

Har veldig fleksibel jobb, så ingen som tenker på når jeg kommer og går.
Men legger kontrollene på dager/tider som passer i forhold til møter og reising.

Jeg er student så det finnes ikke godkjent fravær uansett. Prøver så godt jeg kan å få lagt kontroller utenom undervisning, men det er vanskelig å komme til her i Bergen så det er ikke alltid det går.

Prøver å ta kontrollene på slutten eller starten av arbeidsdagene, slik at jeg ikke må gå så mye før, eller komme mye senere. Men får fri med lønn til kontrollene:)

Jeg har fri en dag i uken, så da pleier jeg å ha kontroller den dagen , eller så tar jeg før eller etter undervisning (tar noen fag på skole)

Back
Topp