Svangerskapskontroll

JuliLykke12

Andre møte med forumet
Jeg er 23+3 idag og har glemt av å bestille time til svangerskapskontroll (uke 24). Bestilte i dag og fikk da time 17. april. Vil da være over 26 uker.. Har det noe å si?

Tror ikke det er noen spesiell grunn til at kontrollen akkurat skal være i uke 24, men ville hatt lav terskel på å ringe inn om du kjenner noe tegn til urinveisinfeksjon, vann i kroppen, hodepine osv… Du skal jo helst ha oppfølging en gang i måneden omtrent for en grunn.

Er timen hos lege eller jordmor? Kanskje du kan ringe den du ikke skulle til å høre om du kan komme inn tidligere der?

Vet du om du er rhesus minus eller pluss?
For hvis du er rhesus minus, så er det en blodprøve som skal taes i uke 24. Men dette er jo bare å sende melding til legekontoret om å få tatt (det gjorde jeg, for jm glemte jo av det på sist kontroll :p).

Forøvrig er de "datoene" bare veiledende. Jeg hadde sist time i uke 21, skal ha neste i uke 26. :)

Her er det forresten månedlige kontroller etter første time uansett.. synes det er veldig greit mtp UVI i alle fall, for jeg har alltid symptomfri UVI (.. i alle fall frem til den blir så ille at jeg får feber osv...)

Jeg skal kartlegges for svangerskapsdepresjon, og jordmor sa at det var dette kontrollen rundt uke 24 skulle brukes til. Mulig at dette varierer da - når denne kartleggingen er (eller om den gjøres overalt). Selv er jeg i uke 29 når jeg skal på denne kontrollen, og tenker det går fint :)

Jeg er også i uke 26/27 på neste svangerskapskontroll og det blir min 2. Svangerskapskontroll i dette svangerskapet. Men jordmor har ikke mye ledig tid og fastlegen rekker kun å sykemelde videre og skrive ut resept på kvalmestillende. Men tar jo bare kontakt hvis det er noe som skjer i mellomtiden som gjør at jeg har behov for en ekstra sjekk osv.

Back
Topp