Svangerskapskontroll

Team M

Forelsket i forumet
Novemberbarna 2021
Septemberskattene 2023
Når skal dere ha deres første kontroll hos lege og jordmor?
Når skal dere ha tidlig ul hvis dere skal?
 
Har bestilt tul til uke 8+0, så tenker jeg at jeg bestiller jordmor- og legetime til ca uke 12 :)
 
Får time til tul fra fertilitetsseksjonen, og det blir uke 7. Så blir ca 12 april:happy:
Bestilte time til fastlegen idag, 10 mai og da er jeg 11 uker på vei:D
Jordmor blir sikkert ikke før uke 24. Har godt forhold til fastlegen min, så går sikkert til henne mest:)
 
Har fått time hos jordmor 26 april, og tidlig ultralyd i uke 7 eller 8 :))
 
Første kontroll hos fastlege 6+3.
Tenker det blir tidlig UL i uke 10/11.

Jeg er litt småstressa fordi jeg er 37 år og har bekymringer om at ting er ok. Burde jeg ta en tidligere UL også..?
 
Første kontroll hos fastlege 6+3.
Tenker det blir tidlig UL i uke 10/11.

Jeg er litt småstressa fordi jeg er 37 år og har bekymringer om at ting er ok. Burde jeg ta en tidligere UL også..?

Hva er grunnen til at du går til lege 6+3?
Jeg har også bestilt time hos lege nå etter jeg fant ut om graviditeten, da er jeg 6+6. Men alle jeg snakker med sier at det ikke er vanlig å gå før uke 12 til første svangerskapskontroll.

Jeg er 34 år og skal be om fosterdiagnostikk da, pga min kroniske sykdom, så må jo da ha tidlig UL.
Når tenker du å kontakte jordmor?
 
Hva er grunnen til at du går til lege 6+3?
Jeg har også bestilt time hos lege nå etter jeg fant ut om graviditeten, da er jeg 6+6. Men alle jeg snakker med sier at det ikke er vanlig å gå før uke 12 til første svangerskapskontroll.

Jeg er 34 år og skal be om fosterdiagnostikk da, pga min kroniske sykdom, så må jo da ha tidlig UL.
Når tenker du å kontakte jordmor?


Hentet fra helsenorge;
Kontroll 1: uke 6-12
Første kontroll handler om levevaner, forberedelse til svangerskap, fødsel, amming og livet som foreldre. Hensikten er å identifisere dine behov og å identifisere hva som er viktig for deg.

På første konsultasjon vil det tas en del rutineprøver av deg:

  • vekt, høyde og kropssmasseindeks
  • blodtrykk
  • blodprosent
  • urinprøver
 
Hva er grunnen til at du går til lege 6+3?
Jeg har også bestilt time hos lege nå etter jeg fant ut om graviditeten, da er jeg 6+6. Men alle jeg snakker med sier at det ikke er vanlig å gå før uke 12 til første svangerskapskontroll.

Jeg er 34 år og skal be om fosterdiagnostikk da, pga min kroniske sykdom, så må jo da ha tidlig UL.
Når tenker du å kontakte jordmor?
Se over :)

Også snakket jeg med legekontoret som sa at mange gjerne tar en tidlig sjekk, så hun synes det bare var hyggelig å komme innom tidlig :)
jeg begynner å bli voksen og har ikke allverdens med tid, så da synes jeg det er fint å sjekke at alt er som det skal :)
 
Hvis denne testen blir sterkere (håperhåper :p) så blir det nok TUL i uke 7-8. priv gynekolog som jeg gikk til i forbindelse med MA som sa at han skrev det inn i forbindelse med en evnt neste graviditet :happy:
 
jeg har bestilt meg time om 2 uker
da er jeg 6+6
vil også gjerne bli henvist til TUL eventuelt kjøper vi oss en time på Aleris - rett og slett fordi jeg er bikket 35
trenger jo ikke ha noe å si , men merker jeg er mer engstelig for ting og at alt er som det skal
 
Jeg har ikke sånn kjempe behov for å komme raskt til jordmor denne gangen som sist, tenker jeg bestiller time i Mai en gang ☺️Hadde ingen tidlig ultralyd sist, men spørs om jeg denne gangen klarer å vente helt til OUL, så kanskje i uke 12/13
 
Eg fekk beskjed av gyn sist om å komme til ho i veke 7 i neste graviditet. Har mista to gonger så kanskje ho har ein plan for oppfølging? :rolleyes:
Eller blir det vel ein time hos fastlegen rundt veke 6-7. Har slitt med heftig kvalme begge gongane og slepper vel neppe unna denne gongen heller :wacky:
 
Jeg skal bare gå hos gyn :) risikosvangerskap, samt at her er det vanlig at gyn følger opp med kvinneting, fastlegen ikke. Du har din egen faste gyn her, på samme måte som fastlege
 
Back
Topp